Norges første knutepunkt for kunst og psykisk helse

Fungerende daglig leder ved Trafo Kunsthall, Oda Broch. Her i Vaskeribygningen på Dikemark. Foto: Synnøve Sundby Fallmyr / NRK

Denne uken ble det kjent at Trafo Kunsthall i Asker flytter utstillingsvirksomheten permanent til det unike historiske området Dikemark. Arbeidet med å etablere Kunsthall Dikemark tar til i mars neste år. 

Det nye visningsstedet for kunst, Kunsthall Dikemark, skal ha tilhold i den gamle vaskeribygningen, som inneholder galleri og selve den opprinnelige vaskehallen. Kunsthallens klare ambisjon er å ta i bruk denne store hallen som visningslokaler i tillegg til galleriet.

I atten år har Trafo Kunsthall holdt til i den gamle trafostasjonen ved Asker jernbanestasjon og snart går leieavtalen med Tandberg Eiendom ut. Publikumstallet har hatt en jevn stigning - og i 2023 kunne visningsstedet vise til rekordhøye besøkstall. I årets kritikerroste sesongsatsning på Dikemark, som også Kunstavisen dekket, ble det produsert tre utstillinger og en utendørs installasjon med et parallelt arrangementsprogram under tittelen Rekreasjon

Medarbeiderne Katja van Etten Jarem, Anne Siv Falkenberg Pedersen og fungerende daglig leder ved Trafo Kunsthall Oda Broch, skal ha mye av æren for suksessen, og i mars  2025 flytter altså virksomheten til Dikemark. 

Kunstavisen tok kontakt med Oda Broch for å få en nærmere redegjørelse for veien fremover.  

Hvordan skal denne storsatsningen finansieres?

–Finansieringen av kunsthallen er, som de fleste andre små- og mellomstore kulturinstitusjoner i Norge, basert på støtte fra kommune, fylke og stat. Vi vurderer også hvor mye vi kan forvente i egeninntjening. Å etablere og bygge opp en ny kunsthall vil komme til å ta tid, og det er vi innforstått med. Gjennom de siste årenes arbeid på Dikemark har vi opparbeidet oss erfaringer, tilknyttet oss ulike nettverk og skapt et fundament som vi nå vil dra nytte av. Akershus fylkeskommune styrker sitt driftstilskudd til kunsthallen fra 2025 og Asker kommune har allerede investert i Dikemark gjennom flere år. Denne uken har kommunen oppnevnt en programkomité som, sammen med de nåværende eierne (Oslo kommune og OUS), skal videreutvikle satsingen på Dikemark som kunst- og kulturarena. Vi er avhengig av å sikre oss god offentlig støtte for i neste omgang å kunne invitere andre instanser inn i samarbeid. 

Er det noen større entreprenører eller pengesterke privatpersoner involvert så langt?

–Området blir trolig lagt ut for salg til neste år. Det er et komplekst salgsobjekt fordi store deler av uteområdet og bygningsmassen er fredet og bærer preg av forfall gjennom mange år. Fra 2026 blir all sykehusdrift nedlagt og de vakre bygningene i jugendstil/klassisisme og parkområdet vil stå tomt. Hele eiendommen har registrerte kulturminner fra tidsepoken fra sent 1800-tallet og frem til 1960 - 1970. Verdien av dette understøttes av Riksantikvarens fredningsvedtak av nærmere førti bygninger og store deler av uteområdet. For vår del oppleves det viktig å befeste kunsthallen i denne «mellomfasen», før en privat investor kommer inn. Gjennom vår virksomhet kan vi legge til rette for at kunstnere kan gå i dialog med, utfordre, dokumentere og undersøke historiene, de arkitektoniske kvalitetene og uteområdene før området reguleres og oppgraderes. Gjennom kunsten vil vi forsøke å bidra positivt inn i prosessene som ligger litt frem i tid når et lokalsamfunn skal reetableres. Vi inviterer gjerne visjonære investorer, som tør å tenke ukonvensjonelt, og ser potensialet i å bevare de unike kvalitetene og verdiene som fortsatt preger området. 

Hvilke visjoner har dere med Kunsthall Dikemark?

–Med Kunsthall Dikemark skal vi etablere en ny visningsarena for samtidskunst av høy kunstnerisk kvalitet og bli Norges første knutepunkt for kunst og psykisk helse. Det er også viktig å poengtere at kunsthallen ikke opererer alene som kulturaktør på Dikemark. Siden 2016 har vi bl.a. produsert flere kritikerroste utstillinger i samarbeid med Dikemark psykiatriske sykehusmuseum. Det tverrfaglige arbeidet har bidratt til å redusere stigmaet rundt psykiske lidelser og belyse en underkommunisert del av norsk kunsthistorie. Koblingen mellom den stedsspesifikke arkitektur- og kulturhistorien og samtidskunsten har også vekket internasjonal interesse. Når kunsthallen flytter til Vaskerbygningen på Dikemark, vil den fysiske nærheten til museet forsterke muligheten for ytterligere samarbeid. I tillegg har nærmere seksti kunstnere atelierer i de omkringliggende byggene, og NIE- teatergruppe (New International Encounter), er i likhet med kunsthallen, i ferd med å etablere seg på området. Synergien mellom de ulike aktørene har allerede båret frukter og vil fortsette å være viktig i arbeidet fremover.

 

Foreligger det planer om noen internasjonale samarbeid om utstillinger fremover i tid? 

Vi har nylig etablert et nettverk med andre nordiske aktører som arbeider med samtidskunst tilknyttet gamle psykiatriske sykehus. I første omgang forbereder vi et faglig seminar i Uppsala i 2025. Det er også et mål å utvikle utstillinger som vises flere steder, tilsvarende «What is my story» fra 2023, en samproduksjon mellom Trastad samlinger, Trafo Kunsthall og Dikemark psykiatriske sykehusmuseum. Utstillingen ble først vist på Dikemark kunstarena og deretter på Sør-Troms museum i sommer. Høy kunstnerisk kvalitet er et premiss for alle våre produksjoner, og i utstillingssatsningene vi planlegger på Dikemark de neste årene er det tilfang av både nordiske og internasjonale kunstnerskap. Da blir også de internasjonale samarbeidene viktig. Erfaringene så langt tilsier at koblingen mellom samtidskunst og psykisk helse har potensial til å nå bredt ut til publikum og ulike fagfelt, både nasjonalt og internasjonalt.

    Stikkord