Åpner dørene til nytt og underjordisk visningsted
Torsdag åpner utstillingen «Amour Pur – Art Brutal» og med dette også Oslos nye visningsted Kasematt. Utstillingen finner sted i noe så utradisjonelt som et omgjort tilfluktsrom under bakken på Sagene. Og under bakken er nettopp dit navnet på stedet tar oss. Kunstavisen har tatt en prat med Yngve Jørgensen, mannen bak det hele, for å høre hva det nye stedet tilbyr Oslos utstillingsflora.
Fra krig til kunst
Det er mange år siden man kunne finne et tilfluktrom i Bentsegata 25, som nå befinner seg under frisør- og tatoveringssalongen Memento Tattoo. De siste 15 årene har det nemlig vært et lager for kunst og et atelier for kunstnere. Yngve Jørgensen er en av de som har hatt dette som en arbeidsplass, inntil nylig sammen med Bjørn Søvang. Da hans kompanjong flyttet ut av atelieret i 2023 stod Jørgensen ved et slags veiskille.
– Det stod mellom å lagre andres kunst eller skape et mer dynamisk levende sted, hvor jeg også kunne få en større påvirkning til lokalet, også i tettere dialog med kunstnerne, fremfor en ren lagringsplass av kunst, forteller Jørgensen
Det som en gang var et atelier og lager for kunst, og før det igjen et tilfluktsrom, har dermed blitt transformert til et kunstnerdrevet visningsrom.
– Kan du fortelle litt om navnet Kasematt og motivasjonen bak?
– I egne kunstneriske prosjekter er jeg opptatt av ordets betydning og funksjon. Kasematt [fra italiensk, casamatta: casa – hus, matta – murt hvelving] er et underjordisk dekningsrom til beskyttelse av soldater, ammunisjon og forsyninger. Å vende om krig til bilder og våpen til dialog var selve utgangspunktet for at stedet Kasematt skulle bli til, forklarer han.
Det er ikke til å legge skjul på at navnet også er veldig i tiden og at det på mange måter kan kobles opp mot tiden vi lever i, men Jørgensen forteller også om en annen motivasjon i det å bokstavelig talt gå under bakken.
– For meg var det en trigger i det å invitere kunstnere ned i et slikt rom som for mange vil sette begrensninger og som kunne ta grep om rommet under bakken hvor høyden er i overkant av 200 cm. Ingen vinduer og ventilasjonsrør er i en annen skala enn hva jeg har erfaring med som kunsttekniker i Oslo i over 20 år, forteller han.
Selve motivasjonen for Jørgensen ligger det å komme i dialog med interessante verk, kunstnere som han følger over tid og prosesser bak kunstnerskapene. Han er særlig interessert i å finne verk som tåler rommet uten å bli kvalt eller mister sin styrke.
Brutal åpning
Torsdag 21. november åpner Kasematt dørene med åpningsutstillingen Amour Pur - Art Brutal med kunstnerne Jens Hamran og Anne Siv Falkenberg Pedersen. Som tittelen indikerer på fransk, er Hamran & Falkenberg Pedersen både partnere, foreldre, kunstnere og kolleger. Da de fikk vite at de skulle stille ut hos Jørgensen i tilfluktsrommet han disponerer, var tittelen Amour Pur - Art Brutal det første som dukket opp. Til Kunstavisen reflekterer de over tittelen slik:
– Utstillingstitler kan enten overdrive eller underspille det som faktisk fins der. Hvis en middelmådig utstilling døpes «Great Art» blir det patetisk, og hvis en ganske god en får tittelen «zzz, ikke vekk meg» blir det pinlig beskjedent eller uforståelig. Vi har med vår tittel spent buen med 33,33% sanne kjærlige følelser 33,33% overdrivelse 33,33% humor, forklarer duoen.
– Hvorfor fransk?
– At tittelen er på fransk – det mest pretensiøse språket innen begge disiplinene det handler om, kjærlighet og kunst – får stå på overdrivelsens og humorens regning, forteller duoen litt lattermildt.
– Hvordan reflekterer dere over Art brutal i denne konteksten?
– Art brutal er ikke et innarbeidet uttrykk som Art Brut er. Utstillingen er definitivt ikke Art Brut. Uttrykket er kjent fra da Jean Dubuffet trakk fram kunst på siden av kunstfeltet, ofte laget av folk med psykiske lidelser. Anne Siv har lenge jobbet som kurator for Trafo Kunsthalls Outsider Art-utstillinger, men har også egen kunstnerisk praksis helt adskilt fra dette. Vi er begge dypt inne i det etablerte kunstfeltet, med medlemskap og verv i fagforeninger, utstillere og stipendmottakere, og kunsten vi lager er godt innenfor og stueren, avslutter de.
Utstillingen består av et titalls nylig ferdigstilte abstrakte malerier og arbeider med røtter i abstrakt ekspresjonisme og står til og med 1.desember 2024. Avslutningsvis forteller Jørgensen at programmet videre for Kasematt ikke er satt enda, men forsikrer om at det jobbes slik at alt skal ha falt på plass over nyttår.