Kunstnernes Hus avslutter samarbeid med KHiO til fordel for OCA

Fasaden til Kunstnernes Hus ut mot Slottsparken. Atelierene på baksiden ble i sin tid tegnet for studenter ved Statens Kunstakademi, som en integrert del av bygget fra 1930. Foto Mathias Normann/Nvisuals

Kunstnernes Hus har besluttet å avslutte sin leieavtale med Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS), en ordning som siden 2014 har gitt nyutdannede kunstnere atelierplasser på huset. I stedet inngår Kunstnernes Hus et samarbeid med Office for Contemporary Art Norway (OCA). Beslutningen, som er farget av flere år med økonomiske utfordringer, har skapt bekymring hos FKDS, som nå må finne nye lokaler til sitt viktige atelierprogram, og hos nyutdannede kunstnere som mister nok et atelierfellesskap. 

Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS) har som formål å støtte studenter ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) gjennom ulike stipendordninger. Blant disse er atelierprogrammet på Kunstnernes Hus, der fire atelierer tildeles åtte nyutdannede kunstnere hvert år. Marianne Skjulhaug, rektor ved KHiO og styreleder for FKDS, bekrefter i en epost til Kunstavisen at hun 16. september fikk beskjed fra Kunstnernes Hus om at leiekontrakten for atelierene ikke ville videreføres. 

– Det betyr at FKDS/KHiO må søke etter andre løsninger for å ivareta denne viktige stipendordningen for nyutdannete kunstnere, sier Skjulhaug. 

Billedkunstner og filmskaper Ane Hjort Guttu er styremedlem i FKDS og professor ved Kunstakademiet. Hun er skuffet over at samarbeidet nå avsluttes.  

– Vi har hatt denne avtalen siden 2014. Det har vært en veldig bra avtale, og vi har alltid sett det som en vinn-vinn-situasjon, sier Guttu.  

Sarah Lookofsky, direktør ved Kunstnernes Hus, forklarer beslutningen som et resultat av institusjonens prekære økonomiske situasjon. Kunstnernes Hus har stått overfor økende kostnader og offentlig støtte som ikke følger med.  

– Vi har kuttet vårt program og utstillinger til beinet, sier Lookofsky.

Hun påpeker at de økonomiske utfordringene betyr at det ikke er mulig å opprettholde den nåværende avtalen med FKDS, som ble etablert som et tidsbegrenset prøveprosjekt med gunstige leiepriser i 2014.

– Leieinntektene er avgjørende for at vi skal kunne fortsette å operere, sier hun. 

Leiekontrakten går ut 1. oktober 2025, ved utgangen av nåværende kull sin leieperiode. 

Sarah Lookofsky, direktør for Kunstnernes Hus, kom i 2023 fra stillingen som dekan på Kunstakademiet. Foto: Julie Hrnčířová

– Hensikt i arkitekturen 
Adin Music, en nyutdannet kunstner som har atelier på Kunstnernes Hus, uttrykker frustrasjon over at avtalen er avsluttet uten direkte dialog med kunstnerne. Han forteller at beskjeden nådde dem via FKDS og ikke Kunstnernes Hus, like etter at de ble bedt om å bidra som frivillige til en fundraising-fest 1. november – noe som har gitt en bismak.  

– Det finnes nok kontorer i Oslo, men atelierer er det få av. De promoterer oss stolt på Instagram, og ber om solidaritet, samtidig som de prioriterer bort atelierene våre, sier Music. 

Guttu påpeker viktigheten av at unge kunstnere får tilgang til atelierfellesskap for å bygge videre på utdannelsen. 

Kunstnernes Hus ble ferdigstilt i 1930, med atelierene på nordsiden bygget spesifikt til den gang Statens Kunstakademi, etter tegninger av arkitektene Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas.  

– Det er viktig. Vi mener at det finnes en hensikt i arkitekturen, og at det er kanskje de siste atelierene i Oslo sentrum som er bygget som atelierer og som unge kunstnere kan bruke, sier Guttu.  

