Fra fullt treff til overflateeffekt

Frits Thaulow, Haugar Kunstmuseum, 2025

Frits Thaulow, Elv, ca.1901. Foto: Øystein Thorvaldsen

Den kosmopolitiske mesterkunstneren Frits Thaulows kunst er lett å like. Likevel har dens betydning til tider vært omstridt, men var han virkelig en overfladisk kunstner?

Tønsberg 
Haugar Kunstmuseum 
Frits Thaulow 
Kuratorer: Steffen Håndlykken og Øystein Sjåstad 
Boken Frits Thaulow, forfattere Elsebet Kjerschow, Øystein Sjåstad, Nicholas Parkinson, Fagbokforlaget, Bergen, 2025.
Utstillingen står til 4. januar 2026 og går videre til Kode i Bergen 

På Haugar Kunstmuseum i Tønsberg følger vi nå Frits Thaulows  briljante penselarbeid gjennom 30 års praksis. 

Frits Thaulow (1847–1906) var en av de mest internasjonalt kjente og beundrede av alle norske kunstnere. Han vekslet lett mellom naturalistiske parkscener, norske snølandskap, dystre fabrikkbygninger og stemningsfulle franske landsbyer, ofte med vann og en elv som hovedmotiv. Han var like mye hjemme i Kristiania, på Stord, i Dieppe som i Paris. Utstillingen på Haugar er forbilledlig klart og følsomt kuratert, med grupper av lignende bilder samlet i hvert rom. Museet og kuratorene har også satset på utsøkt formidling gjennom enkle veggtekster, tidslinje, kulturarrangementer og en solid nyskrevet bok der Thaulows liv som kunstner, bohem, kunstnerpolitiker og mann av sin tids privilegerte borgerskap, er grundig beskrevet. Utstillingen gir stor visuell glede og bør besøkes av alle som vil oppleve malerkunst på høyt internasjonalt nivå. 

Frits Thaulow, Haugar Kunstmuseum, 2025

Frits Thaulow, Høstdag ved Akerselven, 1882, Detalj. Foto: Åsmund Thorkildsen

Hva var Thaulows styrke som maler? 
Utstillingen viser at Thaulow ofte, og særlig i den naturalistiske og realistiske storhetstiden på 1880-tallet, oppnådde en imponerende rapport mellom komplekse motiver (trær, gress og korn, halvnakne grener med høstløv på og speilinger og krusninger i vann) og penselens rytme og løp over lerretet. Som regel sitter dette som et skudd. I de beste naturalistiske bildene skaper han en detaljert, men fri og pustende gjengivelse av motivets elementer i bilder som er malt helt uten manér. Han levde seg med kropp og sjel inn i naturens egen rytme og syntaks og satte av troverdige kaskader av spor på lerretet: Bravo! 

Et av Thaulows maleriske triks 
Maleri bygger på koder og metoder. En metode Thaulow benytter, og som antageligvis er en av grunnene til den kritikk som tidlig ble rettet mot hans kunstnerskap, er bruken av pastos undermaling og stopling, som vi ser ved å gå tett innpå lerretet. (Moderne malerkunst må også oppleves tett på siden den viser sine metoder, som blir en del av det kunstneriske uttrykket.) Dette ses hos Thaulow helt  siden begynnelsen av 1880-tallet, ved at han kan stople på den okergule høstfargen i bjerkene bak i motivet, eller for å få frem de stive stråene etter at kornet er kuttet og satt i stakk, som vi kan se i maleriet fra Frøensjordet. Dette er en metode han bl.a. har kunnet se hos Gustave Courbet i Paris. I de to bildene nevnt så langt sitter denne metoden som et skudd, for den pastose undermalingen og stoplingen som lager struktur, treffes i det maleriske sporet. Det med «å treffe» er en kvalitet hos Thaulow. 

Frits Thaulow, Haugar Kunstmuseum, 2025

Frits Thaulow, Fra Frøensjordet, 1880, Detalj. Foto: Åsmund Thorkildsen. I dette bildet ses hvordan han skaper en troverdig gjengivelse av de skarpe, stive kornstråene på jordet og i stakkene.

Farger, skygger, skiløpere og speilinger i brusende elver sitter der de skal i billerommet. At jeg kaller metoden et triks, som jo har en litt negativ klang, kommer av at han etter hvert bruker dette som en effekt – gjerne en overfladisk effekt – i de stemningsfulle, kvelds- og nattscenene fra maleriene i de siste ti årene av hans liv. Dette skiftet, fra fullt treff til overflateeffekt, er for meg det mest interessante med denne utstillingen og dens forhold til boken. For bok og utstilling utfyller hverandre. 

Tesen om at Thaulow var en Art Nouveau-kunstner 
Utstillingens medkurator og bokens hovedforfatter er professor i kunsthistorie, Øystein Sjåstad. Han er ekspert på denne sentrale delen av norsk kunsthistorie, og i bokens artikler er han på hjemmebane i presise utlegninger av Thaulow og hans store kulturkrets. I boken lanseres Thaulow av Sjåstad selv, og kunsthistorikeren Nicholas Parkinson, som en art nouveau-kunstner. Men i utstillingen er Thaulow presentert i en hovedsakelig «white cube», med noen rom smakfullt malt i lys grønn, rosa og petrolblå. Han presenters ikke i et totaldesignet art nouveau-miljø. Kuratorene har altså bevisst valgt å ikke gjøre som de i sommer gjorde på Nivaagaard i Danmark, der Bloomsburykretsens maleri og design var iscenesatt med heldekkende malte veggmønstre fra gruppens samlingsted i Sussex, gården Charleston. Utstillingen fra Haugar har gitt ett av «stemningsrommene» en dyp petrolblå farge, men de fleste bildene henger alene på hvit vegg slik at publikum og kritiker kan analysere dem som i et kunsthistorisk laboratorium.  

