Den 33 meter lange vulvaen Diva

Vulvaskulpturen Diva på åssiden ved Usina de Arte, Brasil. Juliana Notari: Diva, spray- og håndmalt armert betong. Foto: Juliana Notari.

Brasiliansk vulvaskulptur skaper kjønnsdebatt på sosiale medier. 

Den brasilianske presidenten Jair Bolsonara uttalte nylig at abort aldri vil bli legalisert i landet. Få dager etter uttalelsen dukket det opp en 33 meter lang vulvaskulptur på åssiden ved Usina de Arte – en landlig kunstpark i delstaten Pernambuco nordøst i Brasil. Kunstneren bak verket Diva er Juliana Notari. Skulpturen, som det har tatt 11 måneder å produsere, ble laget i stålarmert betong og er spray- og håndmalt.

The Guardian trekker frem Notari sin Facebook-post fra 30. desember 2020, hvor hun skriver at hennes intensjon med skulpturen er å sette spørsmål ved forholdet mellom natur og kultur i vestlige samfunn, og å framprovosere en debatt om kjønn. Facebook-posten har skapt sterke reaksjoner fra brasilianere, som enten elsker eller avskyr verket.

Om lag 20 menn assisterte med å grave ut den 6 meter dype vulvaen Diva. Foto: Juliana Notari.
Prosessbilde av skulpturen Diva. Juliana Notari: Diva, spray- og håndmalt armert betong. Foto: Juliana Notari.

Saken har blitt omtalt i flere medier og CNN Style har også fulgt saken om denne 16 meter brede og 6 meter dype vulvaen. CNN konkluderer med at Notari har lykkes i å skape en heftig debatt med sin Facebook-post som fikk over 25 000 kommentarer.

Notari har også tidligere laget kunstverk som fremstår som vulva-liknende, men som dessuten kan gi assosiasjoner til åpne sår. Diva er en av de siste i rekken av slike. "It's one of the biggest wounds I've created," fortalte hun CNN. "This wound is, however, infinitely smaller when compared to the traumas of slavery, unprotected employment, ecocide, and violent traumas that happened in this Usina, as in other private colonial properties."

Detaljbilde av betongskulpturen Diva. Juliana Notari: Diva, spray- og håndmalt armert betong. Foto: Juliana Notari.

Notari meddelte også til CNN at hun var overrasket og overveldet av responsen verket har fått: "Even though I know it's an impactful art piece, I never thought people would feel hate towards it or that the response would take massive proportions on social media".

Stikkord