Redaksjonens sommeranbefalinger

Fra utstillingen Before Tomorrow Astrup Fearnley Museet 30 år. Vanessa Baird:  Uten tittel, 2021. Akvarell på papir © Vanessa Baird / BONO 2023

Det bugner av severdige kunstutstillinger over hele landet og i Europa denne sommeren. Her er noen av utstillingene vi oppfordrer alle til å få med seg.

Tiril Flom anbefaler

OSLO 
Skog
Tonje Paus og Ane Barstad Solvang 
Alt du vil 
8. juni – 2. juli (OBS: dato) 

Utstillingen Alt du vil, av de jevnaldrende kunstnerne Tonje Paus og Ane Barstad Solvang, presenteres med en påstand og et spørsmål: «Noen ting trenger vi, andre saker trenger vi strengt tatt ikke. Som porselen og maleri?» I et samfunn drevet av målbarhet og effektivitet vil jeg påstå at kunsten er nødvendig, som nettopp noe unyttig. Alt du vil er å ta tilbake skapergleden. 

Ane Barstad Solvang (t.v) og Tonje Paus viser maleri og keramikk på Skog, et visningssted for for kunst, design og arkitektur. Foto: Kevin Fauske

PARIS 
Palais de Tokyo
Marie-Claire Messouma Manlanbien 
L’Être, l’Autre et l’Entre 
16. juni – 10. september 

Hvis du skal til Paris, kan du oppleve en magisk totalinstallasjon av multimediekunstneren Marie-Claire Messouma Manlanbien, som vises i Palais de Tokyo. Utstillingen tematiserer «l’être» (væren/vesenet), «l’autre» (den andre) og «l’entre» (imellom) ved å beherske respekt, lekenhet og kritikk innenfor et spekter av sosiale, kulturelle og materiale retninger. L’Être, l’Autre et L’Entre fremstår ikke minst som et levende motstandsmonument, i samtale med museets arkitektur og historie – bygget ble opprinnelig reist for å huse utstillinger for moderne kunst under Verdensutstillingen i 1937. 

Marie-Claire Messouma Manlanbien kombinerer jaquard-vev og annen tekstil med ulik bildebruk, keramikk, steiner, skulptur, installasjon og tekst. Detalj. Foto: Tiril Flom

OSLO
Galleri Format
Crystal Maps
Kirsten Vikingstad Hermansson & Peter Hermansson 
Galleriet holder stengt, men utstillingen er synlig fra vinduet gjennom sommeren 

Det norsk-svenske kunstnerparet Kirsten og Peter Hermansson imponerer med sine tekniske ferdigheter, i en utstilling som viser ulike glassarbeider. Hun heller brennende glass over plater og fat, som ender opp med å ligne abstraherte kart eller magmatiske landskap. En annen serie mindre arbeider er resultat av ovnstøpt glass som er brettet og kuttet til for å ligne keramiske skulpturer. Han blåser glassvaser med teknikkene Ariel og Graal, teknikker jeg ikke skal late som jeg kan noe om. I likhet med antikkens beholdere, bruker han sitt eget bildespråk for å skape mytiske fortellinger om menneskers indre og ytre kamp. 

Oversiktsbilde fra utstillingen Crystal Maps av Kirsten Vikingstad Hermansson & Peter Hermansson. Foto: Thomas Tveter

OSLO
Østsiden av Oslo rådhus 
Alfred Seland 
Albertine 
Offentlig kunstverk – alltid tilgjengelig 

I slike lister kan det være enkelt å glemme det som alltid er tilgjengelig – kunsten i offentlige rom. Albertine på rådhuset er en favoritt jeg alltid kommer tilbake til. Hit tar jeg med venner som er på besøk eller nyinnflyttede, for å snakke om Oslos kunsthistorie og byutvikling. Skulpturen er en referanse til Christian Krohgs kjente bok med tittel Albertine og til maleriet Albertine i politilægens venteværelse. Albertine, en ung syerske som på grunn av datidens samfunnsstruktur blir fanget i en dyster skjebne. Rådhuset er i seg selv et byutviklingsprosjekt som innebar rivningen av Pipervika – med dets bordeller.  

Les også mitt intervju med kunstnerne som holder til i de vestre rådhusatelierene, for å lære mer om hva som skjer av kunstnerisk aktivitet på rådhuset i dag! 

