The Mother har ankommet

The Mother settes sammen til én hel del på Sukkerbiten i Oslo. Foto: Jørgen Rist Holmen, Kulturetaten, Oslo kommune

Den ni meter høye bronseskulpturen The Mother av Tracey Emin ferdigmonteres nå på Sukkerbiten i Oslo. Verket har allerede vekket positive og negative reaksjoner.

Mandag 21. mars ankom The Mother Oslo, og med det nådde utsmykningsprosjektet i Bjørvika en milepæl. Den ni meter høye skulpturen av den britiske kunstneren Tracey Emin ble fraktet fra London til Oslo i fem deler. I løpet av de neste månedene skal verket sveises sammen og patineres på Sukkerbiten, før den heises over til sin endelige plassering på Inger Munchs brygge foran Munchmuseet. Forbipasserende kan følge med på prosessen bak byggegjerdet på Sukkerbiten.

Direktør i Kulturetaten, Stein Slyngstad, har allerede har registrert mange tilbakemeldinger, både positive og negative. For han er dette et godt tegn.

– Jeg synes det er bra at verket vekker engasjement. Jeg tror at vi her har en skulptur som ikke kommer til å gå av moten, og som kommer til å fortsette å skape engasjement fremover, sier han.

Prosjektleder for The Mother, Lily Vikki, melder at flere av de forbipasserende er naboer fra Sørenga som følger med og viser stort engasjement. Blant dem er byens yngste innbyggere.

– Barna fra Strekkoden barnehage kom på besøk da den store delen ble løftet på plass onsdag. De har fulgt med på prosjektet siden starten og er veldig opptatt av moren, sier Vikki.

Tracey Emin med modell av The Mother foran Munchmuseet i 2018. Foto: Alv Gustavsen, Kulturetaten, Oslo kommune.  

Kunstner Tracey Emin etablerte seg som en del av Young British Artists (YBAs), en gruppe kunstnere som stilte ut sammen i London på 80- og 90-tallet. Hennes kunst er kjent for å være selvbiografisk, selvutleverende, og tidvis sjokkerende. Edvard Munch har lenge vært en inspirasjon for Emin, og hennes utstilling Sjelens ensomhet fikk stor plass i åpningsprogrammet til det nye Munchmuseet i vinter. Det er første gang at kunstneren lager bronseskulptur i stor skala.

Verket The Mother ble valgt etter en internasjonal utsmykningskonkurranse i 2018 tilknyttet byggingen av det nye Munchmuseet og blir del av Oslo kommunes kunstsamling. Avdukingen er satt til juni 2022. Kunstprosjektet har til nå kostet kommunen 14 millioner kroner. Kostnadene for utbyggingen av Inger Munchs brygge kommer i tillegg. Det hele er en del av den ni kilometer lange Havnepromenaden under byutviklingsprosjektet Fjordbyen, som har som formål å åpne byen mot Oslofjorden.

Til tross for at det foreligger en byutviklingsplan, er det ingen helhetlig plan for kunsten. Slyngstad påpeker at det er flere interessenter og eiere i Bjørvika, og at Kulturetatens innsats inn mot kunst i offentlige rom reguleres av omfanget av investeringer fra Oslo kommune.

– Hvis Oslo kommune investerer mye i Bjørvika, så er det naturlig at vi også satser på  offentlig kunst knyttet til det. Samtidig så må vi se totaliteten i byen, slik at vi sørger for at det ikke bare er sentrum som er representert, sier Slyngstad.

Stein Slyngstad, direktør ved Kulturetaten, er glad for at The Mother skaper engasjement. Foto: Ingvild B. Myklebust, Kulturetaten i Oslo.

The Mother får flere store kunst- og kulturinstitusjoner som nabo, blant annet Munchmuseet, Den Norske Opera & Ballett og Deichman Bjørvika. Avdelingsdirektør for det nye Deichmanske biblioteket, Merete Lie, er fornøyd med plasseringen av skulpturen, og ønsker flere utendørs kunstverk velkommen i den relativt nye bydelen.

 – Jeg var begeistret for Emins utstilling på Munch, og liker at det er et feminint tilskudd i det maskuline byrommet som Munchmuseet utgjør. Det er bra med et verk som ikke bare appellerer til en nesegrus beundring av kvinnen, og jeg er spent på hva slags reaksjoner som kommer når skulpturen er oppe, sier Lie.

På spørsmål om han finner det kontroversielt å gi plass til en så stor kvinneskikkelse i byrommet, svarer Slyngstad nei.

– Mange ville vel si at det er etterspurt. Vi er veldig glade for å ha en sterk og solid kvinne på plass foran Munchmuseet, sier han.

Den ni meter høye skulpturen sveises sammen og patineres på Sukkerbiten i Oslo. Forbipasserende kan følge med på prosessen bak byggegjerdet. Foto: Ingvild B. Myklebust, Kulturetaten Oslo kommune

    Stikkord