Ny kunstbokmesse til Oslo
Kunstbok Oslo finner sted for første gang kommende helg, med samtaler, utstillinger, en café og, ikke minst, salg av kunstbøker.
Kunst- og kunstnerbøker er på agendaen for tiden. I starten av måneden solgte Nasjonalmuseet ut arrangementet «Kunsten og boka», en to-dagers festival om kunstpublikasjoner; på fredag skal Torpedo bokhandel og forlag lansere en antologi om kunstnerisk publisering samt et nytt nettsted for en såkalt kanon for kunstnerisk publisering i Norge; og siste helgen i måneden arrangeres den første utgaven av selvpubliseringsfestivalen Oslo Zine Fest, på ROM for kunst og arkitektur.
Kunstbok Oslo er blant de nyeste bidragene på feltet, en kunstbokmesse som finner sted for første gang 16.–17. november på UKS i Oslo. Her presenteres 48 norske og internasjonale utstillere: enkeltkunstnere, uavhengige kunstbokforlag, magasiner og institusjoner som Forbundet Frie Fotografer og biblioteket ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). I tillegg avholdes det en rekke samtaler, det er laget en café for anledningen og et tegnehjørne for barn.
– Oslo har ikke en bred kunstbokmesse og da jeg oppdaget mangelen på en slik arena i egen by tenkte jeg at det hørtes veldig gøy ut å få lov til å arrangere noe slikt, vel og merke hvis kunstbokfeltet viste interesse for det, sier initiativtaker Tanja Sæter til Kunstavisen.
Sæter er selv billedkunstner i bunn og har lang erfaring med å organisere fagpolitiske og sosiale samlinger, som den årlige diskursive mønstringen Coast Contemporary og det internasjonale besøksprogrammet til Oslo Open. Hun håper at messen på sikt kan bidra til at det skrives mer om kunst i alle ulike medier.
– Det skrevne ordet er ofte det som blir stående igjen i historien og her har særlig vi kvinner en jobb å gjøre for ikke å utraderes fra historien.
Sammen med et styre bestående av kunstkritiker Nicholas Norton og kunstkritiker, forfatter og professor ved Universitetet i Oslo, Timotheus Vermeulen, ble utstillerne valgt ut fra en open call. Søknader kom inn fra så lang som Romania og Singapore. Grafisk designer Axel Berggraf Egenæs står bak design og nettside.
Sæter forteller at en inspirasjonskilde har vært Kulturdirektoratets pilotordning for distribusjon og formidling av kunst- og kunstnerbøker, drevet fram av seniorrådgiver Inger Eri. Arrangementet fikk derimot ikke støtte av Kulturrådet i denne omgang, men fra Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) for nettside og kunstbokhandel på nett.
– Vi anbefaler publikum å sette av noen timer, det er mange bord å bevege seg gjennom og store oppdagelser å gjøre. Hvis man vil bli ferdig med alle julegavene på en dag og fremstå som enda mer unik, smart og omtenksom enn man allerede er, er det selvsagt helt i orden for kunstnerne som selger bøkene.
For mer informasjon og netthandel, se www.kunstbokoslo.no.