Protest som inspirasjon og metode
Masahatfestivalen, en festival for arabisk kunst og kultur i Oslo, kretser i år rundt temaet «protest». En rekke kunstnere, aktivister, akademikere og journalister bidrar.
Mellom 18. og 22. september arrangeres Masahatfestivalen på ulike scener, visningsteder og offentlige rom i Oslo. Festivalen, som ble grunnlagt av medlemmer fra den arabiske diasporaen i 2015, arrangeres for tredje gang av kulturorganisasjonen Masahat («rom» på arabisk).
Solidaritet med Palestina
Årets tema er «protest» med fokus på Palestina og naboliggende land, og utforskes gjennom forelesninger, panelsamtaler, musikk, workshops, kunst og film, samt en fireretters middag med poesi, musikk og historiefortelling.
Første post på programmet er salgsutstillingen Posters for Palestine og boklansering av antologien Tunga mi protesterer mot døden på Kunsthall Oslo 18. september, fra klokka 17:00. Alle inntekter går uavkortet til den palestinske kunst- og kulturorganisasjonen Khalil Sakakini Cultural Center. På åpningsprogrammet er også en konsert i Grønland kirke med den palestinske sangeren Nai Barghouti og en klubbkveld på Nordic Black Theatre med DJ Daeva.
Forfatter og oversetter Rana Issa er kunstnerisk leder for festivalen. I en e-post til Kunstavisen sier hun at protestbevegelsen i Norge og globalt mot folkemordet i Palestina, og sorg over ødeleggelsene og utsletting av byer og samfunn, danner utgangspunktet for kunstnerisk og kulturell protest under årets festival.
– Vi har fire bestillingsverk som vi produserer rundt temaet i år. Vi har valgt ut kunstnere som er forankret i spørsmål om kunst og politikk, både fra Norge og fra den arabiske verden. Vi har bedt dem å tenke på Palestina, andre protestbevegelser, solidaritet, og politisk smerte og sorg, for å få inspirasjon til kunstverk som kan støtte vår felles kamp for frigjøring og rettferdighet, sier hun.
Kunstnerisk bearbeiding av sorg
Et av bestillingsverkene, Palestinian Hospitality - Or Living Under Oppressive Clouds av Helle Siljeholm og Ingri Fiksdal, tar form av fire performancer på hemmelige steder i Oslo. Verket er laget i samarbeid med kunstneren Samia Halaby, som nylig fikk sin første store retrospektive utstilling ved Eskenazi Museum of Art ved Indiana University kansellert. Prosjektet er inspirert av en utstilling med 16 palestinske kunstnere på Kunstnernes Hus i 1981, organisert i samarbeid med The Plastic Arts Section P.L.O, der Halaby deltok.
– Palestinian Hospitality er en kunstnerisk (og fredelig) intervensjon som tar kulturpolitiske spørsmål som har dukket opp etter folkemordet i Palestina. Stedet er skjult for at vi kan gjennomføre prosjektet som en form for protest uten å bli sperret av institusjonen den er rettet mot, sier Issa.
Den syriske scenekunstneren Farah Azrak har gjennom et kunstneropphold utviklet sørgekarnevalet Songs of Anemone, som kan oppleves på Grønland torg lørdag 21. september. Bakgrunnen for prosjektet er måten sørgepraksiser brukes som protest og opprørsk handling mot undertrykkende kolonialistiske systemer.
En serie videoer til støtte for Palestina skal vises på bygninger rundt om i Oslo. Disse er produsert av egyptiske Islam Shabana og fransk-libanesiske Mira Adoumier. Både sørgekarnevalet og videoene skal vises på en markering for Palestina på Eidsvolls plass 20. september, organisert i samarbeid med Palestinakomiteen og Aksjonsgruppa for Palestina.
Vil kommunisere bredt
Issa forteller at Masahat har jobbet tett med kunstnerne gjennom felles brainstorming, tilbakemeldinger og faglig støtte i produksjonsprosessene.
– Vi har også plassert dem inne i en større festivalkontekst hvor deres nye arbeider kan kommunisere med andre kunstnere og kulturaktører som vi har programmert inn i festivalen. Det er vår måte å åpne kunst og kultur opp mot et nytt publikum fra forskjellige bakgrunner.
– Noe vil skje i offentlige rom og noe vil skje på visningssteder for kunst – har det vært en utfordring å finne visningssteder som er åpne for samarbeid?
– Masahat har veldig gode samarbeidspartnere i Oslo. Vi opplever byen som ganske åpen og raus i forhold til arbeidet vi driver med. Vi jobber med et titalls institusjoner og visningssteder og er godt forankret i kunst- og kulturmiljøet i Oslo, sier Issa.
Se programmet i sin helhet på Masahat.no.