Multikunstneren Henrik Vibskov i samtale med Elise By Olsen

Fra Lillehammer Kunstmuseums arrangement i forrige uke der Henrik Vibskov møtte utgiver og kurator Elise By Olsen (Wallet magazine, International Library of Fashion Research) til samtale om hans utstilling og omfattende praksis på tvers i motefeltet. Foto: Kunstavisen.

Torsdag 17. mars var det duket for et spektakulært arrangement i multikunstneren Henrik Vibskovs utstilling i Lillehammer Kunstmuseum. Arrangementet ble livestreamet på Facebook.

Den danske moteskaperen Henrik Vibskov er aktuell med utstillingen (PLEASE!) CLEAN UP, HONEY i Lillehammer Kunstmuseum, en utstilling som Cecilie Skeide er kurator for.

Jeg er en multidisiplinær person som arbeider med tekstil. Tekstilene kan henge på en gallerivegg, vandre ned en catwalk i Paris eller prege en opera eller ballettforestilling: Henrik Vibskov (fra Lillehammer Kunstmuseums nettside).

Lillehammer Kunstmuseum er for tiden fylt til randen av en miks av spektakulære installasjoner, mote og video. Den som ønsker det, kan ikle seg et Vibskov-plagg og bli del av utstillingen - og man kan oppleve hans catwalks og sceneforestillinger i filmbokser som er plassert rundt i utstillingen.

Fra Henrik Vibskovs utstilling (PLEASE!) CLEAN UP, HONEY i Lillehammer Kunstmuseum der Elise By Olsen i forrige uke møtte Vibskov til samtale om utstillingen. Foto: Marte Kjernsholen / Lillehammer Kunstmuseum.

Utstillingen, som tidligere er anmeldt i Kunstavisen, er et tverrsnitt av Henrik Vibskovs utvalgte prosjekter fra mote, kunst og forestillinger. Han er opptatt av rom og arkitektur, og har laget installasjoner skreddersydd for museets arkitektur, der du i Store sal blant annet kan gå opp i et åtte meter høyt tårn - med et meditasjonsrom på toppen. Vibskovs kostymer til Alexander Ekmans ballett A Swan Lake, fremført i 2014, har en sentral plass i utstillingen. Kostymene er lånt inn fra Den Norske Opera. Utstillingen er den største og mest komplette utstilling av Vibskov som er laget og vises kun i Lillehammer Kunstmuseum.

 

Multikunstneren Henrik Vibskov og kurator for utstillingen, Cecilie Skeide. Foto: Marte Kjernsholen / Lillehammer Kunstmuseum.

Samtalen mellom Vibskov og By Olsen foregikk i utstillingen – i museets Store sal, med publikum sittende både høyt og lavt; på gulvet mellom installasjoner og skulpturer, og høyt oppe; i utstillingens meditasjonsrom – hvorfra de lyttet og skuet ned på samtalen.

Elise By Olsen stilte Vibskov spørsmål om hvordan han arbeidet, om prosesser og tematikk, teknologi og industri, om bærekraft og om det digitale rommet for mote. De samtalte om kommersialisme i forhold til mote, om utdannelsesbakgrunn og hvordan det hele startet. Vibskov fortalte at han alltid arbeider med temaer, som for eksempel med tematikken broer. Han fremhevet betydningen av teamarbeid, at han alltid jobber med en gruppe mennesker, og at å forsøke og feile er en del av prosessen. Videre berettet han om butikken de drev i Oslo fra 2008 til 2013 - som de startet samtidig med den økonomiske krisen, og om butikkene de nå har i København og New York.

Fra Henrik Vibskovs utstilling (PLEASE!) CLEAN UP, HONEY i Lillehammer Kunstmuseum der Elise By Olsen i forrige uke møtte Vibskov til samtale om utstillingen. Foto: Marte Kjernsholen / Lillehammer Kunstmuseum.

På spørsmål om hva som kjennetegner en god utstilling, fremhevet han viktigheten av å skape tenkte, kreative og fysiske rom der blant annet performance, musikk og lys er viktige bestanddeler. By Olsen lurte også på om det var et rom han ennå ikke hadde gitt seg selv tilgang til, hvorpå han svarte at det måtte være å jobbe i harde materialer som for eksempel sement og glassi stor kontrast til fragile tekstiler - som er hans materiale.

Han fortalte om betydningen av utdannelsen han fikk ved Central Saint Martins i London, som han mener er en konseptuell skole. En av hans lærere, som var ganske «hardcore», ga beskjed om at før han oppnådde å få et kommersielt publikum var han bare en "dritt". At mote må ha et publikum, noen å produsere til! Og Vibskov erkjente at har alltid har jobbet med publikum for øyet, og at han alltid har et budsjett å følge – hvilket gir både muligheter og begrensninger.

Vibskov er opptatt av sosialisering, av publikums møter med utstillingen. De snakket om publikums opplevelse av å gå inn i en slik utstilling, at det skal være fysisk, reflekterende og mediterende, med steder å kunne legge seg ned og oppleve, ta inn omgivelsene og atmosfæren, selve helheten av utstillingen.

Utstillingen er en type total- eller helhetskunstverk – et «Gesamtkunstwerk» – som må oppleves. Benytt sjansen før den stenger – søndag 27. mars.

FAKTA
Henrik Vibskov
Henrik Vibskov (f. 1972) er en dansk billedkunstner, avantgarde motedesigner og musiker, utdannet ved Central Saint Martins i London. Med sine konseptuelle performance-lignende moteshow, eksperimentelle kostymer for teater, ballett og opera og spektakulære installasjonsutstillinger rundt om i verden, har Henrik Vibskov etablert seg som et av moteverdenens mest interessante navn. Utstillingen i Lillehammer KuSiden hun startet sin karriere som trettenåring har Elise By Olsen gjort en TED Talk, havnet på Dazed sin liste over de 100 mest innflytelsesrike unge menneskene i verden, kuratert internasjonale kunstutstillinger og vært gjesteredaktør for Another Magazine.

Elise By Olsen
Elise By Olsen (f. 1999) startet sin karriere som sjefredaktør i en alder av 13 år med ungdomskulturmagasinet Recens Paper. Hun har fått internasjonal anerkjennelse for å ha fornyet tradisjonell publisering og kritiske samtaler innen kultur for et moderne publikum. I løpet av det siste tiåret har hun jobbet med merkevarer og selskaper som Google Arts & Culture, TEDx, BBC, Business of Fashion, British Fashion Council, Facebook / Instagram og Prada. I 2018 produserte Gucci en dokumentar om arbeidet hennes og i 2019 var hun gjesteredaktør i Another Magazine.

For tiden jobber hun som sjefredaktør for Wallet, en ny publikasjon dedikert til kritiske dialoger innen mote- og mediebransjen. I 2020 realiserte hun sitt ultimate drømmeprosjekt og grunnla International Library of Fashion Research, et spesialisert motebibliotek med omfattende programmering. Motebiblioteket skal samle, dokumentere og bevare et mangfold av kunstneriske aktører og talenter knyttet til moteindustrien. Motehus som Prada og Gucci er allerede med på laget.

Stikkord