Lofoten Internasjonale Kunstfestival (LIAF) 2022 retter fokus mot Kabelvåg og fortellingens kraft

I helgen åpnet årets utgave av LIAF, med tittel Fantasmagoriana. Flere av de 37 deltakende kunstnerne var til stede under åpningen på gamle Kabelvåg barneskole, et av seks lokaler på kunstfestivalen. Sentralt plassert i fotografiet, Marianne Hultman, daglig leder av Nordnorsk Kunstnersenter. Foto: Tiril Flom.

Historiefortelling og tause former for kunnskap er sentrale utgangspunkter for årets utgave av Lofoten Internasjonale Kunstfestival, kuratert av den italienske duoen Francesco Urbano Ragazzi. Under tittelen Fantasmagoriana vises arbeider av 37 norske, samiske og internasjonale kunstnere på seks ulike steder i Kabelvåg og Svolvær.

SVOLVÆR OG KABELVÅG
LIAF 2022, Fantasmagoriana
Kuratert av: Francesco Urbano Ragazzi
Sted: NNKS i Svolvær og fem ulike steder i Kabelvåg
3. september – 2. oktober 2022

Etter et års forsinkelse på grunn av korona, åpnet den 17. utgaven av Lofoten Internasjonale Kunstfestival (LIAF) i Kabelvåg og Svolvær i helgen. LIAF er en internasjonal biennale for samtidskunst presentert i en lokal og stedsspesifikk kontekst, som i år feirer sitt 30-årsjubileum. Festivalens seks utstillinger viser alt fra tekstil, tegning og kunsthåndverk til video, lyd og installasjon. Årets utgave har tittelen Fantasmagoriana og er kuratert av den italienske duoen Francesco Urbano Ragazzi. Duoen har slått sammen sine navn for å skape et enhetlig alter ego, inspirert av den italienske konseptkunstneren Alighiero Boetti (1940–1994).

Åpningen ble markert med taler, mat og drikke, og et seminar. På kveldene sto klubbkonseptet Kabelvogue for dansegulv, og ikke minst fikk nordlyset vist seg frem. Flere av de 37 deltakende kunstnerne var til stede under åpningen på gamle Kabelvåg barneskole lørdag 3. september. Ordfører Frank Johnsen hyllet LIAF for å ha etablert seg som en internasjonal mønstring, og for engasjementet det har ført med seg.

– Festivalen har gjennom 30 år gjort folk glade, irriterte, har satt i gang diskusjoner og undring, akkurat som den burde, sa Johnsen like før han erklærte biennalen for åpnet.

I år ble LIAF delt opp i tre «kapitler», med utgangspunkt i kuratorenes fascinasjon for historiefortelling. Først ute var Something Out of It, to utstillinger på Veneziabiennalen, deretter Retyping a Library, en soloutstilling av Kenneth Goldsmith på Kunstnernes Hus i Oslo. Tredje og siste del, Fantasmagoriana, tar form av seks utstillinger på ulike steder i Kabelvåg og Svolvær, blant annet Nordnorsk kunstnersenter (omdøpt Datasenteret), Galleri Espolin (omdøpt Solmuseet) og den gamle barneskolen, som er planlagt revet (omdøpt Den hjemsøkte skolen og Museum under destruksjon).

Etter åpningstalene på gamle Kabelvåg barneskole ble publikum geleidet til lydverket «Message from a Star (Solar Symphony 12)» (2022) av Haroon Mirza, som aktiveres av solpaneler. Foto: Tiril Flom.

I sin åpningstale fortalte kuratorduoen om inspirasjonen fra kartografi – blant annet kart over Lofoten og Vesterålen, som i sin tid ble tegnet av Stine Colban Aas (1791–1863). De trakk også fram Kunst- og filmskolen i Kabelvåg, som sto i fare for å bli nedlagt før den ble slått sammen med Universitetet i Tromsø tidligere i år.

– Som kuratorer kunne vi plassere LIAF hvor vi ville på øygruppen. Vi bestemte oss for at nettopp dette stedet, Kabelvåg, var stedet for Fantasmagoriana. Det var av instinkt, på en måte, men det er samtidig veldig sterke grunner til å være her. Selvfølgelig Stine Colban Aas og filmskolen, som har en svært viktig tilstedeværelse på øyene, sa den ene halvparten av Francesco Urbano Ragazzi.

Tittelen Fantasmagoriana er hentet fra en samling tyske spøkelseshistorier som ble utgitt i 1812. I katalogen knyttes den muntlige fortellertradisjonen til formidlingen av taus kunnskap, eller kroppsliggjort kunnskap, som en sentral del av «Lofotens ånd» [red. Mer om dette i kuratorintervjuet i Kunstavisen neste uke]. Også Helga-Marie Nordby, leder for LIAFs kunstneriske råd, anerkjente fortellingens kraft i sin åpningstale.

– For oss folk i nord har historiefortellinger, eventyr og myter alltid spilt en viktig rolle i hverdagen vår. De utgjør en tradisjon som vokser ut av vår utfordrende nærhet til naturen og dens krefter, noe som gjør historiefortelling til en del av overlevelsesstrategien vår, sa Nordby.

Deltakende kunstnere: Nora Al-Badri, Bassam Al-Sabah, Marianne Berenhaut, Alessandra Cianchetta, Kirstine Colban Aas, Pauline Curnier Jardin, Tomaso De Luca, Nolan Oswald Dennis, Cheryl Donegan, Kaare Espolin Johnson, Gaia Fugazza, Aage Gaup, Kenneth Goldsmith, Shadi Habib Allah, Auriea Harvey, Susan Te Kahurangi King, Tomáš Kajánek, Lars Laumann, Sonia Leimer, Olof Marsja, Mary Haugen, Jonas Mekas, Haroon Mirza, Raffaela Naldi Rossano, Eivind H. Natvig, New Mineral Collective (Tanya Busse og Emilija Skarnulyte), Thebe Phetogo, Christine Rebet, Sille Storihle, Tine Surel Lange, Emma Talbot, Tsai Ming-liang, Stan VanDerBeek, Rimaldas Vikšraitis, Elina Waage Mikalsen, Jennifer West, i tillegg til kunstverk, objekter, dokumenter og rariteter fra flere samlinger i Lofoten.

Den nedlagte barneskolen i Kabelvåg er et av visningsstedene tilknyttet årets mønstring. Skolebygget har for anledningen blitt omdøpt til Den hjemsøkte skolen. Foto: Tiril Flom.
Elina Waage Mikalsen er en av fire stipendmottakere gjennom LIAF 2022 sitt residency-program. Installasjonen «Áhcagastá – Tales of the Ember» (2022) vises i gamle Kabelvåg barneskole. Foto: Tiril Flom.
«Máttáráhkku / Urhode» (1076–81) av Aage Gaup Arbeidene er lånt av RiddoDuottarMuseat. Foto: Tiril Flom.  
Verk fra serien «Poupées poubelles» (1971–1980) av den belgiske kunstneren Marianne Berenhaut vises i en gammel rettsal som ble brukt som interneringsleir under andre verdenskrig. Foto: Tiril Flom.
Ny direktør ved NNKS, Marianne Hultman, holdt tale under åpningsarrangementet lørdag 3. september. Ved siden av henne står kuratorduoen Francesco Urbano Ragazzi og leder for LIAFs kunstneriske råd, Helga-Marie Nordby. Foto: Tiril Flom.
Kenneth Goldsmiths pågående prosjekt «Retyping a Library» (2002–2022) okkuperer to klasserom i Kabelvågs tidligere kunstskole. Foto: Tiril Flom.

Stikkord