Kunstvåren 2025
![William Kentridge, «The Great Yes, The Great No», Festspillene i Bergen 2025](/sites/default/files/styles/media_image_mobile/public/2025-02/The_Great_Yes_The_Great_No_Stella_Olivier_Monika_Rittersha_40_w9amwo.jpg?itok=pnyAJXS4)
William Kentridge er artist in residence under Festspillene i Bergen, og skal åpne festivalen med musikkteatetet «The Great Yes, The Great No». Foto: Stella Olivier / Monika Rittershaus / Festspillene i Bergen
Det er mye å glede seg til denne våren – fra nye prosjekter til dypdykk i kjente kunstnerskap. Frida Orupabos hittil største utstilling har allerede åpnet i Oslo, og neste uke braker det løs på Barents Spektakel i Kirkenes. Trondheim får et nytt kunstmuseum med PoMo, og årets Hannah Ryggen Triennale utforsker morsrollen. Festspillene i Bergen byr på William Kentridge og Tori Wrånes, og A K Dolven inntar Lyshallen i Nasjonalmuseet. Ikke minst feirer Norske kunsthåndverkere sitt 50 årsjubileum med en rekke utstillinger. Dette er Kunstavisens anbefalinger!
OSLO
Astrup Fearnley Museet
Frida Orupabo
On Lies, Secrets and Silence
7. februar- 27. april
Astrup Fearnley Museet starter sterkt ut denne våren med storskala-utstillingen On Lies, Secrets and Silence av Frida Orupabo, som åpnet 7. februar. Det dreier seg om den mest omfattende presentasjonen av hennes arbeider til dags dato, laget på bestilling av Bonniers Konsthall i Stockholm og Astrup Fearnley Museet. Høsten 2024 hadde Bonniers Konsthall en utstilling med 34 av Orupabos arbeider. Disse er nå å se i Oslo sammen med hele 14 nye arbeider laget spesielt til utstillingen. Publikum kan forvente å se Orupabos unike kollasjteknikk, men også både skulpturer, video og større romlige installasjoner som peker i retning av en ny konseptuell retning i kunstnerens praksis. I forbindelse med utstillingen utgis i tillegg en ny publikasjon på det italienske kunstbokforlaget Skira. Anmeldelse av utstillingen kommer snart i Kunstavisen – følg med!
![Frida Orupabo, «Woman with Dress» 2024](/sites/default/files/styles/media_image_mobile/public/2025-02/Frida%20Orupabo_Woman_with_Dress%20%281%29_0.jpg?itok=9r1KCx1H)
Frida Orupabo, Woman with Dress, 2024. Collage, paper, and paper clip mounted on aluminum. Foto: Gerhard Kassner.
Åpning av nytt kunstmuseum:
TRONDHEIM
PoMo (Posten Moderne)
Gruppeutstilling: Monira Al Qadiri, Louise Bourgeois, James Lee Byars, Cui Jie, Fischli & Weiss, Katharina Fritsch, Isa Genzken, Matthew Angelo Harrison, Anne Imhof, Robert Irwin, Ann Veronica Janssens, Simone Leigh, Sandra Mujinga, Edvard Munch, Catherine Opie, Irving Penn, Giovanni Battista Piranesi, Ken Price, Susan Rothenberg, Josh Smith, Andra Ursuţa, Andy Warhol, Franz West.
Postkort fra framtida
15. februar – 22. juni 2025
I åpningsutstillingen «Postkort fra framtida» viser PoMo (Posten Moderne), som åpner dørene 15. februar, verk fra sin nyetablerte, stadig voksende samling, samt betydelige nasjonale og internasjonale kunstverk på utlån. Ett av disse lånene består av 15 grafiske verk av Edvard Munch, som vil bli vist i sitt eget rom under åpningsutstillingen. I tillegg til Munch-rommet, vil åpningsutstillingen vise totalt 100 verk fra 24 norske og internasjonale kunstnere, fordelt over tre etasjer i Postgården. PoMo er et kjempetilskudd til Trondheim og tilreisende kunstinteresserte. Ansvarlig redaktør Mona Gjessing er på plass i Trondheim for åpningen, og vender straks tilbake med en eksklusiv reportasje.
