Kunsten er klar på det nye Tøyenbadet

Ida Madsen Føllings kunstprosjekt «Vektløs» lyser opp det nye Tøyenbadet på kveldstid. Foto: Tove Siversten

Tøyenbadet åpner for publikum 6. januar 2025, men allerede nå er det mulig å oppleve kunsten. Kunstavisen var på besøk under siste del av monteringen, og har snakket med kunstnerne Ida Madsen Følling og Sverre Gullesen om deres prosjekter, som begge forholder seg til det betongtunge folkebadet på ulike måter.  

Når Kunstavisen ankommer Tøyenbadet en formiddag tidligere denne uka, står en kranbil foran hovedinngangen og heiser opp en fargespekket betongsøyle over et opphøyd fundament. Bak høye vinduer spreller et fargerikt motiv av Ida Madsen Følling, som fortsetter på bakkeplan, på fasaden av bygget.  

Betong som kunstnerisk plattform 
Søylen er en del av en skulpturgruppe av Sverre Gullesen, laget spesifikt for det kommunale badet. Verket består av fem deler, men kunstneren forklarer at det er to identiske betongskulpturer vist på to forskjellige måter.  

– Den ene skulpturen er som en ren form i rommet, eller på plassen, mens den andre er støpt inn i et rør, også er denne nye formen sagt i fire og brettet ut, sier Gullesen, som er tilstede under monteringen.  

Skulpturgruppen av Sverre Gullesen består av to identitiske betongskulpturer vist på to ulike måter. Foto: Tove Sivertsen

Teknikken av å støpe en skulptur inni en betongmasse er noe Gullesen ofte jobber med i sitt kunstnerskap, kalt skulpturkonglo. Inspirasjonen kommer fra utsmykninger av Odd Tandberg og den særnorske arkitekturen fra 50- og 60-tallet karakterisert av betong med grove steintilslag. I betongmassen som omkranser den ene skulpturen, er det store tilslag av grønne og svarte steiner, som er overskudd fra jernproduksjon – en slags søppel har fått nytt liv.

Til Tøyenbadet har Gullesen laget to prosjekter som tar utgangspunkt i nettopp betong. Det andre prosjektet, med tittel Orm, tar form av lekne og fargerike betongbuer på 40-50 centimeters høyde, plassert langs forsiden av bygget – fra utebassenget, forbi hovedinngangen, og rundt hjørnet til baksiden av bygget. Formene er støpt i håndsydd tekstil, og deretter sandblåst for å få fram steintilslaget.

– Jeg hadde lyst til å gjøre noe som bryter med disse rette linjene og det massive i arkitekturen, men som forholder seg til materialiteten – og skrur den opp med farger og tilslag, sier Gullesen.  

Sverre Gullesens kunsprosjekt «Orm» til det nye Tøyenbadet, som åpner for publikum 6. januar 2025. Foto: Tove Sivertsen

Farger og fantasi
Ida Madsen Føllings verk, Vektløs, strekker seg både innenfor og utenfor Tøyenbadet. Inne er en stor veggflate på 60 kvadratmeter dekket med bemalte fliser og store skulpturrelieffer som stikker ut av veggen. Det lekne og delvis abstraherte motivet utforsker følelsen av å flyte i vann, og tematikken strekker seg fra havbunnen til verdensrommet. I en telefonsamtale fra hjemstedet Averøy på Nordvestlandet, forteller Følling om koblingen til svømmehallen fra hennes egen oppvekst.

– Litt av tanken bak verket er jo at det vises gjennom vinduene på kveldstid. Svømmehallen på øya jeg vokste opp på hadde også store vinduer, som ble synlige på en høyde i landskapet når man kom kjørende. Det markerte besøket her, og det var ofte ukas høydepunkt for meg. 

Ida Madsen Følling, «Vektløs», 2024. Foto: Tove Sivertsen

Ida Madsen Følling, «Vektløs», 2024. Foto: Tove Sivertsen

Hun trekker også frem hvordan Tøyenbadets moderne, minimalistiske arkitektur med tre og betong skapte en inspirerende ramme for kunsten. Utendørs er verket laget i helstøpt akrylgips, en krevende teknikk hvor det må jobbes raskt og planlegges godt.  

– For det første jobber du speilvent, og med utrolig kort tidsvindu, for den akrylgipsen herder fort. Du har kanskje et kvarter hvor den oppfører seg litt som maling. For det andre så er det dyre materialer og en svært omfattende produksjon, så det var ganske hektisk. 

I prosessen har hun fått god hjelp av ektemann og kunstnerkollega Markus Li Stensrud, som har laget skulpturrelieffene etter hennes tegninger men også gitt moralsk støtte.  

– Det var gøy, men også utfordrende. Jeg kunne ikke gjennomført prosjektet uten han, forteller Følling.  

