Intervju med Kjersti Solbakken, kurator for LIAF 2024 Lofoten i sentrum av verden

Kjersti Solbakken, kurator for LIAF 2024, Gnistsambandet. Åpningshelg 20.–22. september i Svolvær. Foto: Ellen Johanne Jarli

Kunstavisen har intervjuet Kjersti Solbakken, kurator for Lofoten internasjonale kunstfestival som åpner i helgen 20.–22. september i år. Med inspirasjon fra Lofotlinja, et omfattende nasjonalt initiativ fra 1861 som etablerte landets første telegraflinje utenfor hovedtelenettet, er et sentralt spørsmål for LIAF 2024: Hvordan kan Lofotlinja se ut i dag?

Graver opp glemt historie
Da Kjersti Solbakken (f. 1984, Valnesfjord) fikk oppdraget som kurator for Skandinavias lengstlevende kunstbiennale, Lofoten internasjonale kunstfestival (LIAF), benyttet hun anledningen til å dykke ned i lokale arkiver og samlinger for å avdekke eksisterende historier og kunstneriske initiativer. 

– Jeg er selv fra Nord-Norge, og jeg bodde to år i Lofoten mens jeg studerte i Kabelvåg – men jeg dro jo herfra. Det å komme tilbake med muligheten til å jobbe med kunst har vært en motivasjon for meg, og jeg hadde et ønske om å nøste litt i de historiene og de samarbeidene som befinner seg her fra før av. Det er ikke alt man trenger å finne opp på nytt!  

Det var slik at Solbakken oppdaget historien om Lofotlinja, et av verdens første eksperimenter innen trådløs telegrafisk kommunikasjon – en forløper til mobiltelefonen – som ble utviklet i Sørvågen på 1800-tallet. Dette ble det kuratoriske utgangspunktet for LIAF 2024, som har fått tittelen Gnistsambandet 

– Historien om Lofotlinja er lite kjent, også i nord. Det handler om effektivisering av fisket, og det kan man jo kanskje si er begynnelsen på en tankegang som er veldig gjeldende nå i forhold til kvotepolitikk og andre spørsmål som er aktuelle for fisket i dag. Men det handler også om kommunikasjon, at et reelt behov om å nå hverandre tvang fram ny teknologi. Og så var det rett og slett for å kunne redde folk fra å stryke med i de brutale vinterstormene – det er jo på vinteren at lofotfisket foregår. Her var det altså flere lokalsamfunn som kom sammen for å møte en større trussel.  

Sørvågen Radio, Norsk telemuseum, som har huset noen av LIAF-kunstnerne. Foto: Kjell Ove Storvik 

For Solbakken reiser Lofotlinja spørsmål om teknologisk nyvinning, industri, effektivisering, grønn kolonialisme og andre aspekter som ikke bare angår nordområdene, men også andre deler av verden. 

– Når man snakker om Lofoten, særlig til internasjonal presse, er det ofte i termer av at dette stedet befinner seg i ytterkanten av verden. Men gjennom denne historien kan man velge å lese Lofoten, og mer spesifikt Sørvågen, inn i et slags midlertidig sentrum på et nasjonalt og internasjonalt nivå - som tegner opp noen forbindelseslinjer som strekker seg både bakover og fremover i tid. 

Også de inviterte kunstnerne har funnet inspirasjon i den tvetydige og mangefasetterte historien om Lofotlinja. For eksempel skal Elisabeth Brun vise et videoessay om da Elon Musk forsøkte å kjøpe barneskolen hun selv gikk på i Vesterålen, for å bygge en antennepark til satelittsystemet Space X-link. Kabelvåg-innfødte Simen Engen Larsen har gjennom kunstneropphold i Kvæfjord arbeidet med maleri og video som går i dialog med arkivet til Trastad Samlinger – Nasjonalt Senter for Outsider Art. Begge disse ble vist i prosess på Festspillutstillingen i Nord-Norge, Gnistsambandet: Opptakt, i Harstad i juni. Prosjektet Island Eye Island Ear, Lofoten 2024, som skal vises på LIAF, er i sin tur et samarbeid mellom et titalls kunstnere, forskere og samarbeidspartnere. Dette skal være en versjon av et 50 år gammelt verk som aldri ble realisert i sin fulle form.  

Simen Engen Larsen «Det ble meg husket», 2024. 15 print, varierte dimensjoner Gouache-maleri/Giclée-print på OCE Tracing papir. Fra Festspillutstillingen i Nord-Norge, «Gnistsambandet: Opptakt» på Galleri Nord-Norge, Harstad, juni 2024. Foto: Kjell Ove Storvik 

– Ikke en hvit kube 
Det er Nordnorsk kunstnersenter som organiserer LIAF i samarbeid med festivalens kunstneriske råd. Årets hovedarrangement finner sted i Svolvær fra 20. september til 20. oktober, men Sørvågen et par timers kjøretur sørover er også i fokus på grunn av sin telegrafhistorie. I tillegg til det stedsspesifikke, har Solbakken ønsket å fokusere på arbeidsforhold og samproduksjon. Samarbeidet med Museum Nord og den gamle telegrafstasjonen i Sørvågen har vært spesielt viktig, med flere kunstnerbesøk og planer om mer aktivitet der.  

– Arbeidet med LIAF er ikke som en kuratering i en eksisterende hvit kube – man begynner på mange måter i helt motsatt ende. LIAF har ikke et fast visningssted, men finner sted på forskjellige steder i Lofoten hver gang den arrangeres. Dette bidrar til at kunsten beveger seg ut i et større offentlig rom.  

