Kunstvåren 2024

Britta Marakatt-Labba (født 1951). Hedersportrett 2022 © Marja Helander. Foto: Marja Helander

Kunståret 2024 er godt i gang og utstillingsprogrammet framover lover godt. Redaksjonens utvalg strekker seg fra Kirkenes via Bodø, Oslo og Asker til Venezia!

Mona Gjessing anbefaler

OSLO 
Leonard Rickhard
Mellom konstruksjon og sammenbrudd 

Astrup Fearnley Museet 
Kurator: Solveig Øvstebø, direktør Astrup Fearnley Museet
26. januar – 19. mai 

Dessverre gikk en av Norges fremste malere, Leonard Rickhard, bort rett før åpningen av en omfattende presentasjon av hans kunst på Astrup Fearnley Museet. Leonard Rickhard: konstruksjon og sammenbrudd åpner for publikum førstkommende fredag. Utstillingen blir, ifølge en tekst på museets nettsider, en sjelden mulighet til å oppleve den fulle bredden i kunstnerskapet og inkluderer tidlige eksempler på hans velkjente motivkrets, i form av interiørmalerier, studier av jernbanevogner og bilvrak, eller stemningsfulle landskap. Blant de seneste arbeidene er nye versjoner av «modellflybyggeren», et motiv Rickhard har arbeidet med i over 40 år, samt to monumentale malerier som han ferdigstilte spesielt for denne utstillingen. Les Kunstavisens intervju med Leonard Rickhard i desember 2020.

Leonard Rickhard: Scene ved fullmåne I, 2014-2016, olje på lerret © 2020 Christian Bjelland Collection. All Rights Reserved. Foto: Thomas Widerberg

BODØ 
Bodø2024
Bodø Europeisk kulturhovedstad 2024
Bodø Kunstforening, Bodøgaard, NŌUA, Stormen kunst 
Åpner 3. februar og varer ut 2024 

Like om hjørnet står også åpningen av Bodø Europeisk kulturhovedstad 2024, eller Bodø2024, som på selve åpningsdagen 3. februar lokker med fire temporære kunstutstillinger, samt et ambisiøst utstillingsprogram gjennom året. Den allestedsnærværende Håkon Bleken dukker opp på Bodøgaard med en stor utstilling av malerier, kulltegninger, pasteller og grafiske trykk fra 1970-tallet og frem til hans siste serie med silketrykk fra 2023. Det arbeides, ifølge nettsidene til visningsstedet, også med at Håkon Bleken skal produsere et storformat tresnitt som skal trykkes på Den Frie Presse på Bodøgaard under åpningshelgen. Bodø Kunstforening huser Den 78. Nordnorske Kunstutstilling, NŌUA, som er en kunstnerdrevet institusjon for foto som samtidskunst, viser installasjonen Octahedral av Batia Suter. Installasjonen er, ifølge visningsstedet, en fengslende utforskning av arkitektoniske former og fotografisk kunstnerskap. Det ryktes, sist, men ikke minst, om at Hennes Majestet Dronningen skal stå for åpningen av utstillingen Iver Jåks på Stormen kunst/dájdda, Bodø. Eksakt klokkeslett er ikke fastsatt i skrivende stund. 

Iver Jåks, Individ - rom III, 1975. Tresnitt på papir. Del av utstillingen Avtrykk. Tresnitt fra fem århundrer, 2015-2016 © Iver Jåks / BONO. Foto: Nasjonalmuseet/Therese Husby

OSLO 
Anna-Eva Bergman 
Hun blir Anna-Eva Bergman 

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Kurator: Wenche Volle, seniorkurator Nasjonalmuseet
13. juni – 24. november 

