Verden blir et bedre sted i Gøteborg

Georgia Sagri, «Gone, Gone Beyond», 2025

Georgia Sagri, Gone, Gone Beyond (2025) på Röda Sten Konsthall under årets Gøteborg-biennale. Foto: Andrej Lamut

På under et døgn i Göteborg rekker jeg både å oppleve årets biennale med fokus på solidaritet, bli kjent med Hasselbladprisvinner Sophie Ristelhuebers fotografiske univers, og se Naeun Kangs fragmentariske familiemalerier på Nevven. Samtidskunstscenen i Sveriges nest største by fremstår som vital og fremoverlent, preget av et sterkt engasjement. 

Tre utstillinger i Gøteborg

a hand that is all our hands combined, Göteborg International Biennial for Contemporary Art (GIBCA): Röda Sten Konsthall, Stadsbiblioteket, Göteborgs Konstmuseum, Konstmuseet i Skövde. 20 september – 30 november, 2025. 

Sophie Ristelhueber, Hasselblad Award 2025, Hasselbladstiftelsen. 11 oktober 2025 – 18 januar, 2026.

Defrag, Naeun Kang, NEVVEN galleri. 9 oktober – 16 november, 2025.  

Man bør ha sykkel i Göteborg, tenker jeg, på vei ut til Röda Stens Konsthall som huser en del av årets samtidskunstbiennale GIBCA. Årets utgave er spredt utover ulike institusjoner i byen samt i byen Skövde noen timer med bil utenfor byen. På utsiden av hallen blir jeg møtt av taggen Save Gazabenken – en oppfordring som på mange måter passer bra med kunsten som vises. a hand that is all our hands combined er denne utgaven av Göteborg International Biennial for Contemporary Arts tittel, der kunstnerne er valgt ut på bakgrunn av solidariteten i arbeidene deres, samt hvordan verkene skildrer hvordan vi navigerer i dagens kompliserte politiske situasjon. 

Hans Haacke på GIBCA 2025

Hans Haacke, DER BEVÖLKERUNG (2000-) på Röda Sten Konsthall under årets utgave av GIBCA. Foto: Andrej Lamut

Det begynner allerede i resepsjonen med Hans Haackes verk DER BEVÖLKERUNG fra 2000. Her ser vi prosessen bak den skulpturelle installasjonen plassert i den tyske riksdagens indre gårdsrom, hvor riksdagsmedlemmer ble invitert til å bidra med jord fra sine valgkretser for sammen å skape en felles hage – et levende symbol på politisk og sosialt mangfold, ifølge kunstneren.  

Ved siden av denne kan man, før man går opp i salene, se et videointervju med kurator Christina Lehnert som forteller om kunstnerne, og om tittelen som er hentet fra diktet Personal Effects av Solmaz Sharif. Det belyser hvordan krig påvirker både enkeltpersoner og samfunn over generasjoner. Et kort og vakkert utdrag fra diktet lyder: 

He was moved like that 
across a minefield  
moved by a hand we cannot see, 

a hand that is all our hands combined. 

Installasjonsbilde fra Röda Sten Konsthall, GIBCA 2025

Installasjonsbilde fra Röda Sten Konsthall. Foto: Andrej Lamut

Dette budskapet – at den hånden er vår alles hender – skal vise seg å bli tydelig i mange av verkene. Som med Helena Uambembe hvis verk I Saw You When You Watched Me Die er det første man møter oppe i den store hallen – et gigantisk gjerde rundt gravlignende former og plastblomster. Installasjonen er ment som et symbolsk terreng som skal oppmuntre til refleksjon over normaliseringen av militarisering og de varige effektene av vold.  

Temaet for biennalen trer tydelig frem i Lydia Ourahmanes lille, men viktige installasjon med mobiltelefoner liggende på en hylle. På mobiltelefonene vises tre korte filmer. Verket Haraga, som kan bety «brenning» på arabisk, refererer til migranter som brenner ID-papirene sine før de krysser Middelhavet, i håp om en ny start i Europa. Når jeg slår opp ordet på nett, finner jeg at det på arabisk kan bety intens følelsesmessig smerte, ofte knyttet til sorg, lengsel eller frustrasjon. Filmene, som er sendt til kunstneren av en ung algerier, skildrer ham og hans venners tanker mens de sitter i en oppblåsbar båt på vei mot Spania. Det er rått og emosjonelt, denne jakten på frihet og et bedre liv som vi får ta del i. 