Ane Hjort Guttu, styremedlem FKDS og professor ved Kunstakademiet i Oslo. Foto: Marte Vold

Vil styrke sitt internasjonale fokus 
Lookofsky påpeker at samarbeidet med OCA er en mulighet til å styrke Kunstnernes Hus sitt internasjonale engasjement. OCA jobber for å fremme norsk samtidskunst på internasjonale arenaer, blant annet gjennom residency-programmer og gjennom ansvar for den nordiske paviljongen på Veneziabiennalen. Ifølge Lookofsky har de et mandat som er komplementært til Kunstnernes Hus.  

– Begge institusjonene har et nasjonalt og internasjonalt fokus, og vi håper at dette samarbeidet vil bidra til å bygge opp meningsfylte forbindelser for kunstfeltet, sier hun. 

Kunstnernes Hus står nå overfor en stor utfordring i form av nødvendig rehabilitering av bygget. Lookofsky forklarer at taket er i dårlig stand, og at det ikke er midler til å gjennomføre nødvendige reparasjoner.  

– Det regner inn i atelierene, og sementen har begynt å sprekke, sier hun.  

Ifølge Lookofsky er det ikke mulig å opprettholde atelierleie for FKDS uten at det går utover husets øvrige aktiviteter. Kunstnernes Hus håper at et samarbeid med OCA vil styrke institusjonens økonomi og gi rom for nødvendig rehabilitering og at Kunstnernes Hus kan fortsette å være en vital møteplass. 

For FKDS, som er et fond uten operativ kapasitet, har det vært viktig å ha Kunstnernes Hus som har driftet atelierprogrammet. Guttu sier at FKDS nå er på jakt etter nye lokaler for å fortsette sitt arbeid. Hun håper på å finne en ny samarbeidspartner som kan være vert for atelierene.  

– Vi er i prosess med å finne nye muligheter, både i sentrum og i utkanten av Oslo, sier Guttu.  

Inngangen til Akademirommet på nordsiden av bygget, et visningsrom til disposisjon for FKDS-stipentiater. Bilde fra Kunstnernes Hus sine hjemmesider. 

Kunstfeltets hierarkier
En annen endring som har vakt oppsikt, er flyttingen av Kunstakademiets avgangsutstilling fra overlyssalen til første etasje i Kunstnernes Hus. Music frykter nå for hva dette betyr for fremtidige studenter og KHiOs forhold til Kunstnernes Hus.  

– Å kunne stille ut i overlyssalene er en viktig grunn til at mange velger å søke seg til Kunstakademiet. Samme med muligheten til å få tildelt atelier her. Nå tas dette bort uten at vi har noe å si om saken, sier han.  

Lookofsky, på sin side, ser på flyttingen som del av det kommende program på Kunstnernes Hus som har som mål å bryte med gamle hierarkier og idéer om det opphøyde. 

– Siden jeg begynte på Kunstnernes Hus, har jeg vært opptatt av å dekonstruere antakelser om at oppe er viktigere enn nede, sier hun.  

Hun ser på dette som en mulighet til å utfordre etablerte forestillinger om hvilke rom som er viktige i en kunstutstilling.  

– Vi ønsker å gi studentene mer fleksibilitet i hvordan de kan bruke rommene og har oppfordret dem til å tenke eksperimentelt og gå i dialog med institusjonen, sier hun. 

– Jeg synes overlyssalenes posisjon i kunstverden, og samspillet med nyutdannede studenter «lengst nede», belyser hierarkiet og rommenes status i kunstverden, svarer Music.

Han legger til at kunstnerne føler seg forbigått i disse sakene, men at flere er redde for negative konsekvenser ved å stå fram.  

– Noen er redde for å brenne broer, og sånn skal det jo ikke være. Det skal være lov å ytre sin mening. Det er ingen som hater hverandre eller er sure på den måten, men folk er skuffet og irritert. Dette er jo Kunstnernes Hus, men vi får ikke den følelsen av eierskap som de vil at man skal ha, sier Music.   

Selv om beslutningen har skapt uro blant studenter og kunstnere, understreker Lookofsky at Kunstnernes Hus fortsatt ønsker å opprettholde et godt forhold til Kunstakademiet.  

– Vi har diskutert fremtidige samarbeidsmuligheter, og vi håper at vi kan finne løsninger som er gode for både studentene og huset, sier hun. 

Artikkelen ble oppdatert kl 14:18 med informasjon om leiekontraktens utløpsdato.

    Stikkord