Skulpturen av Albertine på Rådhuset forteller om den bydelen Vika en gang var, men kan også tilby en inngang til å snakke om sexarbeidere i dag. Foto: Rune Aakvik / Oslo Museum

OSLO 
Vigelandmuseet
Eckbos Legat Jubileumsutstilling 
Andrea Scholze, Einar Grinde, Lin Wang og duoen Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong 
02. juni – 17. oktober 

Blant verk i den permanente samlingen, stiller fire ulike kunstnere (inkludert en duo) ut nye verk på Vigelandmuseet gjennom sommeren. Med både humor og mesterlig teknikk fortsetter Lin Wang sin utforskning av kunsthistorien og det historiske skillet mellom Østen og Vesten, i verket Still Life – Gaze from the East. Einar Grindes kjente oppblåsbare hester vender tilbake i verket Lånt hest må man snart stige av, her inspirert av Gustav Vigelands skulpturer. I verket Kjenner på tilværelsen inviterer Andrea Scholze oss inn til en verden med keramiske skikkelser som sitter og ligger alene og i par. Og duoen Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong gir sin tolkning av en infernalsk kaffe- og internettpreget samtid med verket The Grind. Hvem som vinner et stipend på 200.000 kroner, vil bli annonsert på prisutdelingen den 22. august! 

I Aasgaard og Armstrongs mekaniske installasjon hamrer store fingre på et tastatur, mens en slegge med budskapet «Coffee makes everything» skyter mot skrittet til en digitalisert og forvridd versjon av kjærlighetsgudinnen Afrodite. Foto: Jon Gorospé

Mona Gjessing anbefaler

Oslo 
Deichman, 4. etasje 
Tidsbilder 
Verk fra Oslo Kommunes kunstsamling 
Kunstnere: Mikkel McAlinden, Eline Mugaas, Alexander Rishaug, Menga Schelderup-Ebbe, Johan Fahlstrøm, Sven Sæther, Kristian Kalmer, Signe Marie Andersen, Ayo Akinsete, Anne-Liis Kogan, Christopher Nielsen og Terje Roalkvam 
5. juni til 24. september 2023 

Utstillingen Tidsbilder er et samarbeid mellom Oslo kommunes kunstsamling og Deichman Bjørvika. Tidsbilder er den tredje utstillingen i et utstillingsprogram utarbeidet av kuratorer fra Oslo kommunes kunstsamling og Deichmans utstillingskurator, Erik Kaspartu. Utstillingen fungerer usedvanlig godt midt blant bokreolene på Deichman og er sluset inn på elegant vis. 
 

Oversiktsbilde fra utstillingen Tidsbilder, Deichman, 4. etasje. Foto: Oslo Kommunes kunstsamling / Deichman

De 12 kunstverkene i utstillingen er til vanlig utplassert i kommunale og offentlige arbeidsplasser. Noen kunstverk venter på egnede lokaler, og hviler midlertidig i tilpassede kunstlagre. Flere av verkene har Oslo som fellesnevner og viser menneskene i byen og kjente og ukjente steder i og rundt Oslo. I tillegg til de faste kunstprosjektene i Deichman og den omtalte utstillingen Tidsbilder, tilbys også temporære utstillinger som går gjennom hele biblioteket. 

Håvard Kranstads «Smørbukk», 2022, Ull, glittertråd, polyester, stopping og digital jacquardvev plassert i 1. etasje på Deichman i Oslo. Del av temporær utstilling. Foto: Mona Gjessing

De fleste verkene er laget stedsspesifikt eller tilrettelagt for Deichman Bjørvika, og da jeg var innom for kort tid tilbake oppdaget jeg, blant annet, at Håvard Kranstads eventyrlige figur i tekstil, Smørbukk (2022) har fått nytt tilholdssted: i 1. etasje i Deichman.  

 

OSLO 
Kunstnernes Hus, 1. etasje 
Aura Satz 
Warnings in Waiting 

Film og lydinstallasjon 
Produsent: LONO Studio - Luke W Moody 
Medprodusenter: Mika Taanila (Testifilmi) og Tendai John Mutambu 
Foto: Aura Satz; USA: Brandon Mendel, Jason Boulware; Japan: Hikaru Suzuki med FiveStar; Finland: Mika Taanila med Flatlight. 
Lydmiks og lyddesign: Chu-Li Shewring 
Research og podcast-produsent: Irene Revell 
Research: Francesca Cavallo 
Transport og assistanse i Milwaukee: Jonas Sun og Seamus Carey 