Christian Nyampeta, «Carnets d’Amerique» (2025), GIBCA 2025.

Christian Nyampeta, Carnets dAmerique (2025) på Stadsbiblioteket under årets GIBCA. Foto: Andrej Lamut.

Jeg tar trikken videre til Stadsbiblioteket hvor det stedsspesifikke verket Carnets dAmerique av Christian Nyampeta samt et samtaleprogram av Simnikiwe Buhlungu har fått plass. Sistnevntes såkalte conver-somethings skal foregå rundt de modulære Khuaya-podiumene, ifølge veggteksten laget for å flyttes og brukes som en oppfordring til handling. På tre skjermer vises utdrag fra et visuelt essay av Nyampeta. Tittelen er lånt fra en dagbok skrevet av den kongolesisk-amerikanske forfatteren Valentin-Yves Mudimbe under hans første besøk i USA, og reflekterer over hvordan historiske hendelser fortsatt påvirker og former politikken i dag. 

Moki Cherry, Gøteborg Kunstmuseum, GIBCA 2025

Installasjonsbilde fra verkene til Moki Cherry på Göteborg Konstmuseum. Foto: Andrej Lamut

Biennalen fungerer best for meg på byens kunstmuseum, der den egentlig ikke skulle vært. Men siden kunsthallen er under oppussing, inngår flere verk her blant typiske skandinaviske vinterlandskap malt rundt århundreskiftet. Som plakatene i verket Work Wont Fix It av Kiluanji Kia Henda, laget i samarbeid med Tiago Mena Abrantes, viser hvordan kapitalismen har tatt kontroll over arbeid og produktivitet. Kunstnerne kritiserer troen på at hardt arbeid alltid gir et godt liv, ment som et manifest mot et system som sier at menneskeverd handler om å jobbe. Begge verkene står i fin kontrast til de eldre maleriene. Det å være omgitt av annen kunst gjør at budskapene føles mindre påtrengende. Grepet settes pris på ettersom jeg unektelig synes temaet til tider blir noe repeterende og overtydelig. Av den grunn kommer også de mer abstrakte og intrikate, taktile tekstilarbeidene til Moki Cherry best til sin rett i sammenhengen. De vekker stor begeistring hos en gruppe barnehagebarn mens jeg er der, og gir biennalen en verdig, visjonær avslutning. 

Sophie Ristelhueber Hasselblad Award 2025

Installasjonsbilde fra utstillingen til Sophie Ristelhueber, vinner av Hasselblad Award 2025. Foto: Cecilia Sandblom / Hasselbladstiftelsen

Sophie Ristelhueber: Hasselblad Award 2025 
Det politiske fortsetter inne i Hasselbladsenteret, som ligger i museets første etasje. Hasselbladprisvinner Sophie Ristelhuebers har i over 40 år utforsket spor etter krig, konflikt og traumer gjennom sine fotografier. Den aktuelle retrospektive utstillingen viser verk fra flere epoker i hennes kunstnerskap, og åpner – eller slutter, alt etter hvilken kronologi man velger – med et diskret selvportrett som viser kunstnerens føtter svevende over sanden. Etter å ha vandret rundt i lokalet, blir motivvalget av fotografens føtter åpenbart. Vi ser symbolsk alt hun har reist verden rundt for å dokumentere, som ved ødeleggelsene i Beirut i serien Photographs fra 1984. 

Flere av veggene er viet serien Fait, installert i hennes velkjente grid-format, lenge før dette var et begrep fra instagram, som undersøker spor og merker i landskaper preget av Gulfkrigen. Det franske ordet fait kan både bety fakta eller «det som er gjort». Det er bilder uten mennesker, men med tydelige spor etter deres handlinger. 