Ida Madsen Følling i sitt atelier på Oslo rådhus. Foto: Ingvild Brekke Myklebust

Ida Madsen Følling i sitt tidligere atelier på Oslo rådhus. Foto: Ingvild Brekke Myklebust

Badet som fellesskap – og skalkeskjul
Tøyenbadet har lenge vært et ikon i Oslo, og den ruvende arkitekturen til det nye bygget uttrykker klare ambisjoner om å ta stafettpinnen videre. Kunstnerne uttrykker selv entusiasme for det nye badet.  

– Hvordan har det vært å jobbe med dette nye kommunale badet som alle har ventet på så lenge?  

– Rent arkitektonisk, så er jo Tøyenbadet en drøm for noen som er så glad i farger som meg, fordi bygget er så sobert i betong og tre. Jeg syns det er et vanvittig løft fra den bunkers-følelsen inni det gamle badet. Det er også givende å jobbe for et folkebad, og fellesskapet. Oppdraget kom under pandemien, så det ga håp å tenke på det badet som skulle stå ferdig når vi kom ut på den andre siden. Jeg er også utrolig takknemlig for Helga Marie Nordby som er en veldig god kunstkonsulent, sier Følling.  

I tillegg til kunstprosjektene utendørs, skal enda et kunstverk av Gullesen pryde veggene i foajen til flerbrukshallen i underetasjen. Det er snakk om Sementerte fragmenter. Uten tittel (2022), en serie av ti skulpturelle veggarbeider i skulpturkonglo og pigmentert betong innkjøpt av Oslo kommunes kunstsamling i 2022.  

– Hva tenker du om å få så mye plass på Tøyenbadet?  

– Det er jo helt fantastisk! Det er det største prosjektet jeg har hatt hittil. Altså, selv om jeg har den dialekta jeg har fra Mo i Rana, så har jeg jo vokst opp med Tøyenbadet. Jeg flyttet til Nesodden da jeg var 10 år. Jeg og en kompis, da vi var litt større, pleide å si at vi skulle på Tøyenbadet, og av og til dro vi hit, men andre ganger dro vi på platesjappa Helvete. Så var det på nesoddbåten og ta vann i håret. Så, Tøyenbadet har både vært et sted jeg har hengt, men også et skalkeskjul for annen aktivitet. 

Sverre Gullesen monterer kunsten på Tøyenbadet, med hjelp fra Johansen Monumenthuggeri. Foto: Tove Sivertsen

Kunsten på Tøyenbadet

Type prosjekt: To permanente og et temporært kunstverk laget spesifikt for det nye Tøyenbadet, gjenbruk av kunst fra det gamle Tøyenbadet, og innkjøp til Oslo kommunes kunstsamling

Kunstnere og kunstprosjekter: 
Ida Madsen Følling: Vektløs, 2024. Malt flis, akrylgips og skulpturelle former montert på heissjakt inne, og som kan ses fra utsiden gjennom vindusflatene. Nedre del av verket avsluttes på byggets fasade utendørs.
Sverre Gullesen: Orm, 2024. Skulpturserie i pigmentert og sandblåst betong med steintilslag. 
Skulpturgruppe foran hovedinngangen i støpt, slipt og uslipt pigmentert betong med steintilslag. 
Sementerte fragmenter. Uten tittel, 2022. Ti skulpturelle veggarbeider i skulpturkonglo og pigmentert betong. Innkjøpt av Oslo kommunes kunstsamling i 2022.
Aphra Shemza: Ocean Rise, 2024. En installasjon med lyd, basert på gjenbruk av plast fra byggeplassen, plassert i uterommet. Skulpturen ble avduket 13. juni 2024 utenfor Tøyenbadet.
Heidi Wexelsen Goksøyr: Under overflaten, 2010. To fotografier printet på herdet glass som viser barn som leker under vann. Innkjøpt direkte fra kunstner som utsmykning av Tøyenbadet i 2010.

Kunstkonsulent: Helga-Marie Nordby

Kunstfaglig prosjektleder: Marianne Hall, Oslo kommunes kunstsamling

Kunstutvalg: 
Øystein Sandnes, Oslobygg (byggherre)
Halvard H. Waage og Terje Kalve, Asplan Viak (arkitekt)
Øyvind Lunde-Bergersen, Bymiljøetaten

Om Oslo kommunes kunstordning: Det er Oslo kommunes kunstordning som finansierer Oslo kommune kunstsamling. Hvert år avsettes 0,4 % av kommunens investeringsbudsjett til kunst gjennom denne ordningen. Midlene fordeles til permanente kunstprosjekter, temporære satsinger og direkte innkjøp fra kunstnere, visningssteder og gallerier. Kunstordningen finansierer også forvaltning, konservering, vedlikehold og formidling av samlingen.

    Stikkord