Musikere (i den rekkefølgen de inntrer): 
Laurie Spiegel (astronomiske planetariske data, elektronika), Evelyn Glennie (perkusjon), Maja Ratkje (stemme, bjeller), Anton Lukoszevieze (cello), BJ Nilsen (vind, elektronika), Elaine Mitchener (stemme og fløyter), Laurie Spiegel (sjøkuer, hunder, mus, elektronika), Ilpo Väisänen (elektronika), Rhodri Davies (harpe), Debit (mayainstrumenter, AI, Schumann-resonans). 
9. juni 2023 – 6. august 2023 

Utstillingen, London-baserte Aura Satz´ (f. 1974) aller første i Skandinavia, er en stedsspesifikk videreføring av hennes pågående filmprosjekt Presumptive Listening (2018 –). I en kunstnersamtale med tidligere direktør for Kunstnernes Hus, Anne Hilde Neset i forbindelse med åpningen av utstillingen, fortalte Satz om sin jakt jorden rundt etter sirener som lydfrembringende og skulpturelle objekter. Ikke visste jeg at USA er verdens største produsent av sirener og at det er et stort miljø i USA som samler på gamle sirener. Ved å søke på ordet «sirene» på YouTube, dukker det opp flere videoer som dokumenter såkalte gravplasser for sirener. I Warnings in Waiting undersøkes sirenen som objekt for lyd for å skape en ny forståelse av umiddelbare og langsiktige nødssituasjoner. Virkningen av å stå inne i film og lydinstallasjonen er formidabel, og er et must å få med seg i sommer-Oslo. 

Utstillingen følges av podkasten Speaking Sirens, med intervjuer og utdrag fra det gjennomarbeidete prosjektet. Presentert av Aura Satz og Irene Revell. Podkasten hører du her. Lenke til Kunstnernes Hus her

Fra utstillingen Aura Sats Warnings in Waiting på Kunstnernes Hus i Oslo. Foto: Kunstnernes Hus © Aura Satz 2023

OSLO 
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design 
Louise Bourgeois 
Imaginære samtaler 
Kuratorer: Andrea Kroksnes og Briony Fer 
6. mai 2023 – 6. august 2023 

Et overflødighetshorn av en utstilling på Nasjonalmuseet i Oslo. Kuratering på sitt beste i kombinasjon med et kunstnerskap som trekker betrakteren – mer eller mindre frivillig – inn i mørke kriker og kroker i eget indre. Utstillingen «Louise Bourgeois. Imaginære samtaler» åpnet kun to uker etter at kunstnerens gigantiske, edderkoppliknende skulptur «Maman» ble installert i Slottsparken. Et elegant utstillingsdesign med tunge tekstiler og utsøkte veggfarger, rammer inn det jeg i min anmeldelse i Kunstavisen omtalte som «vårens mest fascinerende utstilling». 

Fra utstillingen Louise Bourgeois Imaginære samtaler. Installasjonsfoto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgeli

OSLO
Astrup Fearnley Museet
Before Tomorrow
Astrup Fearnley Museet 30 år

Med: Allora & Calzadilla, Janine Antoni, Synnøve Anker Aurdal, Michael Armitage, Vanessa Baird, Matthew Barney, Per Inge Bjørlo, Mark Bradford, Bjørn Carlsen, Paul Chan, Trisha Donnelly, Gardar Eide Einarsson, Nicole Eisenman, Ida Ekblad, Elmgreen & Dragset, Matias Faldbakken, Fischli & Weiss, Georgia Gardner Gray, Robert Gober, Nan Goldin, Félix González-Torres, Douglas Gordon, Gunnar S. Gundersen, Shilpa Gupta, Rachel Harrison, Mona Hatoum, Annika von Hausswolff, Damien Hirst, Sergej Jensen, Olav Christopher Jenssen, Rashid Johnson, Martin Kippenberger, R. B. Kitaj, Jeff Koons, Louise Lawler, Klara Lidén, Glenn Ligon, Mikael Lo Presti, Ibrahim Mahama, Helen Marten, Paul McCarthy, Julie Mehretu, Bjarne Melgaard, Eline Mugaas, Joar Nango, Bruce Nauman, Shirin Neshat, Ann Cathrin November Høibo, Albert Oehlen, Frida Orupabo, Laura Owens, Asal Peirovi, Raymond Pettibon, Sigmar Polke, Walter Price, Charles Ray, Jason Rhoades, Torbjørn Rødland, Cinga Samson, Cindy Sherman, Gedi Sibony, Josh Smith, Thomas Struth, Børre Sæthre, Wolfgang Tillmans, Fredrik Værslev, Kara Walker, Jeff Wall, Christopher Wool, Yang Fudong

Kuratert av Owen Martin og Solveig Øvstebø.
22. juni 2023 – 8. oktober 2023

I 2023 fyller Astrup Fearnley Museet 30 år og det markeres med en spektakulær jubileumsutstilling som fyller begge museumsbyggene.Tilreisende og andre har denne sommeren mulighet for å oppleve mer enn 100 verk fra en av Europas mest omfattende samlinger med internasjonal samtidskunst. Markeringen av museets 30-års jubileum er også en hommage til dets grunnlegger, Hans Rasmus Astrup.

