Lysende blikkfang på nye Munchmuseets fasade

Foto: Munchmuseet.

De som i utgangspunktet ikke har sans for Lambda, liker, forutsigbart nok, heller ikke den nye logoen. Vi i Kunstavisen gleder oss til åpningen av det nye Munchmuseet, og opplever at det lysende Munch-skiltet ønsker velkommen. Skiltet gir assosiasjoner til tidligere tiders gilde neon kino- og barskilt og til deler av dagens samtidskunstscene. I den grad MUNCH- skiltet minner om en lysreklame, er det bare positivt; skiltet både liver og lyser opp den store, grå fasaden og lokker antakelig til seg nye publikumsgrupper, i tillegg til allerede eksisterende. 

Det Londonbaserte designbyrået North har skapt den nye visuelle identiteten og logoen til museet. Munch-skiltet er totalt ca. 9,5 meter bredt og 2,5 meter høyt. Konstruksjonen er laget av lakkert aluminium og har en hvit lerretfront. Belysningen gjøres med LED-teknologi. LED-lampene er av RGBW-typen og kan endre farge. Skiltet inneholder totalt 216 lysdioder og den totale effekten på hele skiltet utgjør 958 watt. Foto: Munchmuseet

    Stikkord