Flere hundre kunstnere har blitt vurdert til MUNCH Triennale 2025

Kunstnerkollektivet Infopsin bruker både digitale og fysiske uttrykk for å utforske hvordan språk, infrastruktur og andre menneskeskapte omgivelser påvirker kroppen og hvordan vi opplever verden. Infopsin, Patch Opal (2025) Foto: Ove Kvavik @ MUNCH

Lørdag åpnet andre utgave av MUNCH Triennale, museets satsning på samtidskunst og nye stemmer. 

I likhet med første utgave, Maskinen er oss (2022), har årets utgave Nesten uvirkelig temaet ny teknologi. Triennalen er kuratert av Tominga O’Donnell, seniorkurator og fagansvarlig for samtidskunst ved MUNCH, og Mariam Elnozahy, kunstnerisk leder ved Konsthall C i Stockholm.

I utstillingen med 26 norgesbaserte og internasjonale kunstnere fra ulike generasjoner blir fortiden, enten den er virkelig eller forestilt – gjenstand for nye refleksjoner. Samtidig blir randsonen mellom det virkelige og det uvirkelige en invitasjon til å forestille seg en annerledes verden, sier kurator Tominga O’Donnell i en pressemelding fra museet. 

På spørsmål fra Kunstavisen om hvordan hun og medkurator Mariam Elnozahy har funnet frem til kunstnerne svarer hun: 

– Kunstnerne er valgt ut gjennom kuratorisk research og er basert på atelierbesøk hos rundt 50 kunstnere, som igjen kommer fra en lengre liste over flere hundre kunstnere vi har sett utstilt, lest om, blitt tipset om eller sett portfolioene til i andre sammenhenger, for eksempel juryeringsprosesser. Mariam og jeg hadde også flere research-turer i Norge/Sápmi, blant annet til Tromsø, Bergen, Trondheim og Oslo. 

Over halvparten av verkene er nye bestillinger, som i utstillingen settes i dialog med eksisterende arbeider fra 1970-tallet og frem til i dag. 

– Vi er stolte over å kunne presentere noen av de mest nyskapende verkene i samtidskunsten, inkludert arbeider laget spesielt for vårt museum, sier MUNCHs direktør Tone Hansen i pressemeldingen.

Et av de nyproduserte verkene er en videoinstallasjon av det norske kunstnerkollektivet Infopsin bestående av Ayatgali Tuleubek, Ignas Krunglevičius, Ragnhild Aamås og Istvan Virag.

Et av de eldre verkene kommer fra svenske Charlotte Johannesson. Den 82- år gamle svenske kunstneren regnes som en pioner innen datagrafikk og kunst som kombinerer håndverk og datateknologi. En annen kunstner som jobber med digitalt håndverk er svenskfødte, men Oslobaserte, Sven Påhlsson. Med den utenomjordiske og hyperrealistiske 3D-animasjonsvideoen Findig Bambi, 2023, har Påhlsson på omhyggelig vis gjenskapt en skog fra Dalsfjorden i Norge, laget for hånd ved hjelp av matematiske formler som genererer form og farge.

Charlotte Johannesson, “No future”, 1977, hånvevd ull, “Terror”, 1970/ 2016. Lin, ull, lær, knappenåler, blyantspisser, ståltråd, knapper. Foto: Ove Kvavik @ MUNCH

De 26 deltakende kunstnerne

Alice Bucknell, Ann Lislegaard, Charlotte Johannesson, Emilija Škarnulytė, Firas Shehadeh, Himali Singh Soin, Icaro Zorbar, Infopsin, Keiken, Kristina Austi, Mazenett Quiroga, Nanna, Debois Buhl, Natalie Paneng, Natasha Tontey, Patricia, Domínguez, Priyageetha Dia, Sahej Rahal, Sara Sadik, Simone Forti og Sven Påhlsson.

    Stikkord