Mellom det kontemplative og uærbødige

Eivind Slettemeås presenterer Ukens verk: «Guds gjøgler» av Tarald Wassvik.Tarald Wassvik: «Guds gjøgler», 2020, pigmentert møbellakk, blyant, akryl, olje, poppelfinér, gran, skruer, lim, akrylfugemasse, sparkel, linolje, linlerret, bomull, hyssing, maljer © Tarald Wassvik 2020. Fotograf: Elephant Kunsthall, redigert av Kunstavisen.

Tarald Wassvik tar i bruk utstillingsrommet med en omtanke for kunstverket som han begrunner i et nærvær han ser for seg at kunsten kan representere. Der Elephant Kunsthall tidligere har hatt flere utstillinger tilpasset rommets industrielle preg, er grepet denne gang å isolere opplevelsen fra omgivelsene, gatebildet eller andre spor som indikerer at kunsten fyller et urbant tomrom.

Det første en møter på vei inn til Elephant Kunsthall er et vertikalt utsnitt av bildet «Guds gjøgler» gjennom en lang glugge. Dimensjonen på åpningen distraherer først, den er akkurat for liten til at en kan passere gjennom den, og rommet entres fra bildets dødvinkel. Dermed er premisset for utstillingen effektivt presentert som et fenomenologisk eller ritualisert møte mellom betrakter og bilde, kropp og rom, der det indre rommet utgjør et slags kapell for kontemplativ betrakting av bildet. Samtidig er rommet bygget for å fungere som intimscene i utstillingen «En gammel historie» der kunstnerkollega Syver Marthinsen Goksøyr gestalter gjøgleren i en forestillingsrekke vinteren gjennom.

Det er på mange måter et underlig maleri eller bilde, holdt i en koloritt som går fra jordfarger til gyllen emalje, der nedre del av bildet hovedsakelig er malt som organiske mønstre og rytmiske felt, mens det øvre feltet består av intrikate linjespill skåret i platen. Komposisjon går over i mylder, og som i en abstrakt kosmologi oppstår tegn og forbindelser overalt. Referansen til middelalderens omreisende gjøglere og «commedia dell’arte» (håndverkskomedie) løfter snarere enn å tynge ned opplevelsen av bildet. Utstillingstittelen En gammel historie åpner for mange tolkninger, og gjøglerfiguren oppleves relevant med henvisning til den historiske vekslingen mellom det sakrale og performative, gaten og tempelet, det kontemplative og uærbødige, der kunstneren også strever etter et balansepunkt.

Eivind Slettemeås presenterer Ukens verk: «Guds gjøgler» av Tarald Wassvik.Tarald Wassvik: «Guds gjøgler», 2020, pigmentert møbellakk, blyant, akryl, olje, poppelfinér, gran, skruer, lim, akrylfugemasse, sparkel, linolje, linlerret, bomull, hyssing, maljer © Tarald Wassvik 2020. Fotograf: Elephant Kunsthall, redigert av Kunstavisen.

Elephant Kunsthall
Wiesesgate 4
Lillehammer

    Stikkord