Når opp er ned og ned er opp

Fasaden til The Metropolitan Museum of Art / The Met Fifth Avenue © 2000–2021 The Metropolitan Museum of Art. 

I anledningen 150-års jubileet til The Metropolitan Museum of Art (The Met) i 2020, mottok museet en sjenerøs gave på seks malerier fra den tyske kunstneren Georg Baselitz og hans kone Elke Baselitz. Nå er bildene utstilt, akkurat slik de ble malt: opp ned.

The Met har nylig åpnet utstillingen «Georg Baselitz – Pivotal Turn». Her kan man ta de nevnte bildene i øyesyn. Det fremkommer av pressemeldingen at bildene er portretter av kunstnerens venner og medarbeidere i den tyske kunstverdenen, men inkludert er også det aller første maleriet av konen Elke. Bildene er for Baselitz dypt personlige og han har beholdt verkene i sin private samling i seks tiår, før han nå altså valgte å donere dem bort.   

Portrettene malt i 1969 er fra en sentral fase i Baselitz karriere, en periode da han eksperimenterte med å male og presentere portrettmalerier opp ned. Mens formatet og fargepaletten var standardisert, valgte han å benytte seg av tykke penselstrøk og billige pigmenter. «Georg Baselitz –Pivotal Turn» utgjør en sjelden mulighet til å studere konsentrerte øyeblikk av kunstnerisk innovasjon, og utstillingen vil stå frem til 18. juli 2021.

Det å snu et motiv opp ned har lenge vært brukt som en metode for både malere og fotografer i arbeidet med et motiv, men Baselitz har også valgt å stille ut på dette viset. Han begrunner grepet til det internasjonale kunstmagasinet Apollo slik: «Det oppstår en irritasjon hos betrakteren når maleriene henger på denne måten, og det er også intensjonen (...) Når du er irritert, så følger du bedre med.» (Christopher Turner 2021, Redaksjonens oversettelse).

Georg Baselitz: Portrett av Elke I, 1969. Maling av syntetisk harpiksemulsjon på lerret. The Metropolitan Museum of Art, Gave fra Baselitzfamilien, 2020 (2020.129.6). © Georg Baselitz 2021. Foto: Jochen Littkemann.

Stikkord