Nasjonalmuseets utstillingsprogram denne våren er til å bli svimmel av. Det er helt fantastisk faktisk. Det åpner med Britta Marrakatt Labba 15. mars, den 2. mai åpner en utstilling med Vasilij Kandinskij, deretter, samme måned, den 16. åpner utstillingen Mark Rothko og deretter, den 13. juni, får vi endelig møte Anna-Eva Bergman. Sistnevnte utstilling er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet, stiftelsen Hartung Bergman i Antibes, og Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris.  På Nasjonalmuseets hjemmeside får vi en kort innføring i kunstnerskapet: «"Veien til kunsten går gjennom naturen og vår innstilling til den", skrev Anna-Eva Bergman i 1950. På denne tiden gjenoppfinner hun seg selv som kunstner. Hun gjør Frankrike til sitt hjemland, men tar med seg minnet om den norske naturen.» Utstillingen viser Bergmans vei inn i et helt nytt maleri og rommer mange av kunstnerens mest ikoniske bilder av stein, fjell, hav, måner, horisonter og arkitektur. Se forøvrig Kunstavisens intervju i fjor med kuratoren for den første store retrospektive utstillingen Voyage vers l’intérieur av Anna-Eva Bergman (1909–1987), på Musée d’Art Moderne i Paris, Hélène Leroy. Kurator for utstillingen på Nasjonalmuseet er seniorkurator Wenche Volle.

Anna Eva Bergman, Mur, 1963. Fargelitografi på plate © Anna Eva Bergman / BONO. Gave fra Fondation Hartung Bergman 2015. Foto: Nasjonalmuseet

Tiril Flom anbefaler

OSLO 
Damir Avdagić 
Prijenos (Overføring/transmission) 

Unge Kunstneres Samfund (UKS) 
Kurator: Live Drønen, fungerende kunstnerisk leder UKS 
10. februar – 7. april 

Det er ikke mange år siden forskning på Holocaust-ofre og barna deres viste at traumer kan gå i arv. For Damir Avdagić, som i sin kunst arbeider med paradokser rundt de historiene som erfares på kroppen, er dette et vesentlig og betimelig utgangspunkt. På UKS sine nettsider beskrives hans performative filmverk som «testamenter over mikrohistorier om migrasjon, familieforhold og diasporiske erfaringer satt mot det historiske bakteppet av konflikten i det tidligere Jugoslavia.» Til utstillingen på UKS har han jobbet med tre ulike familier som immigrerte til Norge på tidlig 1990-tallet. Mødrene gir selvopplevde vitnesbyrd, og deres nå voksne barn oversetter historien til norsk. Har den eldre generasjonens erfaringer påvirkning på den yngre generasjonens identitet? Hva går tapt og hva blir funnet i den doble overføringen av vitnesbyrdet og oversettelsen til norsk? 

Damir Avdagić, Prijenos (Overføring), 2024. Stillbilde fra film.

VENEZIA 
Lap-See Lam, Tze Yeung Ho, Kholod Hawash 
The Altersea Opera 

Den 60. utgave av Veneziabiennalen, den nordiske paviljongen 
Kurator: Asrin Haidari, kurator Moderna Museet 
20. april – 24. november 

Selv om det er langt unna og ikke så lett å få med seg, måtte denne på listen. Til den nordiske paviljongen på årets utgave av Veneziabiennalen, lages det et verk i samarbeid mellom en norsk, svensk og finsk kunstner. Verket tar form av en totalinstallasjon som delvis forvandler paviljongen – tegnet av Sverre Fehn fra 1962 – til et operahus, med noen få planlagte operaforestillinger under åpningsuken. I mitt intervju med den norske komponisten Tze Yeung Ho, forteller han om vann og hav som inspirasjonskilde – det blir uten tvil en magisk opplevelse blant Venezias kanaler.  

Fra Lap-See Lams arbeidsprosess, filmopptak, med Bruno Hibombo som hovedrollen Lo Ting i den eksperimentelle operaen The Altersea Opera 2023–2024. Tekstilarbeider av Kholod Hawash © Lap-See Lam. Photo: Mai Nestor/Moderna Museet. 

