Norsk modernist i Paris
– Anna-Eva Bergman regnes i dag som en glemt kunstner, men i sin tid var hun både kritkerrost og grensesprengende, sier Hélène Leroy, kurator for utstillingen Voyage vers l’intérieur på Musée d’Art Moderne i Paris. En versjon av den store retrospektive utstillingen av Anna-Eva Bergman reiser videre til Nasjonalmuseet i 2024.
Denne uken åpnet den første store retrospektive utstillingen av den norske kunstneren Anna-Eva Bergman (1909–1987), Voyage vers l’intérieur på Musée d’Art Moderne i Paris. Kunstavisen var til stede og snakket med kurator ved museet, Hélène Leroy. Intervjuet kan du se i videoen over.
Musée d’Art Moderne vier sine 1400 kvadratmeter til å vise bredden av Bergmans kunstnerskap – med tegning, maleri, grafikk og tekstil samt teknikker hun selv utviklet – og løfter henne frem som en innovativ og kritikerrost kunstner i sin tid. Utstillingen står til 16 juli, og deretter vil den reise videre til Nasjonalmuseet. På grunn av mindre lokaler i Oslo er utstillingen da avgrenset til hennes malerier, der hun ekpserimenterte med både industrielle materialer som vinyl, akryl og aluminium og tradisjonelle teknikker som tempera.
Utstillingene er et samarbeid mellom Musée d’Art Moderne, Nasjonalmuseet og Fondation Hartung Bergman, stiftelsen som bærer navnet til kunstneren og hennes ektemann, kunstneren Hans Hartung (1904-1989). Det var opprinnelig tenkt at utstillingen skulle innom Tyskland, ettersom det var et av de tre landene der Bergman stilte ut mest, men dette er hittil ikke arrangert.
Samarbeidet mellom de franske og norske institusjonene ble markert med besøk av Hennes Majestet Dronning Sonja og Frankrikes førstedame Brigitte Macron under en lukket mottakelse onsdag 29 mars. Macrons tilstedeværelse stilte noe kontrast til protester og streiker som pågår i Frankrike for tiden mot regjeringens pensjonsreform.