Feltnotater: Paris PARIS PHOTO

Paris Photo Aperture Photobook Awards 2025

Årets nominerte for Paris PhotoAperture PhotoBook Awards 2025. Foto: Daniel Salemi, Prix du livre 2025 Paris PhotoAperture

Paris Photo er verdens største kunstmesse dedikert til fotografi. Messen arrangeres årlig i november i Grand Palais, i den franske hovedstaden. I år samlet messen 179 gallerier og 43 forlag fra 33 land. Det bys på kuraterte utstillinger, samtaler, priser og andre arrangementer som samlet kan utvide forståelsen av mediet. I løpet av messeperioden arrangeres en rekke bokmesser rundt om i hele Paris.

Feltnotater: Fotobokmesser i Paris

Paris Photo Grand Palais 
Polycopies 
Offprint 
Galerie Treize 

«En fotobok speiler den verdenen vi lever i». Ordene tilhører den nylig avdøde fotografen Martin Parr, som hadde en enorm fotoboksamling, og som mellom 2004 og 2014 utga de massive bøkene The Photobook: A History, volume I, II og III, i samarbeid med fotograf og kritiker Gerry Badger. Jeg har ofte observert Parr på ulike bokmesser, konsentrert stående og bla seg gjennom bunkene på de ulike bordene. Akkurat slik samlere gjorde under årets Paris Photo bokmesser – ja, i flertall. De kom ferdig forberedt, med lister over de nye utgivelsene de skulle inkludere i sine samlinger, flere av dem med opptil 30 000 titler. Bøker er business, og det er kanskje derfor det er plass til flere bokmesser de fem dagene Paris Photo varer. I år var det bokstand både inne i Grand Palais, på båten Atlantique Concorde på Seinen – som hvert år huser messen Polycopies – og på messen Offprint, som i år fant sted i det tidligere Censier-campuset til Université Sorbonne-Nouvelle. Det oppleves svimlende at det utgis så mange bøker hvert år, og samtidig kjennes det helt naturlig i en by som har en bokhandel omtrent på hvert hjørne. Franskmenn liker bøker. Da jeg bodde der under pandemien, holdt de til og med bokhandlene åpne sammen med apotekene og supermarkedene – bøker ble regnet som helt essensielle for å overleve miseren. 

Paris Photo 
Det er dyrest, men gjevest, å ha bord inne på Grand Palais, der selve messen finner sted. I samarbeid med det amerikanske tidsskriftet Aperture kåres det her hvert år de beste bøkene for å feire «the evolving narrative of the photobook 

«Nous Autres/We Others», Hélène Giannecchini & Donna Gottschalk, foto fra Le Bal, Paris, 2025.

Cover på boken Nous Autres/We Others, Hélène Giannecchini & Donna Gottschalk, foto fra Le Bal, Paris, 2025. 

Kåringene skjer under festivaldagene, og alle de nominerte bøkene stilles ut på mezzaninen i den store utstillingshallen. Prisene deles ut i tre kategorier; beste fotobok, beste første fotobok og beste utstillingskatalog. Av de nominerte i sistnevnte kategori var Nous Autres etter min vurdering den klart sterkeste. Publikasjonen, som følger den retrospektive utstillingen med den amerikanske fotografen Donna Gottschalk på Le Bal, fungerer som et selvstendig verk i seg selv. Med-kurator Hélène Giannecchini, en fransk forfatter som har skrevet flere gode essaybøker om blant annet fotografi, var i USA for research til en bok om vennskap og det skeive fellesskapet, og ble dypt beveget i møtet med Gottschalks arkiv. Giannecchinis tekst utdyper og utvider Gottschalks fotografier. Det gjør at boken står sterkt på egne ben – gid alle kataloger kunne fungere som denne. 

«Nous Autres/We Others», Hélène Giannecchini & Donna Gottschalk, foto fra Le Bal, Paris, 2025.

Oppslag fra boken Nous Autres/We Others, Hélène Giannecchini & Donna Gottschalk, foto fra Le Bal, Paris, 2025. 

Bokbåten 
Under dagene på bokmessene hadde jeg et bord i to dager for mine egne publikasjoner på messen Polycopies, og deltok på lanseringen av britiske Photoworksnye serie P5 Photo Poetry – lansert for å markere organisasjonens 30-årsjubileum. Kunstnere som arbeider med bilde og tekst ble invitert via en open call til å lage små A5-pamfletter som kombinerer begge medier. Endscape av Andrew Zawacki og Persona Digitalia av Vik Shirley fungerer som små visuelle dikt, særlig den sistnevnte, med gjentakende bilder plassert i et grid og tekst som løper under på hver side, og som akkompagnerer hverandre best.  

Photoworks sine P5 Photo Poetry Pamphlets, denne av Vik Shirley.

Photoworks sine P5 Photo Poetry Pamphlets, denne av Vik Shirley.

