Redaksjonens sommeranbefalinger 2024

Soverommet til den svenske kunstneren Carl Larsson, med det nydelige vevede teppet av konen Karin i døren inn til hennes og barnas soverom. Foto: Per Myrehed

Det bugner av severdige kunstutstillinger i Norge og Sverige denne sommeren. Her er noen av utstillingene og stedene Tove Sivertsen, Tiril Flom og Mona Gjessing oppfordrer alle til å få med seg.

Tove Sivertsens anbefalinger

Sverige
Sundborn 
Carl Larsson-gården
Åpent året rundt
(Huset vises kun med guidet tur)

Oslo
Vigelandmuseet
Gustav Vigeland
Hjemmet som kunstverk
Står til 15. september

Etter å ha sett serien om Karin og Carl Larsson på NRK denne våren har jeg veldig lyst til å besøke kunstnerparets hjem i Sundborn - Lilla Hyttnäs [red. se bildet øverst i saken her]. Livsverket til i hovedsak Karin Larsson er selve opphavet til svensk interiørdesign og familieliv. I sammenheng med dette kunne jeg tenke meg å se Gustav Vigelands teppedesign og tegninger av putemønstre, og resten av hans interiør i «Gustav Vigeland – Hjemmet som kunstverk» på Vigelandsmuseet. Sistnevnte utstilling anmeldt i Kunstavisen.

Vaginal Davis, The White to be Angry, 1999 filmstill. © Vaginal Davis. Med tillatelse fra kunstneren og Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin.

Stockholm
Moderna Museet, Nationalmuseum, Index, Accelerator, Tensta konsthall og MDT (Moderna Dansteatern).
Vaginal Davis
Magnificent Product 
Vises frem til 8. september

Etter en tur til Sundborn tar jeg gjerne turen til Stockholm for å se Vaginal Davis som for tiden vises over hele byen. Utstillingen er den anerkjente queer-artistens første store internasjonale soloutstilling og brer seg over seks institusjoner i Stockholm by. Mønstringen er god mulighet til å få en dypere innsikt i dette kunstnerskapet. Som pressemeldingen på Moderna museet sier: “After all, it takes a whole city to welcome a star of the caliber of Vaginal Davis.” Utstillingen er anmeldt i Kunstavisen.

Franciska Clausen, Contrastes des formes, 1927. Tangen-samlingen. ©Franciska Clausen/BONO

Kristiansand
Kunstsilo
Åpningsutstilling – Nordiske lidenskaper
Står på ubestemt tid

Nordisk modernistisk kunst på sørlandet i juli kan vel ikke bli feil? Jeg ser frem til å se Nordiske lidenskaper på det omdiskuterte museet – så har man da også noe å snakke om i ferien. Utstillingen viser over 600 verk fra Tangen-samlingen, som de selv hevder er verdens fremste samling av nordisk kunst. Samlingen består blant annet av Synnøve Anker Aurdal, Solen (1968), et verk jeg kan se igjen og igjen. I forbindelse med åpningen ble det gjort et intervju med kurator for utstillingen i Kunstavisen.
 

Tiril Floms anbefalinger

OSLO
Cauleen Smith 
The Deep West Assembly
Astrup Fearnley Museet
Utstillingen står til 15. september

 «... we must become a menace to our enemies» står det på et av Cauleen Smiths fargerike bannere inne på Astrup Fearnley Museet. Frasen i gullbokstaver glinser litt ekstra takket være noen få, strategisk plasserte paljetter som fanger lyset. Slik er utstillingen The Deep West Assembly unektelig politisk, servert med en fabelaktighet som vitner om kunstnerens dype fortrolighet med både kunst og tenkning som søker å omvelte verdens undertrykkende krefter. Anmeldelse av utstillingen kommer i neste uke i Kunstavisen.