Festivalen er også forankret i Harstad og Bodø gjennom samarbeid med Festspillene i Nord-Norge, som fant sted i regi av LIAF i juni, og fotogalleriet NOUA, med en soloutstilling av Morten Torgersrud i april og en ny utstilling i august som vil vises parallelt med Gnistsambandet 

Fra utstillingen «Virvel» på NOUA, Bodø, april 2024. Utstillingen består av en serie fotografier fra Morten Torgersruds umiddelbare omgivelser i Kirkenes sammen med et utvalg fotografier av Ellisif Wessel fra perioden 1890-1920. Dokumentasjon av infrastruktur og industri flettes sammen med bilder fra kunstnerens familiealbum. Foto: Dan Mariner  

En open call til publiseringsplattformen Metode i samarbeid med ROM for arkitektur og kunst inkluderer tekstproduksjon av skribenter fra hele verden, som inviteres til Lofoten på en workshop med lansering av resultatet i februar neste år. I tillegg er det internasjonale samarbeid som blant annet strekker seg til New York, Livingstone og Hokkaido. 

– Vi har virkelig prøvd å legge til rette så godt som mulig for at produksjonen inngår i hele festivaltenkningen. Vi legger også opp til utveksling i flere retninger, for eksempel ved å knytte kunstnerne til arkiver og samlinger. På den måten håper vi at produksjonene får større nedslagsfelt og litt lengre levetid. Vi ønsker at samtalene kan foregå flere steder – ikke bare i Lofoten den ene måneden. 

Wong Kit Yi (f. 1983, Hong Kong) er en av kunstnerne som deltar på årets LIAF. Her fotografert på kunstneropphold på Skrova i Lofoten på våren. Foto: Christopher Brautaset/LIAF/Nordnorsk kunstnersenter

En del av en lang tidslinje 
Grunnleggende for Solbakkens kuratoriske idé er tanken om biennalen som prosess heller enn et ferdig produkt. Gnistsambandet presenterer totalt 25 prosjekter, inkludert verk av enkeltkunstnere, grupper og kunstnerkollektiver, samarbeid med kunstnerdrevne institusjoner, samlinger, arkiver, og diskursive bidrag. Det er en bred representasjon av både levende og døde kunstnere, inkludert poeter og filmskapere.  

– For meg er LIAF en prosess som har pågått i over 30 år. Nå kommer vi inn – en gjeng med kunstnere, massevis av samarbeidspartnere og jeg som kurator – som en del av den lange tidslinjen. Hvert kunstprosjekt har jo også sin unike historie, og LIAF blir på mange måter et møtested for disse før de reiser videre ut i nye kontekster. 

LIAF 2024: «Gnistsambadet»

Åpningshelg: 20. – 22. september
Står til 20. oktober
Finner sted ved flere arenaer i Svolvær
Kuratert av Kjersti Solbakken
Organisert av Nordnorsk kunstnersenter i samarbeid med festivalens kunstneriske råd.

Deltakende kunstnere: Astrid Ardagh, Ayo, Birgit Hagen, Dávvet Bruun-Solbakk, Eileen Myles, Elisabeth Brun, Elise Macmillan, Flis Holland, Elle-Hánsa/Keviselie/Hans Ragnar Mathisen, Ilija Wyller, Kameelah Janan Rasheed, KINOBOX (Ruth Aitken & Sarah Schipschack), Lilla Georgine Hansen, Livingstone Office for Contemporary Art – LoCA (Anawana Haloba, Kabila Kyowa Stéphane, Banji Chona, Bwanga 'BennyBlow' Kapumpa, Listening at Pungwe (Memory Biwa & Robert Machiri)), Michael Tsegaye, Monica Edmondson, Morten Torgersrud, + Ellisif Wessel NORDTING/Amund Sjølie Sveen, NODES Collective (Elisabeth Brun, Ivar Kjellmo, Gusztáv Hámos, Katja Pratschke, Nicole C. B. Pedersen, Rune Mikkelborg), Simen Engen Larsen, Siri Hjorth og Sebastian Makonnen Kjølaas, Sissel Solbjørg Bjugn, Sørfinnset Skole/ the nord land, Viktor Bomstad & Magnus Holmen, Wong Kit Yi. 

Island Eye Island Ear, Lofoten 2024: You Nakai, Norimichi Hirakawa, Kei Komachiya, Hiroko Myokam, Katsuya Ishida, Daisuke Funato og alle fra SIAF Lab., Jacob Kirkegaard, Robert Monnier & Gill Eatherley, Margaretha Åsberg. Island Eye Island Ear for Knavelskär, Sverige, opprinnelig unnfanget av David Tudor, i 1974, i samarbeid med Billy Klüver, Fujiko Nakaya, Margaretha Åsberg og Jackie Matisse. Advisory board: Phil Edelstein, Composers Inside Electronics og Julie Martin, Experiments in Art and Technology (E.A.T.).  

Kjersti Solbakken (f. 1984) er frilanskurator, skribent og institusjonsleder. Hennes karriere har kulminert i en rekke kunstnerdrevne initiativer så vel som stillinger og prosjekter i etablerte kunstinstitusjoner. Som daglig leder på Kunstnerforbundet (2017–22) var hun for eksempel med på å etablere Atelier Kunstnerforbundet, en prisbelønt atelierordning som har huset kunstnere som Ahmed Umar, Marthe Ramm Fortun, Sille Storihle og Thora Dolven Balke. Hennes bidrag på det selvorganiserte feltet inkluderer visningsstedet Holodeck (2011–13), Feil Forlag, og medvirkning i Tekstallianse. Fra 1. oktober 2024 tar hun over som direktør for Bergen Kunsthall etter Axel Wieder.

    Stikkord