Arendalsuka: Kunst i krig og beredskap

Foto: Mona Hauglid

Arendalsuka er i gang, og det norske kulturlivet får igjen anledning til å føre samtaler og debattere med norske politikere. Klimakrise, krig og beredskap, demokrati og sikkerhet er blant temaene som farger årets diskurs.  

Museets ytringsrom  
Nasjonalmuseet har den siste tiden vært under press fra både ansatte og publikum  som ønsker å se museet ta tydeligere stilling til krig og folkemord i vår tid. Museet har blant annet fått sterk kritikk for dets ulike demonstrasjon av solidaritet med Ukraina og Gaza, og for å ikke formidle palestinsk kulturarv som finnes i samlingen. Det er imidlertid ikke full enighet blant hverken ansatte eller publikum om hvilke forventinger man skal ha til museet.

Nasjonalmuseets visjon for 2020–25 sier at kunsten skal gjøres tilgjengelig ved å «ta opp aktuelle temaer innen alle våre fagfelt og bruke samlingen og fagkompetansen til å delta i samfunnsdebatten.» Likevel fastslår direktør Ingrid Røynesdal i samtlige uttalelser og intervjuer at ordskiftet rundt Gaza faller utenfor museets mandat. Da Røynesdal sammen med styreleder Maria Moræus Hansen skrev i Aftenposten den 6. mai at Nasjonalmuseet ikke skal være «en politisk aktør, men er arena for kunstnerisk ytring», var Norsk ICOM (International Council of Museums) sitt tilsvar tydelig: «Jo, norske museer er politiske aktører» (Aftenposten, 13. mai). Både Nasjonalmuseet og Norsk ICOM sier de stiller seg bak Norges museumsforbunds offisielle uttalelse om å beskytte kulturminnene i Gaza, datert april i år, som ber om at regjeringen «holder fanen for fred, fremgang, menneskeretter og respekt høyt.»  

Nasjonalmuseets direktør Ingrid Røynesdal møter til debatt om museenes og kunstens rolle i krigstid. Foto: Ina Wesenberg/Nasjonalmuseet

Onsdag 14. august, kl 09 inviterte Norges museumsforbund, Museene på Sørlandet og Norsk ICOM til debatten «Hva kan museene mene?» på det gamle krigsskipet D/S Hestmanden. Diskusjonen dreiet seg om museenes ytringsrom, særlig knyttet til «politisk aktuelle og krevende» temaer.  

Panelet besto av Ingrid Røynesdal (direktør, Nasjonalmuseet), Jan Heiret (direktør, HL-senteret), Atle Ove Martinussen (styreleder, Norsk ICOM), Sondre Hillestad (sentralstyret, Unge Høyre), Anette Trettebergstuen, (stortingsrepresentant, Stortinget, AP og tidligere kulturminister), Fawzi Warsame (sentralstyret, AUF) og Ole Aastad Bråten (styreleder, Norges museumsforbund). Video-opptak av debatten gjøres tilgjengelig på Museumsforbundets Youtube-kanal etter arrangementet.  

Røynesdal og Trettebergstuen møtes igjen til samtale om «Kunsten og kulturens betydning i krig, krise og dyrtid» kl. 13 samme dag i Munkegaten 4. Her møter de Harald Furre, direktør for Kilden teater og konserthus, og den ukrainske journalisten, filmskaperen og menneskerettighetsforkjemperen Olha Bozhko-Volynska. Sammen skal deltakerne blant annet diskutere om kultur kan være en del av beredskap, og hvorvidt kulturlivet kan «bygge psykisk motstandskraft gjennom fellesskap.» 

«Har vi glemt kulturens viktige posisjon til å sikre freden og demokratiet? Når vi ruster opp forsvaret og ruster ned kulturlivet, hva ruster vi for?» Dette er spørsmål som Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery vil møte i debatten «Kultur er beredskap!». Foto: Ilja C. Hendel/KUD

Kultur inn i beredskapstenkningen
Da beredskapsmeldingen «Nå er det alvor — Rustet for en usikker fremtid» ble lagt frem i juni 2023, var ikke kultur nevnt. Dette er det to arrangementer som ønsker å diskutere. 