OSLO 
Britta Marakatt-Labba 
Sylkvasse sting 

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Kurator: Randi Godø, kurator Samling og utstilling og Anne Sommerin Simonnæs, kurator Samling 
25. mars – 25. august 

Britta Marakatt-Labba er en historieforteller med stor nysgjerrighet, og en unik evne til å nå ut bredt. Hun er tekstilkunstner, grafiker, maler, aktivist og medgrunnlegger av Mázejoavku (Masi-gruppen) og Samisk Kunstnerforbund. Når hun inntar Lyshallen på Nasjonalmuseet i mars, skal det ikoniske broderiet Historjá (2003–07) stå sentralt. Jeg husker godt første gang jeg fikk se verket med egne øyne, på Documenta 14 i 2017, kort tid etter kunststudier hvor jeg selv jobbet med broderi. Den opplevelsen har satt seg. Jeg så nøye gjennom både stingene og bildene på den 24 meter lange tekstilfrisen som forteller om samisk historie, med elementer fra mytologi, hverdagsliv, kolonisering i nord og motstand, og miljøkamp. 

Alltid med en fot dypt plantet i sin egen kulturarv, søker hun seg gjerne på nye beiter – som Kunstavisen fikk snakke med henne om i sommer, da hun lanserte en kolleksjon med klesmerket Klättermusen.  

Britta Marakatt-Labba (født 1951). Hedersportrett 2022 © Marja Helander. Foto: Marja Helander

Tove Sivertsen anbefaler

OSLO 
Daisuke Kosugi 
Invisible Touch
  
Kunstnernes Hus, nedre sal
Kurator: 
9. februar – 27. mars 

I en pressemelding skriver Kunstnernes Hus: «Daisuke Kosugi utforsker i sitt kunstnerskap ideer rundt tilhørighet, kjønn, traumer og hukommelse, utforsker empatiens vilkår i det moderne samfunnet, og utfordringen ved å formidle fysisk og mental smerte.» Som fotograf er jeg alltid interessert i å se hvordan kunstnere bruker filmformatet, og gleder meg til å se filminstallasjonen Invisible Touch.

Daisuke Kosugi, Invisible Touch, 2024. Stillbilde fra film. 

OSLO 
Oslo Open  
27. april – 28. April 

Oslo Open betyr VÅR! Denne helgen åpner kunstnere sine atelierer for publikum. Oslo Open er en ideell organisasjon og et arrangement som har funnet sted 15 ganger siden oppstarten i 2000. Idéen bak ble introdusert av Gavin Jantjes i 1998, og har vokst frem av 23 års innsats fra mange ulike aktører på kunstfeltet og er et fantastisk initiativ. Jeg ser frem til vandring og atelierbesøk hele helgen 27. – 28. april! 

I atelieret til kunstner Tanja Thorjussen. Foto: Oslo Open / Jan Khür 

ASKER 
Gruppeutstilling 
Rekreasjon 

Dikemark Kunstarena 
Kurator: Anne Siv Falkenberg Pedersen, Katja Jarem og Ella Jahr Nygaard 
1. juni – 13. oktober 

Utstillingen Rekreasjon som åpner på Dikemark 1. juni skal se på Dikemark som rehabiliteringsområde slik det var før, undersøke hva området brukes til i dag, og stille spørsmålet om hva Dikemark skal bli i fremtiden. Utstillingen på det kulturhistorisk viktige området skal inkludere kunstverk av Asger Jorn og Per Inge Bjørlo, separatutstilling med Ingrid Torvund og Jonas Mailand, samt Outsider Art fra Dikemarks Psykiatriske Sykehusmuseums samling/ OUS. I tillegg vises en informativ utstilling om den historiske bakgrunnen for Dikemark og parkanlegget. De har også inngått et samarbeid med NMBU på Ås hvor Masterstudenter fra Urbant landbruk bruker Dikemark som «case» våren 2024. Utendørsprogrammet består av intervensjoner og performancer av BUKETT (Karen Pederstad), Malin Bülow og Bunnys Garage. Jeg gleder meg til å se omrisset av hva Dikemark-området kan bli i fremtiden med denne utstillingen. 

Fra kvindeavdelingens park. Arkivfoto. Tilhører Dikemark psykiatriske sykehusmuseum / OUS. Foto: Ukjent

Stikkord