Tradisjonsrik prisutdeling på Nasjonalmuseet

To unge skapende tildeles Scheiblers priser i design og kunsthåndverk 2021. Fra venstre: Erik Garaas, Vilde Hagelund (prisvinner), Olaf Tønnesland Hodne (prisvinner), Lill Salole og Widar Halén. Foto: Torstein Ihle.

Vilde Hagelund og Olaf Tønnesland Hodne vinner Scheiblers priser i design og kunsthåndverk 2021.

På tirsdag inviterte Stiftelsen Scheibler til prisutdeling for første gang på tre år. Seniorforsker ved Nasjonalmuseet, Widar Halén, ønsket velkommen. Halén er faglig rådgiver for styret i Scheibler, og bidrar med forslag på kandidater til Design- og Kunsthåndverksprisene. Forfatter og styremedlem Lill Salole fikk gleden av å dele ut prisen til designer Vilde Hagelund og kunstner Olaf Tønnesland Hodne. Finansmann og styreleder Erik Garaas sier at de ønsker å støtte unge talenter.

– Vi ser gjerne at det er yngre, faglig sterke kunstnere hvor prispengene kan bidra til en videre fin utvikling, sier han.

Etter utdanning i produktdesign ved OsloMet, fikk Hagelund industrierfaring fra møbeldesigner Andreas Engesvik og utemøbelprodusent Vestre. På prisutdelingen ga hun innsyn i sin kreative prosess, med utgangspunkt i masterprosjektet Objectum, der hun håndlagde 60 former i bjørk på 60 dager. Prosjektet vant DOGAs nykommerpris i 2019, og har siden blitt videreutviklet. Hun understreker viktigheten av å arbeide fysisk som designer i et bruk-og-kast-samfunn.

– Det ligger enormt mye mer informasjon om produktet som et fysisk produkt enn et 3D modellert produkt. Det kan være informasjon om taktilitet, skala, proporsjoner, form og materialet som jeg henter gjennom å utforske med mockups og prototyper i det materialet jeg jobber i. Som regel finner jeg det også kreativt befriende å jobbe med hendene og det er som regel da det oppstår noe nytt og interessant, sier hun til Kunstavisen.

Styrets faglige rådgiver Widar Halén ønsket velkommen. Foto: Torstein Ihle.

Olaf Tønnesland Hodne har sin utdanning fra Medium- og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo og Hiko Mizuno College of Jewellery i Osaka, Japan. I sin smykkekunst lager han brosjer av kvarts, aventurin, safir, ametyst og syntetiske steiner. Med prisen fremheves han for sitt fokus på den geologiske prosessen steinen gjennomgår, og for sitt identitetsskapende formspråk som setter spørsmålstegn ved ekthetsbegrepet. Hodne forteller til Kunstavisen at pengestøtten vil gå til materialer og verksted.

– Jeg jobber ikke akkurat med billige materialer. Det er jo edelstener, og de er gjerne ganske store. Jeg jobber med steinen som jeg finner den, og vil gjerne beholde størrelsen på den. Det er min måte å vise en slags respekt for steinen. Jeg vil gjerne jobbe i større formater, men har ikke fått anledning til det ennå. Det gjenstår å se om det blir brosjer eller skulptur, sier han.

Som en rørende påminnelse på det skeive kulturåret vi nå er inne i, må det nevnes at Hodne i sin tale ga takk til Kim Friele og alle andre som har kjempet for skeives rettigheter. Året 2022 markerer 50 år siden paragraf 213 ble fjernet og det ikke lenger var ulovlig å være homofil.

Stiftelsen Scheibler har siden 1993 støttet sosiale og kulturelle formål gjennom priser og prosjektstøtte. De årlige 12-15 millioner kronene som deles ut kommer fra avkastningen til Fabritiuskonsernet, opprinnelig et boktrykkeri og forlag stiftet av familien Scheibler i 1844. Da den grafiske virksomheten ble avviklet i 1990 gikk selskapet over til eiendomsutvikling, og ble i 2001 solgt til Gjeldsten Holding.

Stikkord