UKS inn i nye lokaler
I dag åpner UKS dørene til nye lokaler i Keysers gate 1, etter å ha vært stengt i over et år. Kunstavisen har snakket med daglig leder Miriam Wistreich om prosessen rundt oppussingen av de 800 kvadratmeterne, om åpningen og ambisjoner for aktivitet i det nye, store bygget.
Unge Kunstneres Samfund (UKS) er en landsdekkende fagorganisasjon for kunstnere. Organisasjonen ble stiftet i 1921. Siden 1937 har UKS også drevet et visningssted for samtidskunst i Oslo.
Etter mange tiår på sin første adresse i Rådhusgata 19 (nåværende visningssted for Billedkunstnere i Oslo), ble det på 1990-tallet vedtatt at UKS skulle flytte. Dette på bakgrunn av institusjonens ambisjoner om å vokse seg større, på lik linje med andre europeiske kunsthaller. Dette fikk de til med lokalene i Lakkegata, hvor UKS holdt til fra årtusenskiftet til 2014, før bygget ble revet. Siden har organisasjonen oppholdt seg på midlertidige adresser.
– Ingen kunne forutse det kommende leiemarkedet, og hvordan økte leiekostnader skulle tvinge kunstnerne ut av byen. Hvis vi skulle beslutte dette i dag, med dagens kunnskap om hvor vanskelig det er å finne rimelige lokaler i sentrum, ville vi kanskje tatt en annen beslutning. Men UKS har alltid satset og drømt stort, og det er slik vi har blitt den organisasjonen vi er i dag, sier Miriam Wistreich, daglig leder i UKS.
Når UKS nå åpner dørene til nye lokaler på 800 kvadratmeter, med et visningsrom på 200 kvadratmeter og 7 meters takhøyde, kan det virke som ambisjonene heves igjen. Leiekontraktens lengde er for tiden under forhandling.
Siden overtakelsen av bygget i oktober 2021, har ansatte og medlemmer av UKS jobbet med å pusse opp nødvendige deler av interiøret og strippe det ned til byggets originale struktur. Flere steder ses veggmalerier og andre tegn fra kulturlokalets historie. Keysers gate 1 ble bygget som teater i 1930 og har de siste årene huset Prosjektskolen.
Oppussingen er finansiert gjennom en blanding av privat og offentlig støtte, samt egeninnsats. Med et totalbudsjett på 5 millioner kroner, mangler de 400.000 kroner. Ikke lenge før åpningen lanserte de derfor en folkefinansieringskampanje med mulighet for folk å donere penger og som takk, motta verk av kunstnere Damla Kilickiran og A K Dolven.
– Det koster mye penger å oppgradere et helt bygg, særlig når man gjør dette midt i en inflasjonskrise og en krig i Ukraina som vi ikke forutså da vi startet prosjektet. Vi vet godt at det er mye å be folk om å donere i en tid med store strømregninger og generell usikkerhet. Men vi håper at det vil gi folk en følelse av eierskap, sier Wistreich.
Bygget åpnes i dag med gruppeutstillingen Åpne systemer, der nyproduserte kunstverk fyller nesten alle rom. Deltakende kunstnere er Alice Slyngstad, Anna Andersson, Danae Io, Miriam Hansen og Yujin Jung. Fremover vil lokalene romme andre funksjoner som et prosjektrom, kjøkken, hvilerom, bibliotek og arkiv, i tillegg til kontorer og utstillingssal.