Frits Thaulow, Haugar Kunstmuseum, 2025

Frits Thaulow, Elv, ca.1901. Detalj. Foto: Åsmund Thorkildsen. Øystein Sjåstad tolker disse synlige overflatekrusningene som eksempler på art nouveau.

Sjåstad skriver om elvemaleriene: «Tenk også på hvordan Thaulow maler strømningene i vannet – disse er ikke bare tidvis realistiske gjengivelser, men også dekorative mønstre som sirkler rundt i bildet – i tråd med tidens smak for bølgende organiske linjer.» (s.135) 

Dette blir det vanskelig å tro på når bildene møter oss alene på hvite eller ensfargede vegger. Malemåten i elver og vannspeil hos Thaulow er hentet fra impresjonismen og naturalismen. Det som skjer her er virkelig interessant. For Sjåstad og Parkinson, som hovedsakelig skriver om Alexandra Thaulows (1862-1955) dekorative lærarbeider i trypisk art nouveau-stil – skriver som om det er Thaulows kunstnermiljø som former analysen og beskrivelsen av bildene. Det faktum at Thaulow var venn med Aubrey Beardsley, stilte ut hos Siegfried Bing i Paris og at hans malerier og pasteller ble kjøpt for å pryde hjem i art nouveau-stil, gir ikke et tilstrekkelig grunnlag for deres tolkning av formspråket. Tesen er dristig, men må kritiseres og videreutvikles hvis den skal bli et nyttig bidrag til kunsthistorien. 

Vannet hos Thaulow  
For vannet hos Thaulow er gjennom alle de tredve årene utstillingen omfatter skildret slik at linjestrukturen i vannet nettopp ikke fremstår overfladisk som et «bilde» eller «dekorativt mønster». De stiliserte og abstrahertet linjene i symbolisme og art nouveau fjernet seg fra det empiriske. Formingen av vannet hos Thaulow derimot fremstår som det rent naturvitenskapelige resultat av det vanntunge dypet som fornemmes som en voldsom kraft under overflaten og som sammen med topografien og bygningsmassen ganske fantasiløst bare utrykker en nærmest positivistisk empirisk hendelse, helt styrt av naturkreftene. Jeg kan nesten beskrive bunnens topografi under vannmassene og hvordan denne former overflaten. Det er kraften i den rennende floden Thaulow har kroppsliggjort. Å trekke inn Alexandra Thaulows lærarbeider, som er strengt japonismeinspirert og dekorativt av-naturtalisert til abstrahert mønster, motvirker forsøket på å underbygge tesen om Thaulow som art nouveau-kunstner. Der snødekte elvebredder tegner buktende linjer er det heller Guds hånd, skaperverket selv eller naturlovene som fører penselen. Jeg føler tonnkraften i det rennende vannet midt i buken når jeg ser elvebildene. 

Frits Thaulow, Haugar Kunstmuseum, 2025

Frits Thaulow, Bygate i kveldsstemning, antagelig 1895. Foto: ystein Thorvaldsen. Undermalingens struktur ligner «sparkelteknikk», gamle «oljetrykk»  og fotografier printet på «lerretspapir», eller om nyere masseproduserte dekoreffekter som Celotex og Roll-a-Tex, benyttet av amerikanske samtidskunstnere (bl.a. Richard Artschwager og Peter Halley) som kode for «hjem og interiør»

Hvis vannoverflaten uttrykker et dyp, hva er da overfladisk? 
Jeg vil her gjerne bistå mine kolleger i det videre arbeidet med tesen. For det er der Thaulows metode blir til triks at det skapes en overflatevirkning som glir rett inn i dunkle, stemningsfulle historistiske interiører og dunkle art nouveau-stuer.  Det er der bruken av pastos undermaling, som på 1800-tallet «traff motivet», blir til ren effekt, Thaulow trer ut av 1880-tallets naturalisme og realisme og inn i plysjen.  Thaulow patinerer nå billedflaten for å få bildet til å se gammelt ut, ikke bare de gamle husene i motivet, men selve det malte objektet rammet inn og hengt på stueveggen. Vi vet at Alois Riegl i sin bok om den moderne monumentkultus fra 1903, nevnte «aldersverdi» som kriterium for bevaringsverdi. Thaulow gir i intime, nostalgiske byscener med og uten bro og elv, et dunkelt, litt aldersslitt og sotete preg (etter industriens og sigarrøk og ved- og koksfyringens røyutslipp). Dette er rent effektmakeri og uten autentisitet. Tiden har ikke satt av denne patinaen, så den gir ikke et troverdig uttrykk for «alder». Det er i disse stemningsfulle kveldsbildene Frits Thaulow også blir en i bokstavelig forstand overfladisk, håndverksmaler og effektmaker, og det er i disse bildene – ikke med elvemotivene som sådan – han kanskje kan passe inn i vår forståelse av det kunsthistoriske fenomenet vi kaller «art nouveau». Men han var i disse bildene like mye som art nouveau-kunstner, en maler for mørke, historistiske interiører med plysjportierer, snurrepipperier, parafinlamper og Bostonbregner på pidestal.  

Frits Thaulow, Haugar Kunstmuseum, 2025

Frits Thaulow, Bygate i kveldsstemning, antagelig 1895. Detalj. Foto: Åsmund Thorkildsen. Mønstret i undermalingen er fritt – treffer ikke alltid - i forhold til motivet, og som sådan noe som kunne vært masseprodusert, som celotex. Følelsen man får, særlig i dunkel lampebelysning, passer godt med pregede tapetmønstre og gyllenlær.

    Stikkord