I den nyproduserte filmen The Deep West Assembly (2024) tar Cauleen Smith oss på en reise gjennom tid og rom, undertrykkelse og motstand. Utstillingsfoto fra The Deep West Assembly, Cauleen Smith. Astrup Fearnley Museet, 2024. Foto: Christian Øen. 


BERGEN
Urfolkshistorier
KODE 2 (Stenersen)
Åtte deler kuratert av: Abraham Cruzvillegas, kunstner (Mexico City); Alexandra Kahsenni:io Nahwegahbow, Jocelyn Piirainen, Michelle LaVallee og Wahsontiio Cross fra National Gallery of Canada (Ottawa); Bruce Johnson-McLean fra National Gallery of Australia (Canberra); Edson Kayapó, Kássia Borges Karajá og Renata Tupinambá fra MASP (São Paulo); Irene Snarby fra Kode (Tromsø); Nigel Borell fra Auckland War Memorial Museum (Auckland); Sandra Gamarra (Lima).
Utstillingen står til 25. august

Har du ikke anledning til å oppleve Veneziabiennalen i år, er det likevel mulig å få en slags smakebit i Bergen. Adriano Pedrosa, kurator for den internasjonale utstillingen Foreigners Everywhere, har nemlig vært med på å bygge opp den storslåtte utstillingen Urfolkshistorier, i samarbeid med Guilherme Giufrida (MASP), Kode, og den lange listen kuratorer over. Her vises et bredt spenn av teknikker, fra tradisjonshåndverk til foto, maleri, performance, installasjon og mye mer. Sterke enkeltverk som skildrer alt fra møter med naturen til sosial og politisk undertrykkelse er flettet sammen under et viktig budskap: at det personlige alltid er politisk. 

Tips: Får du ikke dratt til Bergen heller i sommer, kan du høre hva Kodes kurator Irene Snarbys tenker i denne podcasten, eller lese Mona Pahle Bjerkes korte innføring i verket Rákkas III av Joar Nango og Katarina Spik Skum. 

Fra den samiske delen av utstillingen på Kode, med verk av bl.a. Joar Nango og Katarina Spik Skum, Outi Pieski, Alf Salo, Lena Stenberg og Ingunn Utsi. Foto: Dag Fosse

STOCKHOLM
Vaginal Davis m.fl.
Magnificent Product
Moderna Museet, Nationalmuseum, Index, Accelerator, Tensta konsthall og MDT (Moderna Dansteatern)
Kurator: Hendrik Folkerts
Utstillingene står til ulike tider frem til 8. september

Årets begivenhet! Nei, dette er nok ikke en utstilling for alle, men jeg tenker likevel at alle bør oppleve den. Vaginal Davis slår hull på fordommer, rasisme, homofobi, og så å si alle tanker om hva som er normalt. Om ikke annet, er hennes sjarm og motvillighet til å passe inn en velkommen kur mot kjedsomheten. 

Fra utstillingen «Naked on my Ozgoad: Fasthaus – Anal Deepthroat» i det gamle biblioteket på Nationalmuseum. Vaginal Davis’ tegninger er gjort med sminke rett på veggen, og er tydelig inspirert av L. Frank Baums bøker om landet Oz. Foto: Tiril Flom

Mona Gjessings anbefalinger

Oslo
Gamle Munch
Som ein draum sokk skuggane i jorda 
Markus Brendmoe, Anne-Lise Stenseth, Titus Boguslaw 
Utstillingen står til 14. juli

Frem til 14. juli kan publikum oppsøke Gamle Munch der Markus Brendmoe, Anne-Lise Stenseth og Titus Boguslaw deltar i utstillingen Som ein draum sokk skuggane i jorda. Utstillingen, kuratert av Tone Lyngstad Nyaas, har, blant annet, en interessant sammenstilling av Markus Brendmoes intense portretter av Edvard Munch i kull side om side med Anne-Lise Stenseths poetiske videoessay «Svevestøv/Suspended Dust», 2015 (25:48 min.) «Svevestøv» baserer seg på historien og myten om Dagny Juel Przybyzewska som ble skutt på Grand Hotel i Tbilisi i 1901. Kurator Lyngstad Nyaas skriver denne uken i en kort uttalelse om Brendmoes malerier  – på oppfordring fra Kunstavisen: 