Først ute er Norsk museumsforbund som inviterer til debatten «Kultur som beredskap i krig og krise». I panelet er Cecilie Daae, direktør for Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) som var medlem av totalberedskapskommisjonen bak meldingen, og tidligere direktør for Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DBS). Med henne er Norges riksantikvar Hanna Geiran, avdelingsleder for samfunn og arena i Kulturdirektoratet Torbjørn Urfjell, og Nimrah Ramzan, sentralstyremedlem i AUF. Arrangementet finner sted i dag, onsdag 14. august kl 10:30 på D/S Hestmanden. 

Torsdag kl 13 arrangerer oslobaserte Tigerstadsteatret den strømmede debatten «Kultur er beredskap!», som blant annet stiller spørsmål ved dagens opprustning av forsvaret og samtidige nedrustning av kulturen. Debatten innledes av kulturkommentator og dramaturg Mariken Lauvstad, som i sitt innlegg skal trekke paralleller mellom kulturens rolle i europeisk beredskap etter andre verdenskrig og mulighetsrommet for å «tenke kulturen inn i det store bildet i dag.» Et tverrfaglig panel moderert av journalist, forfatter og redaktør Marte Spurkland består av kulturminister Lubna Jaffery (Ap), forsvarssjef Eirik Kristoffersen, nåværende direktør i DBS Elisabeth Aarsæther, nestleder i Familie- og kulturkomiteen Tage Pettersen (H) og tidligere statssekretær i Kulturdepartementet Emma Lind (V).  

«Når vi investerer i kunst og kultur styrkes demokratiet. […]. Derfor mener jeg at det er på tide å inkludere kultur på listen over samfunnskritisk infrastruktur,» skrev Kulturdirektoratets direktør Kristin Danielsen i forbindelse med EU-rapporten «Culture and democracy, the evidence». Hun møter til debatt om investering i kunst og kultur for et styrket demokrati. Foto: Trym Schade Warloe

Demokrati og sosial bærekraft
Spørsmålet om kunstens rolle i det politiske landskapet er også sentralt i debatten «Investering i kunst og kultur er kritisk for demokratiet», arrangert av Kulturredaksjonen i Kristiansand kommune og Stiftelsen Fædrelandsvennen. Det tas utgangspunkt i EU-rapporten Culture and democracy, the evidence (2023) og kulturmeldingen Kulturens kraft (2019), som begge argumenterer for at en styrket kulturell infrastruktur fører til friere samfunn. Med spørsmålet «Er det slik at investeringer i kunst og kultur faktisk leder til et styrket demokrati, og i så fall, hvem skal da ta regningen?» møtes Kristin Danielsen, direktør i Kulturdirektoratet, Beate Mjaaland, kunst- og prosjektansvarlig i AKO Kunststiftelse, Danby Choi, Subjekt-redaktør, og Einar Duenger Bøhn, professor i filosofi ved Universitetet i Agder. Samtalen modereres av Hilde Sandvik, journalist, redaktør og programleder i podcasten Norsken, svensken og dansken. Finner sted onsdag kl 11:30 i Munkegaten 4 og strømmes på Facebook

Mesén inviterer i sin tur kunstner Damien Ajavon, kunstsosiolog Ida Fagervold og avdelingsdirektør Daniella van Dijk-Wennberg til samtalen «Hvordan kan kunst i offentlige rom bidra til mindre ulikhet og mer likestilling?». Det ambisiøse spørsmålet refererer til henholdsvis FNs bærekraftsmål 5 og 10, og søker å knytte et kunstverk i offentlige rom i Oslo (Queer Utopia av Damien Ajavon i Rosenkrantz’ gate) til internasjonal storpolitikk. Samtalen vil foregå i Arendal Kunstforening onsdag kl 15, og vil strømmes. 

Det er ingen tvil om at uro og usikkerhet i dagens endrede politiske landskap preger samtalen om kunst og kultur under Arendalsuka. Ytringsfrihet og kulturens rolle i beredskaps- og sikkerhetspolitikk er også sentrale temaer i Kunstnerdebatten og den påfølgende debatten «Kunstnernes dom», arrangert av Kunstnernettverket. Her stilles spørsmålet «Hvilken rolle kan kunstnerne spille på ulike samfunnsområder, og hvordan bør  kunstnerpolitikken innrettes for å tilpasse oss en virkelighet som ser ganske annerledes ut enn ved forrige stortingsvalg for tre år siden?». Kunstnerdebatten finner sted på Bakgården torsdag kl 10. 

Programmet kan sees i sin helhet på Arendalsukas nettsider

    Stikkord