Sophie Ristelhueber Hasselblad Award 2025

Installasjonsbilder fra utstillingen Sophie Ristelhueber, vinner av Hasselblad Award 2025. Foto: Cecilia Sandblom / Hasselbladstiftelsen

Inkluderingen av et verk fra serien Every One, inspirert av hennes besøk i det krigsherjede tidligere Jugoslavia, er avgjørende. Det monumentale fotografiet, som skaper en intens fysisk tilstedeværelse, ble tatt på et sykehus i Paris, hvor hun tok nærbilder av arr etter operasjoner – arr som symbolsk erstatter konfliktens fysiske og emosjonelle sår. 

Sophie Ristelhueber Hasselblad Award 2025

Installasjonsbilder fra utstillingen Sophie Ristelhueber, vinner av Hasselblad Award 2025. Foto: Cecilia Sandblom / Hasselbladstiftelsen

Jeg er til stede under pressevisningen og får snakket med Ristelhueber, som håper at besøkende som ikke kjenner til hennes arbeid, ikke bare får inntrykk av at det handler om ødelagte ting.  

Vi blar gjennom katalogen som fungerer som et verk i seg selv. Ristelhueber har vært aktivt involvert i prosessen da hun kan bokformatet godt. Hun var tidlig ute med å publisere verk i bøker på det anerkjente forlaget Gallimard, i en tid da ikke mange laget fotobøker. For henne er boken like viktig som utstillingen. 

Vi snakker også om hennes nyeste serie, What the Fuck!, som skiller seg ut fra tidligere serier ved at den inkluderer bilder av levende vesener, blant annet en fugleunge som minner om et romvesen. Tittelen uttrykker, ifølge fotografen, en klar frustrasjon over verdens tilstand. 

Naeun Kang, «Defrag», Nevven 2025

Installasjonsbilde av Naeun Kang, Defrag, Nevven 2025. Gjengitt med tillatelse fra Naeun Kang og NEVVEN. Foto: David Eng

Naeun Kang, Defrag 
Jeg rekker også en tur innom et av byens kunstgallerier før toget går. NEVVEN har nylig åpnet utstillingen Defrag med den Oslo-baserte kunstneren Naeun Kang. I rommet henger fire malerier som, ifølge galleristen som viser meg rundt, utgjør en konstellasjon av øyeblikk, tanker, minner, følelser og bilder. Disse fragmentene danner et bilde som minner om den abstrakte skjermen på gamle datamaskiner, der systemet varslet at det trengtes en opprydning eller omorganisering av dataene – en prosess kjent som defragmentering. 

Naeun Kang, «Defrag», Nevven 2025

Naeun Kang, Choreography for a Family Dinner, 2025. Gjengitt med tillatelse fra Naeun Kang og NEVVEN. Foto: David Eng

Verkene hennes er refleksjoner over familie og nærhet. Kang skildrer sine aldrende foreldre og rekonstruerer minner fra barndommen. Denne prosessen fungerer som hennes egen form for «defrag» – en måte å bearbeide og minnes på, samtidig som hun reflekterer over hvordan hun ser på de nærmeste i livet i dag, personer (slektninger?) som bor på den andre siden av kloden, langt fra den sørkoreanske kunstneren.  

På toget hjem til Oslo reflekterer jeg over inntrykkene fra Göteborgfra den solidariske energien i biennalen til Ristelhuebers intense vitnesbyrd om krigens ettervirkninger, samt Kangs fragmenterte minner. Kan hende er det den lille fugleungen i fotografiet til Ristelhueberhelt ny i en verden som mange av disse kunstnerne forsøker å gjøre bedresom på lang sikt blir værende i minnet. 

Fakta

Kunstnere på GIBCA 2025

Noor Abed / Basma al-Sharif / Patricia L. Boyd / Simnikiwe Buhlungu / Raven Chacon / Moki Cherry / Siri Derkert / Hans Haacke / Hanni Kamaly / Rosalind Nashashibi / Thuy-Han Nguyen-Chi & Dalena Tran & Andrew Yong Hoon Lee / Christian Nyampeta / Lydia Ourahmane / Olivia Plender / Puppies Puppies (Jade Guanaro Kuriki-Olivo) / Lala Rukh / Georgia Sagri / Helena Uambembe / Jonelle Twum - og på invitasjon fra Black Archives Sweden: Kiluanji Kia Henda i samarbeid med Tiago Mena Abrantes / Pamela Z

    Stikkord