–Markus Brendmoe insisterer på at maleriet har et potensial til å uttrykke angstens metaforer uten å falle tilbake i et selvrefererende, lukket rom. Hendene som griper om sin neste, kjærligheten eller livet selv med all den risiko det innebærer er kastet ut i det som kan påminne om en koloristisk malstrøm. Med en insisterende malerisk kraft finner man en konflikt mellom Eros og Tantalos, det livsbejaende og en følelse av tap og undergang. De maleriske utsagnene inneholder sammensatte kunsthistoriske referanser fra Francis Bacon, til Philip Guston, Wilhelm Sasnal og Ryszard Warsinski.

Fra utstillingen Som ein draum sokk skuggane i jorda på Gamle Munch. Markus Brendmoe: Die Blechtrommel, Olje på lerret. 

Lillestrøm
NITJA
Anna Sofie Mathiasen
Folly
Utstillingen står til 11. august

Anna Sofie Mathiasen overrasker gang på gang. Den danskfødte kunstneren har helt siden hun gikk ut av Kunstakademiet i Oslo bidratt med gjennomarbeidete og originale utstillinger. Uavhengig av om det er skulpturer, animasjoner eller tegninger – alt sitter som det skal og utstillingene har gjennomgående islett av enkel, men også skarp humor. Slik er det også denne gangen. I utstillingen Folly på NITJA på Lillestrøm, som for anledningen er bygget om til en slags hage, rettes en halvhjertet, men ektefølt kritikk av både psykiatri og psykofarmaka. I filmen Pet Follies I går en pingvin, antakelig kunstnerens stedfortreder i sammenhengen, i terapi, men for pingvinen funger både TV-titting og hagearbeid langt bedre enn dyptpløyende analyser. Anna Sofie Mathiasen mer enn antyder at terapi kan bomme. Det gjør hun gjennom fornøyelige animasjonsfilmer, tegninger og en flokk, stiliserte pingvinskulpturer i tre. 

Fra utstillingen Anna Sofie Mathiasen: Folly på NITJA, Lillestrøm. Foto: Kunstdok: Istvan Virag

Pingvinene refererer, ifølge en tekst som følger utstillingen, til «historien om en psykiater ved Dikemark psykiatriske sykehus som på 1930-tallet brakte pingviner til hagene på Dikemark som rekreasjon for pasientene. Fuglene døde snarlig.» Dette motivet, både tåpelig (en dårskap) og tragisk, er, ifølge samme tekst, «inspirasjonen til hovedkarakteren i kunstnerens fire korte animasjonsfilmer.»

Fra utstillingen Anna Sofie Mathiasen: Folly på NITJA. Skjermbilde fra Anna Sofie Mathiasen: Pet Follies I, 2024, animasjon.

Asker
Dikemark kunstarena
Rekreasjon
Galleri Dikemark
Administrasjonsbygningen
Dikemark psykiatriske sykehusmuseum
Utstillingene står til 13. oktober

Det aktuelle utstillings- og arrangementsprogrammet Rekreasjon som åpnet 1. juni på Dikemark i Asker lokket og lokker – til langt, langt over sommeren – med kjente kunstnernavn som Per Inge Bjørlo, Asger Jorn og kunstnerduoen Ingrid Torvund og Jonas Mailand. Ukjente outsiderkunstnere løftes også frem i en overraskende godt kuratert utstilling i andre etasje på Dikemark psykiatriske sykehusmuseum. Hele området på Dikemark er vel verdt et besøk – inne og ute! Les Kunstavisens sak fra sesongåpningen her.

Fra utstillingen Triopolis på Dikemark psykiatriske sykehusmuseum. Foto: Tor S. Ulstein

    Stikkord