– Utfordrer museene på mer enn sikkerhet

Klimaaktivister fra Stopp oljeletinga forsøkte å klistre en plakat til Munchs maleri Skrik. På plakaten gjengis et sitat av FNs generalsekretær António Guterres: «Fossil fuels are choking humanity». Skjermbilde fra Youtube: Stopp oljeletinga. 

På fredag forsøkte klimaaktivister å lime seg fast til Skrik på Nasjonalmuseet i Oslo. Kunsthistoriker, kritiker og tidligere museumsleder Øivind Storm Bjerke mener diskusjonen rundt klimaaktivistenes inntog i museene bør handle om langt mer enn beskyttelse av kulturarv.

Stopp oljeletinga er en norsk miljøaksjonsgruppe som springer ut av den internasjonale organisasjonen Extinction Rebellion. Aksjonistene som på fredag forsøkte å lime seg fast til Edvard Munchs Skrik, er norske Astrid Rem, finske Kristiina Visakorpi og østerrikske Lena Mair. I et intervju med Tidens Ånd, som hadde blitt tipset om aksjonen i forkant, kommer det frem at de tre kvinnene har bakgrunn som henholdsvis biologistudent og sykepleier, postdoktor i biologi på NTNU, og fysikkstudent. En video om aksjonen ble publisert i dag på Stopp oljeletinga sin Instagram-konto. 

Kunstmuseer har den siste tiden blitt åsted for lignende aksjoner verden over. Det har ført den internasjonale museumsforeningen International Council of Museums (ICOM) til å publisere et opprop som fordømmer denne typen aksjoner, med vekt på kulturminnenes fysiske skjørhet. To dager senere, den 11. november, kom ICOM med en ny uttalelse, denne gangen i solidaritet med klimaaktivistene. Dog mer nedspilt, ble aktivistene fremdeles oppfordret til å la samlingene være.  

Aktivistene poengterer at de ikke ønsker å skade verkene, som er beskyttet bak glass, men å påkalle oppmerksomhet gjennom symboleffekt. Budskapet er, ifølge aktivistene, et hastverk som krever handling for klimasaken.  

Kunsthistoriker og kritiker Øivind Storm Bjerke sier til Kunstavisen at de siste tiders hendelser utfordrer museene på langt mer utfordrende punkter enn spørsmål rettet mot sikkerhetstiltak.  

– For aksjonistene dreier det seg om å frelse menneskene fra en apokalypse. Aksjoner som søker oppmerksomhet mot saksforhold der et stort publikum er enige med aksjonistene i sak, men ikke tolererer virkemidlene, setter museenes verdivalg, program, formidling av kunsten og i siste hånd begrepet om kunst i spill, sier han.  

Storm Bjerke, som har tidligere erfaring som museumsleder, arbeider for tiden med en mer inngående kommentar om den nyere vendingen innen klimaaktivismen. Teksten vil bli publisert i Kunstavisen senere denne uka.

    Stikkord