– Arbeid skaper identitet

Montering av «Gjenfortellinger», Aurora Verksted Butikk. Foto: Sindre Lundstrøm

Kunstnere og arbeidsledere diskuterer under monteringen av utstillingen «Gjenfortellinger» på Aurora Verksted Butikk. Foto: Sindre Lundstrøm

Torsdag 17. oktober åpnet utstillingen «Gjenfortellinger» på Aurora Verksted Butikk på Majorstuen i Oslo. Hva er Aurora Verksted, tenker kanskje du? Kunstavisen har snakket med kurator Marius Moldvær, som sammen med to av kunstnerne formidler deres budskap, og hva som driver deres arbeid. 

Billedkunstner og teoretiker Marius Moldvær er en av flere arbeidsledere ved Stiftelsen Aurora Verksted SA som ble etablert i 1987, men han fungerer også, sammen med arbeidslederene Frank Falander og Bendik Saxegaard, som en slags kurator eller koordinator ved denne utstillingen. Det synes i hvert fall når Kunstavisen møter ham i lokalene på Majorstuen der utstillingen finner sted, i en butikk tilknyttet stiftelsen. I butikken, som nå forvandles til et galleri, flyr han rundt sammen med det han kaller for sine gode kollegaer, nærmere bestemt kunstnerne. Det er siste innspurt og det gjelder å fikse de siste detaljene før åpningen. Før Moldvær viser oss rundt i utstillingen presenterer han for oss hva Aurora Verksted er: 

– Aurora verksted SA er et samvirke og har kontrakt som aktivitetssenter med Oslo kommune, og arbeidssenter for Bærum kommune. Dette er i hovedsak det Aurora er, men også så mye mer, sier Moldvær.  

Marius Moldvær. Foto: Sindre Lundstrøm

Marius Moldvær har jobbet som arbeidsleder ved Aurora Verksted i syv år. Foto: Sindre Lundstrøm

– Du har med deg flere av kunstnerne her i dag, hvem er det egentlig som jobber ved Aurora kunstverksted? 

Det er mennesker med ulike funksjonsvariasjoner, delt inn i arbeidsledere og arbeidstakere, for å holde noen rammer og passe på arbeidsforhold. Det viktige er ikke det hierarkiske, men det kollegiale fellesskapet vi skaper. Hvem menneskene på verkstedet er, sliter jeg med å definere, men det er jo mennesker fra alle mulige steder i livet, med utfordringer som gjør at de ikke passer helt inn i et vanlig arbeidsliv. En av de viktige filosofiene her er at arbeid skaper identitet, understreker han. 

Kunst vi har et forhold til 
Gjengen ved kunstverkstedet har i demokratisk og kunstnerisk arbeid ferdigstilt «Gjenfortellinger», en utstilling som er basert på kjente kunstverk der kunstnerne nå tolker verkene på en ny måte. Det er ikke tvil om at det er en del kunstverk en kan dra kjensel på. For kunstneren Pia Pawan Mughal er Edvard Munch en av de store. Hun har arbeidet ved Aurora kunstverksted siden 2001 og deltatt på flere utstillinger i regi av verkstedet. Nå er hun klar for nok en utstilling. 

Pia Pawan Mughal
Pia Pawan Mughal. Foto: Sindre Lunstrøm

– Det er ikke noe tvil om at vi har valgt å lage kunst ut av kunstverk folk har et forhold til, det er jo noen kunstnere som må med i en slik utstilling. Edvard Munch, Rembrandt og Van Gogh, for å nevne noen av de virkelig store kunstnerne alle kjenner til.  

Pias bidrag til utstillingen er en tolkning av Munchs verk Solen (1911). Hun er glad i å bruke sterke og klare farger og fargelegger tett for å få bildet til å fange oppmerksomhet. 

– Selv ønsker jeg at folk tolker det jeg lager på sin måte. Hva publikum ser er litt opp til dem selv. Jeg trenger ikke fortelle folk hva de ser, det er heller viktigere at publikum bruker fantasien og egne følelser, forteller Mughal. 

På spørsmål om hvordan utstillingen ble til, svarer Moldvær at prosessen har vært preget av åpne samtaler om kunst, og hva kunst kan være. 

– Det startet for omtrent et år siden. Vi jobbet med å finne en slags fellesnevner der vi bladde i kunstbøker og så på andre kunstnere og snakket om hva de lager og hva vi føler rundt det. Det var når vi så alle disse verkene sammen at vi fant en retning, det er også en måte for oss å presentere oss og hva kunstverkstedet ved Aurora er, noe som ikke alltid er så lett, forklarer Moldvær. 

Utstillingsfoto, «Gjenfortellinger», Aurora Verksted Butikk. Foto: Eddie Tibert

Fra utstillingen «Gjenfortellinger» på Aurora Verksted Butikk. Foto: Eddie Tibert

Ingen fasit
Gjengen er enige om at det ikke er noe fasit på hva som er kunst og hvordan man skal lage kunst. De forteller at de jobber veldig fritt, men også forskjellig. Karl Martin Hannus, som også stiller ut ved utstillingen, inspireres av gatekunst. Verket han har tolket er The Red Fuji (1832) av den japanske kunstneren Katushika Hokusai. Et maleri som med Hannus har fått et mer moderne uttrykk. 

– For meg har det aldri vært noe fasit for hvilken måte man tegner eller lager kunst på, det er viktig når jeg jobber med kunst. Jeg ser og oversetter ting på min helt egen måte, påpeker Hannus. 

Utstillingsåpning «Gjenfortellinger». Foto: Eddie Tibert

Publikum på åpningen torsdag 17. oktober leser om hva som har inspirert kunstnerne i utstillingskatalogen. Foto: Eddie Tibert

Moldvær trekker fram begrepet Outsider Art, et begrep som gjerne brukes om de som er litt på utsiden av kunstverdenen. Moldvær forteller at dette er noe de har reflektert rundt, også hva det vil si å være på utsiden, men poengterer at begrepet kan defineres ulikt. Siden Aurora Verksted er et sosialt fellesskap med mennesker med ulike funksjonsvariasjoner, så ville det vært rart å ikke ta med dette i samtalen rundt kunsten som lages, forklarer han. 

– Det er en mulighet til å kunne si noe med en egen stemme. I stor grad handler det om å kunne gi en beskjed fra utsiden, istedenfor at utsiden blir definert av andre. Kunstnerne våres er med på å definere hva outsider art er. Det er nok et samlebegrep som er problematisk på mange måter, men også til hjelp. Det er et større spørsmål om definisjonsmakt, avslutter han. 

Utstillingen vises i Aurora Verksted Butikk, Kirkeveien 62B, Oslo 17.10. 2024 - 03.11.2024. og følger butikkens åpningstider fram til og med 3. november, med søndagsåpent i denne perioden fra 12:00-15:00.  

    Stikkord