fbpx Blikk for kunst med Blikkåpnere

Blikk for kunst med Blikkåpnere

Blikkåpnerne (fra venstre): Einar Ekeberg, Hanan Ali, Sunniva Bonvik, Khushi Chalal og Leonel Sanchez Jimenez vil være å se på Astrup Fearnley Museet det kommende året. Foto: Astrup Fearnley Museet. 
- Kunst kan virke uforståelig og avskrekkende for mange unge. Vi Blikkåpnere prøver å vekke entusiasme og nysgjerrighet ved å snakke om kunst ut ifra vårt eget perspektiv og med egne ord, meddeler Mateo Tilrem, Blikkåpner i Oslo på Kunstnernes Hus.

Blikkåpner Oslo er et samarbeid mellom de store kunstinstitusjonene, Astrup Fearnley Museet, Kunstnernes Hus og Nasjonalmuseet, hvor disse visningsstedene vil satse på kunstformidling av og for ungdom. Gjennom prosjektet, som er finansiert av Sparebankstiftelsen DNB, har 15 ungdommer mellom 16 og 19 år fått en deltidsjobb, fordelt på de tre institusjonene i ett år. Blikkåpnerne vil ta utgangspunkt i egne erfaringer og interesser for å formidle kunst til andre unge besøkere. De utvalgte deltakerne representerer de 15 ulike bydelene i Oslo og skal samarbeide om å nå ut til andre unge ved å lage arrangementer og innhold for kunstinteressert ungdom i Oslo.

Formidlingsprosjektet Blikkåpner er inspirert av Blikopeners på Stedelijk Museum i Amsterdam. Prosjektet er en del av et større samarbeid mellom flere kunstinstitusjoner på Østlandet, og kunstinstitusjoner som Henie Onstad Kunstsenter, Lillehammer Kunstmuseum og Galleri F 15 vil også tilby et liknende formidlingsprogram. Kunstavisen tok kontakt med Astrid Bøe Drejer, koordinator i Blikkåpner Oslo, for å forstå mer av formålet med formidlingsprosjektet, når det allerede er formidlere på de ulike institusjonene.

- Målet vårt er at fleire unge skal få augene opp for kva kunstinstitusjonane har å by på. Noko som gjer Blikkåpner til eit spanande prosjekt er at det er ungdommane sjølv som skal finne ut av korleis kunsten bør bli formidla for å engasjere andre unge, og i tillegg prøve det ut i praksis. Blikkåpnarane er både kreative og reflekterte, og gir også institusjonane unik innsikt i denne målgruppa, sier Drejer til Kunstavisen.

Selv om kunstmuseene i Oslo holder stengt, betyr det ikke at det ikke jobbes med kunstformidling. En av Blikkåpnerne på Nasjonalmuseet, Noah Wilson, fortalte Kunstavisen om sitt engasjement for kunstformidling på Nasjonalmuseet.

- Gjennom Blikkåpner vil jeg at flere unge skal bli interessert — og for så vidt glad i kunst. Nå på Nasjonalmuseet jobber vi frem en serie med videointervjuer med fem forskjellige kunstnere, der vi skal besøke atelierene deres og få et innblikk i deres liv og arbeider som kunstner, sier Wilson.

På grunn av pandemien har det naturligvis blitt mer fokus på formidling gjennom digitale kanaler, men nå som Kunstnernes Hus holder åpent, er det mulig for publikum å treffe Blikkåpnerne på huset på torsdager fra kl 17:00-19:00 og lørdager fra kl 12:00-17:00. Den aktuelle utstillingen Actions of Art and Solidaritysom står til 21.mars, kan være overveldende for det unge publikum, hvor en Blikkåpner som samtalepartner kan komme til unnsetning. På Kunstnernes Hus kan du blant annet møte Blikkåpneren Anastacia Mala, som her forteller oss hvordan det har vært å være Blikkåpner på Kunstnernes Hus:

-Vi i Blikkåpner jobber aktivt med å engasjere unge innenfor kunst gjennom arrangementer og sosiale medier. På Kunstnernes Hus er vi også tilstede hver torsdag og lørdag om ungdom trenger veiledning eller bare vil slå av en prat!

Den første gjengen på 15 ungdommer som har blitt ansatt som Blikkåpnere, fordelt på kunstinstitusjonene Astrup Fearnley Museet, Kunstnernes Hus og Nasjonalmuseet. Her på besøk på det nye Nasjonalmuseet. Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet

For mer informasjon kan du lese om Kunstnernes Hus sine Blikkåpnere her eller følge @blikkapner på Instagram for å få et ungt perspektiv på kunst og kunstinstitusjonene direkte fra ungdomsgjengen.

Stikkord