Savnet etter det gode håndtrykket og jakten på svar
På must see-utstillingen (PLEASE!) CLEAN UP, HONEY introduseres publikum for den danske multikunstneren Henrik Vibskovs fargesterke, maksimalistiske og brusende estetiske uttrykk.
Lillehammer Kunstmuseum
Henrik Vibskov –
(PLEASE !) CLEAN UP, HONEY
Utstillingen står til 27. mars
Henrik Vibskov er både et kjent klesmerke og navnet på den suksessrike moteskaperen, musikeren og kunstneren Henrik Vibskov (f. 1972). Etter at Vibskov gikk ut av Central Saint Martins College of Art and Design i London for tyve år siden, har han produsert hele 40 motekolleksjoner og er eneste faste nordiske representant på årlige Paris Fashion Week. I Lillehammer Kunstmuseum fremheves Vibskov naturlig nok som den betydelige moteskaperen han er, men publikum gjøres også godt kjent med hans installasjonskunst, hans idérikdom og hans briljante håndverksmessige ferdigheter.
En crossover-kunstner
I Vibskovs eksperimentelle og mangetydige produksjon får man ikke følelsen av at det skilles altfor strengt mellom den ene og den andre virksomheten: lydbildene og musikken i filmene som vises i den aktuelle utstillingen fra hans moteshow er hans egne, og scenografien på den enkelte catwalken har åpenbart mye med Vibskovs kunstproduksjon å gjøre. I sin siste catwalk i København høsten 2021 kalt The Sun Will Shine on the Assembly Line, presenterte Vibskov for øvrig sesongens kolleksjon både som kunstfilm og som en fysisk catwalk.
Den frie måten å tenke på tvers av fagfelt på er nok en av grunnene til at Vibskov også er en ettertraktet kostymedesigner og scenograf. I samarbeid med den svenske ballettdanseren og koreografen Aleksander Ekman har Vibskov bidratt til kritikerroste oppsetninger ved teater, ballet og operascener rundt om i verden. Og for å nevne et nærliggende eksempel: I Oslo presenterte Ekman og Vibskov sin versjon av Svanesjøen, Swan Lake, i 2014 ved Den Norske Opera & Ballett. I Lillehammer Kunstmuseum er tre av de originale kostymene fra nevnte ballett montert som vakre, skulpturelle objekter på veggen. Delikat er fornavnet.
Monumentalt og meditativt
Henrik Vibskovs verden handler, slik det står i en av veggtekstene i utstillingen, om mye mer enn klær: «Et Vibskov-prosjekt følges alltid av et problematiserende konsept som setter søkelys på dagsaktuelle saker fortolket inn i poetiske titler, visuelt sterke fargeuttrykk og et spesialtilpasset eksperimenterende lydbilde». I den største salen i 1. etasje vises spenstige kleskolleksjoner i utvalg, en svær, rosa marengsliknende badekarsinstallasjon med dertil hørende badematter i japanskinspirerte mønstre og dessuten flere tekstilskulpturer som gir assosiasjoner til brasilianske Ernesto Neto. I installasjonen Messy Massage Class(2015) henger et drøss av brune, liksom glinsende hender med tjukke fingre ned fra taket og minner oss om det som det etter pandemien ikke lenger er en selvfølge at noen vil gi oss: det menneskelige håndtrykket. Midt i samme sal: en åtte meter høy konstruksjon,Tårnet (2021), som ender i et meditasjonsrom der publikum kan legge seg ned og kikke rett opp i en oransje, organisk tunnel.
Jeg tenkte straks på kanalen opp i menneskets aller første «oppholdsrom», livmoren. Deretter gikk assosiasjonene videre til en detalj i maleriet «Oppstigningen til det himmelske paradis» av nederlandske Hieronymus Bosch. Madrassen å ligge på var god og tankene bykset villig av sted til eksistensielle spørsmål langt større enn det lot seg gjøre å svare på rent umiddelbart.
Et suverent utstillingsgrep
Lillehammer Kunstmuseum og kurator Cecilie Skeide har slått til med sin første utstilling av en motedesigner, og i en vurdering av utstillingen «(PLEASE!) CLEAN UP, HONEY» på en skal fra en til ti, snakker vi rett og slett ti.