Flere av verkene som ble laget og innkjøpt tidlig i museets historie fremstår minst like relevante i dag og demonstrerer med all tydelighet at det finnes en tidløs nerve i samtidskunst.

For tiden er Anselm Kiefers bokhylle (Zweistromland – the High Priestess) kasset inn, men i den salen hvor Kiefers verk vanligvis tar rommet, troner nå Allora & Calzadillas installasjon Clamor (2006). Verket, som ikke har vært vist offentlig siden 2009, ledsages av en serie musikalske live-fremføringer i utstillingsperioden.

Les anmeldelse av utstillingen i Kunstavisen her.

Børre Sæthre: My Private Sky, diverse materialer, 2001. Installasjonsfoto fra utstillingen Before Tomorrow © Astrup Fearnley Museet, 2023. 

LILLESTRØM
NITJA

Splinten i øyet
Kunstnere: Hedevig Anker, Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir, Ingrid Bjørnaali i samarbeid med Fabian Lanzmaier og Maria Simmons,Hasan Daraghmeh, Ingeborg Annie Lindahl, Patrick Huse, Gjert Rognli, Jannicke Låker, Linda Soh Trengereid, Kåre Tveter
Kurator: Monica Holmen
16. juni 2023 – 6. august 2023

Monica Holmen har nok en gang gjort en fantastisk jobb som kurator – i denne runden i forbindelse med Splinten i øyet på NITJA senter for samtidskunst. Samtlige verk i utstillingen – det være seg videoer, svære installasjoner eller små malerier – kommer til sin rett. Dette henger sammen med en kyndig montering og en måte å presentere kunst på som tilrettelegger både for dialoger og monologer. Tilliten til at det enkelte verket i utstillingen bærer er åpenbart stort. Publikum kan, for eksempel, uforstyrret fordype seg i innadvendte og malerisk briljante landskapsmotiver av Jannicke Låker og stå lenge og la seg fascinere av en besnærende video av et fossefall fordelt på fire skjermer av Hasan Daraghmeh. Sistnevnte verk, Timescapes no.8 (Bending the Memory) er det nyeste bidraget til den pågående serien Timescapes, som ifølge teksten som følger utstillingen, til sammen utgjør en kunstnerisk undersøkelse av temaer som tid, hukommelse og sted.

Oversiktsbilde Splinten i øyet (fra venstre til høyre): Gjert Rognli, Afterglow – Maŋŋel-Indu (2022), Linda Soh Trengereid, Where You Go I Follow #11–13 (2023), Jannicke Låker, Veggen I (2021);  Kusandflæra (2022); Skogsscener II (2022); The Porch (2022); Sensommer (2022); Beverbo (2022); Veggen II (2021); Partybåten (2022); Falkeboet på Øyvassbu (2022)
Foto: Kunstdok / Tor Simen Ulstein

 

Hilde Mørch anbefaler

OSLO
Gunvor Nervold Antonsen
De fleksible
Kunstnernes Hus
Kurator: Ida Kierulf
2. juni – 6. august

Det er nybrott, sterkt og rått, det er monumentalt, ekspressivt, kraftfullt og sårbart. Det er vakkert og går rett inn i sjela. Kunstnernes Hus er fylt med verkene til nok en eksepsjonelt dyktig samtidskunstner, denne gang Gunvor Nervold Antonsen (f. 1974, Rollag, Numedal) – som i mange år har hatt stor betydning for andre kunstnere. Begge overlyssalene samt «mellomrommet» er fylt med fire nye verksserier i tre og tekstil og et lydbasert verk. Menneskefigurer i tre, røft skåret ut med motorsag i hele trestammer i gran og ask med alle sine synlige sår og sprekker (De fleksible) samt fjorten relieffer i tre (Anna selv tredje) i den ene overlyssalen og monumentale tekstilmontasjer i den andre (Ikonostas). I «mellomrommet» et lydverk (Fra samtaler med).

