Fra Nasjonalmuseet til Apeland

Maleriet Komposisjon (1919) av Thorvald Hellesen før montering. Kunsttekniker fra Exel Fine Art Dhl, Yngve Jørgensen. Den andre kunstteknikeren på stedet var Stig Kjus. Foto: Mona Gjessing

I etterkant av publikumssuksessen Thorvald Hellesen. Kubistisk pioner på Nasjonalmuseet tidligere i år, har et av hovedverkene i utstillingen, maleriet Komposisjon (1919), blitt fraktet gjennom byen og er igjen å se montert på vegg.

Komposisjon [red. gjengitt nederst i saken] troner nå på hovedveggen i foajeen til kommunikasjonsbyrået Apeland i Bjørvika – med hele 6 meter under taket. Maleriet er supplert av nok et Hellesen-maleri – et kubistisk motiv, trolig utført i 1916 –  i mindre format, montert ikke langt unna [red. bildet under]

Fra venstre: Stig Kjus og Yngve Jørgensen. Bildet som er under montering er Thorvald Hellesens kubistiske maleri fra ca. 1916. Det skal, i følge tradisjonen, forestille kunstnerens ektefelle Helene Perdriat (1889-1969) som leser en avis. Tilhører Eckbos Legats samling. Foto: Mona Gjessing

Kunstavisen, Dag Blakkisrud, rådgiver og prosjektleder for Eckbos Legat, og et utvalg ansatte i Apeland fulgte den spennende prosessen fra varsom utpakking til ferdig monterte verk. 

Thorvald Hellesen hos Apeland. Maleriets bakside badet i sollys, straks klart til å monteres av kyndige hender fra Exel Fine Art Dhl. Foto: Mona Gjessing

Øvrige kunstverk fra utstillingen på Nasjonalmuseet er på sin side transportert av Exel Fine Art Dhl tilbake til sine eiere, som først og fremst er Hellesens familie, Kistefos, Canica og noen private samlere. Et verk er utlånt fra prestisjefylte Musée d’Art Moderne de Ville de Paris. Men, hvorfor vil egentlig eieren av Komposisjon og det kubistiske maleriet fra ca 1916 låne ut to verk fra egen samling? 

Saken har en enkel forklaring: Den tusen kvadratmeter store Villa Eckbo i Holmenkollen skal pusses opp til fordums glans og kanskje gjøres tilgjengelig for publikum. Her er ikke alle detaljer på plass ennå, men kunstverkenes vanlige hjem, Villa Eckbo, vil i realiteten være en byggeplass de neste to årene, og i denne perioden vil Legatet gjerne komme i kontakt med ledende bedrifter i aktuelle bransjer som shipping, finans og hotellnæringen. 

– Disse fabelaktige bildene bør være der folk ferdes og ses av flest mulig, sier Eckbos Legats styreleder Richard Arnesen til Kunstavisen. 

Dag Blakkisrud har et nærmere forhold til maleriene som skal monteres enn de fleste. 

Komposisjon er jo det bildet som var rullet sammen i et papir og som Eivind Eckbo jr., sa at jeg bare skulle kaste. Dette var under en omfattende ryddesjau i Villa Eckbo der det ble kastet en hel masse. Eivind Eckbo jr. mente at rullen bare var en gammel blendingsgardin fra krigens dager, men jeg insisterte på at jeg ikke ville kaste noe jeg ikke visste hva var. Jeg tok en kniv, kuttet opp på siden og så lerret og malingen. Turen gikk rett ned til kunstkonservator Johannes Rød og sammen rullet vi ut de to bildene som nå, etter en lengre reise, er her hos Apeland. 

Ole Christian Apeland er administrerende direktør i Apeland, og en av Norges mest erfarne kommunikasjonsrådgivere. Han uttrykker stor begeistring over innlånet av Hellesen til egen arbeidsplass. 

– Det er en stor ære å ha Thorvald Hellesen på arbeidsplassen! Vi verdsetter kvalitet, og synes det er fint å være i lokalene der Maaemo, Norges beste restaurant startet. Nå har vi også malerier av en av landets beste kunstnere å se på, så stort bedre kan det ikke bli. Det er ikke alle som kjenner Hellesen, men maleriene er flotte og vekker oppmerksomhet, så vi kommer til å bli veldig gode til å fortelle om ham til våre gjester.  

Thorvald Hellesen, Komposisjon, 1919. Thorvald Hellesen (1888-1937) regnes som kubismens pioner i Norge. Han flyttet til Paris i 1912, etter et kort studium ved Statens Kunstakademi under professor Christian Krohg. I Paris kom Hellesen inn i et kunstnermiljø som omfattet blant annet Fernand Lèger og Pablo Picasso. Thorvald Hellesen var sammen med blant andre Marte Donas og Theo Van Doesburg i en komite for utenlandsutstillinger som organiserte vandreutstillingen La Section d`Or i 1921, der dette maskinkubistiske maleriet var med. 
Tilhører Eckbos Legats samling. 

Stikkord