– Setter en markør for Britt Fuglevaags kunstnerskap

Britt Fuglevaag: Form II, 1970. Veving med sisal. Foto: Blomqvist

Under auksjonen Vårens høydepunkter hos Blomqvist tirsdag kveld sikret en utenlandsk kjøper seg tekstilarbeidet Form II (1970) av Britt Fuglevaag for hele 850 000 kroner pluss salær. Salgssummen var sensasjonelt nok ti ganger så høy som prisestimatet. Hvordan kan det ha seg?

Kunstavisen tok i formiddag kontakt med senior kunstekspert ved Blomqvist, Birgitte Christin Schiøth. Hun understreker at prisen nok har å gjøre med at tekstilkunst er veldig i fokus nå.

Senior kunstekspert Birgitte Christin Schiøth, Blomqvist.

–Tekstilkunsten og materialbasertkunst har, som kjent, opplevd en generell økende interesse de senere årene. Du har jo de fire store: Hannah Ryggen, Frida Hansen og Synnøve Anker Aurdal og i vår generasjon, Britt Fuglevaag, som også regnes som en stor tekstilkunstner. Verdivurderingen ble gjort på bakgrunn av de prisene på hennes kunst som vi har oppnådd tidligere. Vår erfaring er at de ikke gått så høyt i annenhåndsmarkedet.

Likefullt gikk verket altså for en svært høy sum denne gangen?
–Det er jo litt der og da òg, hvor mange interesserte man har i en budgivningsprosess, og selvfølgelig om det er kunder som vil eller må ha det, f.eks. de som samler på Britt Fuglevaag. Så det er litt tilfeldigheter også. Men på den annen side, er jo dette fra en veldig viktig periode i Britt Fuglevaags kunstnerskap og et særdeles interessant verk. Teknisk sett er det veldig flott og det finnes ikke så mange av dem i markedet. Dessuten vet vi at Nasjonalmuseet har en variant av dette arbeidet, Form I. Det kan jo også innvirke på salgssummen. Når Nasjonalmuseet er stolt av det, har det nok en smitteeffekt. Men, vi trodde ikke at det skulle gå så høyt.

Hvordan har salget av Fuglevaag gått tidligere?
–Vi solgte et litt liknende verk i 2008; Spindel fra 1973. Det er laget i samme teknikk og var i dimensjonene 115 x 135 cm. Det var estimert til 15-18 000 kroner, men gikk for 12 000. Det er en stor forskjell på prisene den gang og nå, ja. Så det handler nok, som sagt, først og fremst om at tekstilkunsten er i vinden. Vi kan forøvrig også vise til veldig gode priser for salg av Hannah Ryggens arbeider. Atomsen fra 1951 gikk også langt over vurdering. Dette var i 2023.

    Stikkord