To av tre sterke deltakere i siste runde
I dag ble det offentliggjort hvilke tre deltakere som går videre til fase to av konkurransen om å lage det permanente nasjonale minnestedet etter 22. juli i regjeringskvartalet. De utvalgte er Matias Faldbakken, Raqs Media Collective og trekløveret Henning Sunde, Hanne Tyrmi og Rainer Stange. Listen er ikke rangert.
I dag ble det offentliggjort hvilke tre deltakere som går videre til fase to av konkurransen om å lage det permanente nasjonale minnestedet etter 22. juli i regjeringskvartalet. De utvalgte er Matias Faldbakken, Raqs Media Collective og trekløveret Henning Sunde, Hanne Tyrmi og Rainer Stange. Listen er ikke rangert.
I en pressemelding forteller KORO at en enstemmig jury har besluttet å invitere tre forslag til fase to av konkurransen: Matias Faldbakken med skissen En opprettholdelse; Henning Sunde, Hanne Tyrmi og Rainer Stange med skissen En minnelund for 22. Juli; Raqs Media Collective med skissen 22nd July National Memorial. De tre kunstnerne og kunstnergruppene skal nå videreutvikle sine forslag, etter råd fra KORO, og levere endelige utkast i januar 2025. Vinnerforslaget kåres våren 2025.
Et utdrag fra juryens begrunnelse:
«På hver sin unike måte, reflekterer de tre forslagene over tapet av ofrene og sorgen som følger med å leve videre uten dem, men også at 22. juli var et villet politisk angrep som vi i dag lever med konsekvensene av. Juryen har tro på at de tre forslagene samlet sett, og på hver sin måte vil utvikles videre til meningsfulle og gode svar på oppgaven om et nasjonalt minnested etter 22. juli. Prosessen videre, og konkurransetrinn 2 innebærer samspill med viktige bruker- og fagmiljøer, slik at deltagerne kan videreutvikle sine forslag med kunnskap og innspill. Juryen håper mange vil delta i samtalen om hvordan det best gjøres.
Tilhørende juryens vurdering av hvert av forslagene, er det gitt konkrete råd om videreutvikling av den enkeltes prosjekt:
Råd om videreutvikling av Matias Faldbakkens prosjekt En opprettholdelse:
«Faldbakken utforsker ulike motiver for bildet i riggen, og presenterer både glass og mosaikk som mulig materiale. Juryen har særlig tro på retningen som pekes ut med motivet gluttsnipa og teknikken mosaikk, som begge tilfører verket meningsdybde. Juryen anbefaler at denne utforskingen skjer i dialog med involverte, slik han selv foreslår. Dette gjelder også innplassering av navnene til ofrene. Sentrale spørsmål for videreutviklingen dreier seg om torgskulpturens plassering, dens samspill med omgivelsene, og utformingen av selve “torget” eller plassen. I videreutviklingen bør det også framgå tydeligere hvordan minnestedet vil kunne brukes og stedet oppleves; av ulike typer besøkende både på hverdager og ved seremonier.»
Råd om videreutvikling av Henning Sunde, Hanne Tyrmi og Rainer Stanges prosjekt En minnelund for 22. juli:
«I videreutviklingen av forslaget oppfordres gruppen til å nærmere utforske det politiske aspektet ved 22. juli: årsaker til terroren og verdier som ble angrepet. Sunde, Tyrmi og Stange beskriver lyktetenneren som en metafor for samspill og medvirkning. Juryen er interessert i å se gruppa videreutvikle ideer om samarbeid med 22. juli-senteret, og andre former for ritualer eller handling med potensial til å skape eierskap og deltagelse. Kanskje er det også her den politiske dimensjonen kan favnes ytterligere?
Mulighetene for bruk av plassen, av ulike typer besøkende, ved hverdag og i forbindelse med ulike markeringer, året rundt, ved ferdigstillelse og over tid, er viktige perspektiver som bør belyses ytterligere i videreutviklingen av forslaget.»
Råd om videreutvikling av Raqs Media Collective 22nd July National Memorial:
«Forslaget til Raqs Media Collective er noe mer skissepreget enn de øvrige to. Dette er i tråd med konkurransens karakter og invitasjonen til å levere skisseforslag som kan videreutvikles. Det innebærer samtidig at juryen har mindre konkret materiale å forholde seg til.
I den videre utviklingen blir det sentralt at gruppen utforsker materialitet, utforming og antall elementer, og vurderer disse opp mot forventninger og krav om uttrykk, varighet over tid og bestandighet gjennom året. Bruk av teknologiske elementer må særlig vurderes grundig. Juryen ønsker også at gruppen undersøker nærmere hvordan minnestedet kan knyttes sammen med 22. juli-senterets program og formidling.
I tillegg ønsker juryen at gruppen utforsker hvordan plassen også kan svare til behovet for kontemplasjon og ro.»
Jeg mener at juryen har foretatt et velbegrunnet valg, selv om en av mine tre foretrukne kandidater, A K Dolven og Cathrine Vigander med skissen Plassen og solen ikke kom gjennom nåløyet. I min tidligere kommentar om minnested for 22. juli, skrev jeg at Dolven og Vikanders skisseforslag sammenføyet opplevelsen av redselen under flukt og tiden som jobber i retning av å hele sår. Antakelig ville det ha blitt et godt sted for ro og refleksjon.
Underveis i presentasjonen av de ti skissene på heldagsseminaret på Nasjonalmuseet i juni, festet jeg meg ikke spesielt ved det som nå er siste deltaker i finaleheatet: Raqs Media Collective. Jeg evnet ikke å se dette forslaget klart for meg, selv når det ble presentert foran oss i publikum. Skulpturer bestående av fugleklokker (bird clocks) – jeg evner fremdeles ikke å se det for meg.
Selv om Faldbakkens En opprettholdelse antakelig vil stå som et fantastisk kunstverk på Johan Nygaardvolds plass, holder jeg fremdeles en knapp på Sunde, Tyrmi og Stanges En minnelund for 22. juli. Bildet av bronseskulpturene av kappede trær rammet inn av en lund med grønne vekster og trær som blomstrer hver vår har festet seg, og det er noe jeg kan se klart for meg. Jeg tror det kan bli svært vellykket. Likefullt: kanskje er det i tiden fremover en god idé for trekløveret bak dette prosjektet å følge juryens råd om å utforske det politiske aspektet ved 22. juli nærmere: årsaker til terroren og verdier som ble angrepet. Høyreekstremismen er, skremmende nok, på full fremmarsj i Europa, så vi må holde oss våkne. Å få inn en komponent som understreker dette momentet vil styrke prosjektet.