![PoMo styre og ledelse](/sites/default/files/styles/media_image_mobile/public/2025-02/Monica%20Marit%20ORR%20_PoMo%20_LasseBerre%20%20%281%29.jpg?itok=C-q3IWS8)
Fra venstre: Ole Robert Reitan, styremedlem PoMo og initiativtaker, Marit Album Kvernmo, direktør PoMo og Monica Reitan, styreleder PoMo og initiativtaker. Foto: Lasse Berre
KIRKENES
Barents Spektakel 2025
Gruppeutstilling: Astrid Ardagh, Tone Haldrup Lorenzen, Lise Johansson, Aris Papadopoulos, Silje Figenschou Thoresen & Povl Simonsen, Jérémie McGowan & Amund Sjølie Sveen, Lada Suomenrinne, Simi & Johanna Ruotsalainen, Olga Kisseleva, Victoria Miles & Olga Zaslavskaya, SASUSU Radio
Remote Control
20. – 23. februar
Barents Spektakel er et årlig fire dagers arrangement som byr på samtidskunst, teater, musikk, debatter, film, forestillinger og en såkalt «konseptuell festivalbar». Med tittelen Remote Control, ser årets utgave på spenningen mellom sentrum og periferi, en spenning som stadig forsterkes av at unge flytter fra småsteder til byer og særlig fra nord til sør. Festivalen skal etter planen åpnes med en 15 minutters revolusjon i regi av Nordting og Pan-ArcticVision, arktis’ svar på Eurovision. Blant kunstnerne som deltar i festivalutstillingen er Silje Figenschou Thoresen, som nylig gjorde et stedsspesifikt bestillingsverk for Astrup Fearnley i Oslo, og Jérémie McGowan, tidligere omstridt direktør ved Nordnorsk kunstmuseum. I tillegg til en rekke samtaler vil det være en opptreden av den legendariske Nils Petter Molvær, en leksjon i folkedans av Tuvas Blodklubb, og flere forestillinger – blant annet i en sauna!
![Sophie Taeuber-Arp og Hans Arp](/sites/default/files/styles/media_image_mobile/public/2025-02/4__arp-sta_doppel-vor-marionetten_0.jpg?itok=mRGubxYH)
Sophie Taeuber-Arp og Hans Arp i Ascona, Sveits, 1925 © Archiv Fondation Arp, Clamart. Foto: ukjent, © VG Bild-Kunst, Bonn 2019
To historiske kunstnerpar:
BÆRUM
Henie Onstad Kunstsenter
Sophie Taeuber-Arp og Hans/Jean Arp
Venner, elskere, partnere
21. februar – 11. mai
KRISTIANSAND
Kunstsilo
Else Alfelt og Carl-Henning Pedersen
10. april – 31. august
Mye av kunsten i tiden rundt første og andre verdenskrig handlet om å tøye grenser og utfordre normer. Både å bryte regler og lage nye regler, gjerne i form av manifester gjennom bevegelser som dada, CoBrA og Situationist International. Mens enkeltpersoner som Marcel Duchamp eller Asger Jorn står igjen som ledende figurer, var det faktisk flust med begavede kunstnere som eksperimenterte med performance, poesi, collage, maleri, skulptur, tekstil og andre uttrykk. Det er derfor grunn til å følge med på presentasjonene av de to kunstnerparene Taeuber-Arp på Henie Onstad kunstsenter og Alfelt-Pedersen på Kunstsilo, som begge er et resultat av internasjonale samarbeid. Vil utstillingene synliggjøre de mange forbindelsene kunstnerne hadde, og få fram den rebelske og konfronterende tidsånden?
![Hans Berg og Nathalie Djurberg](/sites/default/files/styles/media_image_mobile/public/2025-02/Hans%20Berg%20og%20Nathalie%20Djurberg.png?itok=MNiJmhgE)
Natalie Djurberg og Hans Berg. Foto: Jaebum Kim
JELØY
Galleri F15
Nathalie Djurberg & Hans Berg
Death or Eternal Light
8. mars – 25. mai
Nathalie Djurberg og Hans Berg presenterer sin første utstilling i Norge siden 2017. Duoen har vært aktive på den internasjonale kunstscenen siden 2004, og etter at de vant Sølvløven på Veneziabiennalen i 2009 har modellvoksfigurene fra animasjonsfilmene funnet veien ut av lerretet. Blanke blomster, flaksende fugler og gullbelagte bevere har, ifølge teksten på Galleri F15s nettside, fått fysiske kropper og inntatt utstillingsrommet. Deres drømmelignende kreasjoner fungerer som overveldende helhetsinstallasjoner med film, skulptur og musikk. Blir det vårens mørkeste kunstopplevelse?