Verkene utforsker og formidler levd liv, basert på samtaler som har foregått over tid mellom kunstneren og mennesker som har levd utsatte liv, om eksistens og identitet, makt og avmakt, livets brutalitet og sårbarhet – alltid i samspill med naturens grunnleggende krefter og sykluser.

Gunvor Nervold Antonsen har gjennom mange år engasjert seg i tekstilkunstens sosiale og politiske rolle. Som styreleder i Norske tekstilkunstnere var hun med å etablere SOFT galleri. I 2017 oppsummerte hun den norske testilkunstens hisorie gjennom diktet Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger i anledning Norske Tekstilkunstneres 40-årsjubileum. Denne sommeren kan hennes verk også oppleves i ulike gruppeutstillinger – i Kunstnerforbundet i Oslo (Virksomheten, kuratert av Pyton) og Kjøpmannsgata Ung Kunst (Weathering the Storm, kuratert av Eigil Nordstrøm).

En av Gunvor Nervold Antonsens skulpturer i tre fra verksserien De fleksible i Kunstnernes Hus, Oslo. Foto: Hilde Mørch

PARIS
Anna-Eva Bergman
Voyage vers l´intérieur
Musée d´Art Moderne de Paris
Kurator: Hélène Leroy
30. mars – 18. juli

Anna-Eva Bergman (f. 1909, Stockholm – d. 1987, Grasse, Frankrike) er en stjerne på kunsthimmelen, og vel i ferd med å gå forbi sin ektemann Hans Hartung i berømmelse. Utstillingen Voyage vers l´intérieur – på norsk En reise innover - som nå vises i Musée d´Art Moderne de Paris, museet mellom Champs-Elysées og Eiffeltårnet, er den første store retrospektive utstillingen over Anna-Eva Bergman i Frankrike, hvor den norske kunstneren levde store deler av sitt liv, hovedsakelig i Paris og Antibes. I sine monumentale malerier var det imidlertid den norske naturen hun hentet inspirasjon fra. Bergmans avklarede, mediterende og abstraherte kunstunivers med sine mangfoldige natur- og universabstraksjoner har det som skal til for å være aktuell og tale til dagens mennesker – med sitt fokus på naturen og mennesket som en del av den.

Det er en stor utstilling, hele 200 verk, som viser bredden i kunstnerskapet: malerier, tegninger, manuskript, fotografier og dokumentasjon. Musée d´Art Moderne de Paris eier over 100 av hennes verk. Utstillingen er et samarbeid mellom Foundation Hartung-Bergman i Antibes, Musée d´ Art Moderne de Paris og Nasjonalmuseet i Oslo. Nasjonalmuseet eier i dag 205 verk av kunstneren. Det er bare å glede seg til neste vår  – 13. juni 2024 – for da åpner Nasjonalmuseet i Oslo sin versjon av en stor retrospektiv utstilling med Anna-Eva Bergman i Lyshallen – med hovedvekt på hennes malerier.

Anna-Eva Bergman: No 11-1968 Grand rond, 1968, tilhører Foundation Hartung-Bergman, Antibes. Foto: Tiril Flom.

SKOTBU, NORDRE FOLLO
Ringnes 2023 - kunstfestival
Ringnes Kunsthall
Kurator: Talleiv Taro Manum, stedet og publikum
4.- 5. og 6.august

I 2021 hadde Ringnes kunstfestival – en festival som er initiert og igangsatt av kunstneren Talleiv Taro Manum (f. 1968) – 20-årsjubileum. På hjemmesidene opplyses det om at «Det er en kunstfestival som ikke ligner på noe annet vi kjenner som kaller seg festival», og det stemmer. Hilsen fra Ringnes ble etablert i 2001, for UKS-biennalen, som en «rekonstruksjon av et offentlig møtested, ved is-kiosken, oppslagstavla og telefonkiosken». Kunstfestivalen ble en direkte overgang fra og fortsettelse av performanceverket Finnes det et PARADIS?, som også inkluderte foto og installasjon – «med 1970-tallets ønske om balanse» med utgangspunkt i et vrak av en Chevrolet 1932-modell. I 2002 endret Hilsen fra Ringnes seg fra å være en rekonstruksjon av et møtested som ikke finnes til et virkelig møtested med musikk med en rekke ulike artister, camping og sosialisering - og som følge av det er det utgitt diverse platealbum. Ringnes 2023 er den 12. i rekken og bygger videre på samme form. Festivalen anses som et verk, et slags Gesamtkunstverk, som skal gi ro, stillhet, musikk, opplevelser av å være sammen om et verk. Det er camping over flere dager, en møteplass og et verk som blir til underveis. «Hele festivalgjennomføringen er definert som et stedsspesifikt sosialt verk, hvis rettigheter forvaltes av BONO». Sist jeg sjekket hjemmesidene var det kun få billetter igjen.