En runde i Offprint-universet 
Over 150 uavhengige forlag viste bøker på Offprint. Her var noen av de samme som også hadde bord andre steder under dagene, samt flere som arbeider mer generelt med kunstbøker. Messen har som mål å kuratere et utvalg forlag og publikasjoner fra hele verden – særlig de som sjelden får plass i det tradisjonelle bokmarkedet. Denne gangen foregikk det på Césure, et midlertidig flerbrukssted etablert av den parisiske organisasjonen Plateau Urbain, som i flere år har overtatt tomme bygninger for å leie ut til kunstnere, håndverkere, organisasjoner, oppstartsbedrifter og sosiale virksomheter – mens bygget venter på rehabilitering. 

En av tegningene fra Sentient Beings av Sophie McElligott, New Dimensions, 2025.

En av tegningene fra Sentient Beings av Sophie McElligott, New Dimensions, 2025.

Her blir jeg stående lenge ved bordet til New Dimensions og blar i boka Sentient Beings av Sophie McElligott, med en tegning og tilhørende tekst jeg grubler over mens jeg går rundt i lokalene. Den viser en gruppe surrealistiske, menneske- og dyrelignende skikkelser omgitt av små symboler. Teksten kommenterer våre privilegier og samtidig avslører den vår blindhet for volden som har muliggjort dette velværet i hverdagen.  

Verkene startet som skisser i en notatbok som McElligott tegnet på togturer til og fra arbeid, små hverdagsøyeblikk hun hadde overhørt her og der. Kunstneren kaller det å tegne en måte å tenke på, og sier at boken handler om hvordan korte øyeblikk av oppmerksomhet fortsatt er grunnleggende for det å være menneske. Jeg føler meg hjemme i hennes observasjoner og det hun legger merke til. 

Fanzinen «Merci de tourner la page», Anna Poletaeva

Bilde fra den lille fanzinen Merci de tourner la page av Anna Poletaeva som også har tatt bildet av den. 

Det samme gjelder den lille gule fanzinen Merci de tourner la page av Anna Poletaeva som jeg faller over, utgitt av en bitteliten kunstnerpresse i et begrenset opplag på 35 eksemplarer. Inspirert av et notat fra en legejournal der det står «takk for at du blar om», ber kunstneren leseren på hvert oppslag om å gjøre noe, som: «Takk for at du fortsetter å lese for å utdype refleksjonene dine» eller «Takk for at du går videre til neste side for å åpne nye perspektiver» – som om det var nødvendig for å forstå historien, mens det i virkeligheten ikke finnes noen historie. Det var en snedig liten utgivelse. 

Kollektive lesninger 
I løpet av årets Paris Photo arrangeres det også mange events om bøker. Aperture inviterte en liten gruppe til bokhandelen 7L – i rue de Lille nummer 7 – hvor de heldige fikk tilgang til Karl Lagerfelds tidligere bibliotek lenger bak i butikken. Biblioteket, som Lagerfeld åpnet i 2001, var en del av hans arbeidssted og inneholder to etasjer fulle av bøker.  

Jeg dro også innom Galerie Treize, som viste en retrospektiv samling av kunstverk og arkivmateriale fra den britiske fotografen og aktivisten Jo Spence. Her hadde iTi Press – Image Text Ithaca – invitert til en opplesning i mørket. Tidligere hadde de hatt stand på ulike messer, men i år ønsket de å gjøre noe annerledes, og ikke bare bevege seg gjennom denne vanskelige tiden som om alt var som vanlig, som de uttrykte det. 

 cover av The Last Man, Mary Wollstonecraft Shelley, edited by Meg Onli.

Cover av The Last Man, Mary Wollstonecraft Shelley, redigert av Meg Onli.

Reading in the Dark var et tre dager langt pop-up arrangement med samtaler over bøker valgt av internasjonale kunstnere, kuratorer og forfattere. Arrangementet var delvis inspirert av iTi Pressnyutgivelse av Mary Wollstonecraft Shelleys The Last Man (1826), som forutsa pandemi og globale kriser. Kurator Meg Onli fra Whitney Museum har konseptualisert boken på nytt gjennom kommentarer fra kunstnere og forfattere fra Image Text MFA-programmet ved Cornell University. 

Bilde fra eventet Reading in the Dark på Galerie Treize, torsdag 13. november, 2025.

Bilde fra eventet Reading in the Dark på Galerie Treize, torsdag 13. november, 2025.  

Siste dagen av Paris Photo opplevde jeg å se en kø til et arrangement jeg var involvert i hos Delpire & Co. – en hybrid av bokhandel og galleri. Folkemengden ga meg en følelse av at fremtiden smiler for boken som et eget visningsrom. Sitatet om at fotobøker speiler verden, som jeg åpnet denne teksten med, hører fortsatt hjemme blant de vidunderlige dokumentarbøkene fra tidligere tider. I dag ser vi imidlertid stadig mer eksperimentelle uttrykksformer. Fotobøker produseres i økende grad som små kunstverk, der sekvens, form og materiale er nøye gjennomtenkt. Det dreier seg om bøker som fungerer som selvstendige objekter og som inngår naturlig i samtidskunsten. 

    Stikkord