![Hannah Ryggen, «Mors hjerte», 1947](/sites/default/files/styles/media_image_mobile/public/2025-02/HR%20Mors%20hjerte.jpg?itok=6GLTLJ85)
Hannah Ryggen, Mors hjerte (1947). Foto: Anders S. Solberg. © Hannah Ryggen/BONO 2025
TRONDHEIM
Hannah Ryggen Triennale 2025
Mater
Ulike utstillinger i perioden 4. april – 31. august
Hannah Ryggen (1894-1970) responderte på krisetider med klarhet og standhaftighet. Den selvlærte veversken lagde sine verk fra bunnen av, med direkte referanse til aktuelle hendelser, og hennes vevnader er gaver som fortsetter å gi. I år hylles hun igjen med Hannah Ryggen Triennale, der hennes kunstnerskap settes i dialog med kunstnere fra hennes egen samtid og frem til i dag. Med morsrollen som rød tråd, brer festivalen seg utover åtte av Trondheims visningssteder. Blant annet viser Kunsthall Trondheim en soloutstilling av Liv Bugge med tittel «Umbilical Fire», og Trondheim senter for samtidskunst presenterer «Resilient Threads» av Damien Ajavon.
![A K Dolven, «amazon» 16 mm filmstill](/sites/default/files/styles/media_image_mobile/public/2025-02/A%20K%20Dolven_amazon.jpg?itok=q1R-xpDP)
A K Dolven, amazon (2005). 16 mm filmstill. Foto: Vegard Moen. © A K Dolven/BONO 2025
OSLO
Nasjonalmuseet – Lyshallen
A K Dolven. amasone
25. april – 31. august
A K Dolven har jobbet internasjonalt som kunstner i over fire tiår og er den første norske nålevende kunstner med en soloutstilling på det nye Nasjonalmuseet. Med videoinstallasjoner og filmprojeksjoner, malerier og skulpturer, fotografier, lydverk og tekst, blir ifølge Nasjonalmuseet utstillingen en sanselig opplevelse både i og rundt museet – vi gleder oss til å bli omfavnet av verk fra 80-tallet fram til i dag av denne markante kunstneren.
![William Kentridge, «The Great Yes, The Great No», Festspillene i Bergen 2025](/sites/default/files/styles/media_image_mobile/public/2025-02/The_Great_Yes_The_Great_No_Stella_Olivier_Monika_Rittersha_16_g0fhte.jpg?itok=8gcBzQ1B)
William Kentridge, The Great Yes, The Great No (2025). Foto: Stella Olivier / Monika Rittershaus / Festspillene i Bergen
BERGEN
Festspillene i Bergen
21. mai – 4. juni
Når William Kentridge åpner Festspillene i Bergen med forestillingen The Great Yes, The Great No i Grieghallen, tas publikum med på en sjøreise fra Marseille til Martinique i 1941. Ombord på skipet er kunstnere og intellektuelle som flykter fra Vichy-regimet i Frankrike. Musikkteatret henter inspirasjon fra både gresk kor og kammeropera og fremføres på ulike språk, en slags afrikansk vri på James Joyces litterære grep – engelsk, fransk og bantuspråkene isiswati, isizulu, isixhosa, setswana og xitsonga.
Det er hittil ukjent akkurat hva årets festspillkunstner Tori Wrånes planlegger – utenom en scenografisk installasjon i Bergen Kunsthall – men også her er det god grunn til å forvente en episk, surrealistisk opplevelse, som dog antakelig går mer inn i det interne og intime enn Kentridges verdensomspennende produksjon.
![Svein Nå, Kraft 2025](/sites/default/files/styles/media_image_mobile/public/2025-02/Svein%20Na%CC%8A.jpeg?itok=JDw_K48S)
I forbindelse med NK sitt 50-årsjubileum viser KRAFT en separatutstilling med den selvlærte veveren Svein Nå. Utstillingen åpner den 28. mars. Foto: Agurtxane Concellon.
JUBILEUM: NK 50 ÅR
Visningssteder: Hordaland kunstsenter, Kunstbanken senter for samtidskunst, Format Mellomrommet på Sagene, Deichman Bjørvika, Nitja senter for samtidskunst, Salgshallen, KRAFT, Natthagen, Trøndelag senter for samtidskunst, Salgshallen, Lillehammer Kunstmuseum
Hele 2025
I år er det Norske kunsthåndverkere sitt 50-årsjubileum og dette markeres med en rekke medlemsutstillinger landet over. Markeringen startet på Trøndelag senter for samtidskunst med Øystein Pålsønn Lønvik sin utstilling Gull og tause skoger, som hadde siste visningsdag 9. februar, og fortsetter med en rekke utstillinger og arrangementer landet over i hele 2025. Se hele programmet her.