Talleiv Taro Manum debuterte på Høstutstillingen i 1996, har hatt separatutstillinger i blant annet Fotogalleriet, Trondheim Kunstmuseum og Bergen Kunstforening samt vært representert ved en ulike gruppeutstillinger, blant annet ved Momentum og i Bomuldsfabrikken. Han var aktiv i bevaringskampen for bydelen Svartlamoen i Trondheim og er innkjøpt og representert i Nasjonalmuseet med det grafiske verket Vi ønsker oss en ny scene for Ringnes 2005, 2003.

Talleiv Taro Manum: Vi ønsker oss en ny scene for Ringnes 2005, 2003. Foto: Nasjonalmuseet

LILLEHAMMER
Det eventyrlige. Mellom myte og virkelighet
Theodor Kittelsen, John Bauer, Elsa Beskow, Tove Jansson, Ingrid Torvund, Máret Ánna Sara, Astrid Nondal
Lillehammer Kunstmuseum
Kurator: Cecilie Skeide
13. mai – 27. august

I vanskelige tider tyr mennesker til urmytene. Så også i vår tid, med kriger, klima- og miljøutfordringer og økt polarisering. Innen kunstfeltet synes det samme å skje, og det er hva Lillehammer Kunstmuseums utstilling Det eventyrlige. Mellom myte og virkelighet blant annet fokuserer på. Myter og eventyr har alltid flere lag med betydning som igjen ofte har opphav i virkelige hendelser som kan gi oss innsyn i vår virkelighetsforståelse gjennom tidene. Dette fordyper utstillingen seg i ved å vise fire ikoniske og avdøde kunstnere, Theodor Kittelsen, John Bauer, Elsa Beskow og Tove Jansson parallelt med tre samtidskunstnere, Ingrid Torvund, Máret Ànna Sara og Astrid Nondal. Det er en eventyrlig reise inn i rå virkelighet, drømmer og fantasier. En eventyrlig utstilling som er verdt å se.

Et av Ingrid Torvunds verk i utstillingen Det eventyrlige – mellom myte og virkelighet i Lillehammer Kunstmuseum. Foto: Hilde Mørch

KØBENHAVN
Abbas Akhavan
curtain call
Copenhagen Contemporary
Kurator: Aukje Lepoutre Ravn
23. juni – 26. november

Abbas Akhavan (f. 1977, Teheran) kan nå for første gang oppleves i Norden – med en stor separatutstilling som vises både i Copenhagen Contemporary og Glyptoteket. De to institusjonene i København har for anledningen samarbeidet under tittelen Hosting Histories: Revisiting Cultural Heritage of the Middle East and Beyond. Utstillingen har fått tittelen curtain call – som oversatt til norsk blir noe slikt som «gardinopprop». Abbas Akhavan, som nå bor og jobber i Montreal, gjenskaper Palmyras dyrebare søyler og Iraks plyndrede nasjonalmuseum – med verk som forteller om Syria og Iraks tapte og krigsherjede kulturarv – 20 år etter invasjonen av Irak og 10 år etter Palmyra ble innskrevet på UNESCOs verdensarvliste. To av Akhavans største og mest monumentale installasjoner vises; cast for a folly (2019- ) og variations on a folly (2021- ). Med rustikke søyler, vibrerende grønne skjermer og støvete teaterrekvisitter iscenesetter han foruroligende budskap som legges til eksisterende steder og historiske hendelser mer eller mindre fortrengt i tid og sted. Utstillingen er den første i en treårig serie med utstillinger på Glyptoteket som vil presentere nye perspektiver på Midtøstens kulturarv og dens betydning i dag. Om enn uttrykkene og tematikken er forskjellige, er det likevel visse interessante fellestrekk med kunstneren Juan Andrés Milanés Benitos (f. 1978, Isla de La Juventud, Cuba) arbeider, nylig aktuell med separatutstilling i Kunstnerforbundets overlysssal, til høsten i Galleri Riis og til neste år blir å oppleve i Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal.

Abbas Akhavan, curtain call, variations on a folly (2021- ). Installasjonsfoto fra utstillingen i Copenhagen Contemporary. Foto: David Stjernholm

Stikkord