Høstutstillingen er et godt sted å være

Oscar Eriksson Furunes, «night watch», 2023

Oscar Eriksson Furunes night watch (2023). Installasjon: Duftlamper, MDF og DMX-lyssystem, variabel størrelse. Foto: Vegard Kleven / NBK

Årets jury har satt sammen en velregissert utstilling. Det at utstillingen ikke nødvendigvis oppleves å ha en enhetlig kunstnerisk visjon, er underordnet. Viktigere er at den fremstår som en invitasjon til egen refleksjon. 

OSLO
Kunstnernes Hus
Høstutstillingen 2024
Statens 137. kunstutstilling
Utstillingen står til 13. oktober 

Kunstnere som Edvard Munch, Arne Ekeland og Odd Nerdrum har alle brukt Høstutstillingen som springbrett i sine karrierer. Blant årets utstillere har jeg satt en gul lapp ved 27 navn som alle appellerer til meg og som kunne fortjene en nærmere omtale. Vil årets utstilling bli husket for ett navn og ett verk, satser jeg på at det blir Oscar Eriksson Furunes med night watch (2023). Det er aktuelt, underfundig og spektakulært der det lokker til seg besøkende øverst i trappen på Huset, med 44 duftlamper formet som ugler med innlagt lys som går av og på. Uglene er plassert på små hyller mot burgunderfargete vegger. Av katalogen leser vi at de vise uglene i perioden 1920 til 1960 ble brukt som varsellamper i barer for homofile i Nederland. Når lyset gikk på, befant politi seg i lokalet. Den kunstneriske overbevisningskraft ligger i hvordan fortelling, symbolbruk og form spiller sammen og skaper en interessant estetisk opplevelse. 

Per Kristian Nygård «Tilpasning / nye gardiner», 2021–2022

Per Kristian Nygård, Tilpasning / nye gardiner (2021–2022). Tresnitt på tekstil. © Per Kristian Nygård. Foto: Vegard Kleven

Et frirom for tanker, følelser og sansning 
Verkene vi møter på Høstutstillingen 2024 utfordrer både syn og hørsel. Midt i et øyeblikk av stille betraktning av Per Kristian Nygårds Tilpasning av nye gardiner (2021–2022), et utvalg ferdighus skåret som tresnitt og trykt på gardinstoff, bryter det ut et herlig leven fra fire høyttalere fra hvert sitt hjørne av salen i 1. etasje. Gunerius & Verdensvevens (Thomas Bergsten) lydinstallasjon ISOLASJON (2024), med et lydbilde satt sammen av intendert forvirrende tale og postpunk-støyende musikk i fire kanaler, får en gruppe pensjonister til å rykke til og rette en forespørsel til vakten om det er mulig å få skrudd av uvesenet. Heldigvis lar det seg ikke gjøre. Utstillingen ville ha tjent på noen flere slike brudd og forstyrrelser i monteringen.

Øystein Rolland Magnussen, «Såpeserie», 2024

Øystein Rolland Magnussen, Såpeserie, 2024. Skulptur i såpe © Øystein Rolland Magnussen 2024. Foto: Vegard Kleven

De store salene i annen etasje er akkurat passe møblert med kunst spredt ut over vegg, gulv og tak. I stedet for skillevegger er enkelte tekstilarbeider hengt på tvers av lengdeaksen i rommene. Det er et godt grep som tillater at de kan sees både forfra og bakfra. Mindre heldig er oppdelingen av gulvflaten gjennom bruk av skråstilte LCD-skjermer som viser videoarbeider. To veggfelter malt i rødt brukes som et oppsamlingsheat for verker på vegg. Verker som nok med fordel kunne ha fått mer plass for seg selv. Her finner vi i mengden et originalt arbeid som Øystein Rolland Magnussens serie av små relieffer skåret ut i hvite såpestykker. 

Ingeborg Kvame, «Alle dager går mot en slutt», 2022

Ingeborg Kvame, Alle dager går mot en slutt, 2022. Monotypi på tengujo kashmir-papir i tre lag og trelister i røkt eik © Ingeborg Kvame 2024. Foto: Vegard Kleven / NBK

Ingeborg Kvames serie av monotypier i tre lag av tynt papir, Alle dager går mot en slutt (2022), er et poetisk arbeid med eksistensielle undertoner, der de horisontale fargefeltene går fra himmelsk lys til jordisk mørke. De løst hengende arkene blafrer til når noen beveger seg forbi og vinker til publikum; en inviterende gest eller et farvel? Ingeborg Blom Andersskogs digre installasjon Å tegne et rom (2023), består av et papirflak som bukter seg langs veggen og ut i rommet i et hjørne. Det er utført med svart akryltusj på papir og har en metallisk overflate som bringer Richard Serras minimalistiske skulpturer i tankene. Verket peker på en dominerende trend i tiden til å arbeide med relasjonen kropp, rom og gjenstand ut fra en forestilling om en intim forbindelse mellom kropp, sansning og tanke. En idébakgrunn som gjør seg gjeldene i mange av innslagene på utstillingen og som nærmest blir banket inn som pedagogisk prinsipp for utforskingen av omverdenen. For eksempel gjennom håndens berøringer i videoverket An Extended Study of Hands in 20th Century Home Movies (2024) av Pouria Kazemi. Verket er et av mange eksempler i utstillingen på hvordan kunstnere som arbeider med nye medier, ofte tar for seg digitale arkiver som de henter ut og rekonfigurerer materiale fra. Bruk av KI gjør seg også gjeldende i stadig større grad i denne prosessen. 

Ingerid Kuiters, «Brevet», 2015

Ingerid Kuiters, Brevet (2015). Veggskulptur: Grunning, akvarell og lakk på oliventre © Ingerid Kuiters 2024. Foto: Vegard Kleven 

Noe av sjarmen ved Høstutstillingen som fenomen, er at den er åpen for alle og at kjente og ukjente navn opptrer side om side. Mengden av nye navn peker på de viktigste funksjonene utstillingen har hatt gjennom hele sin historie: å rekruttere nye kunstnere og vise et bilde av bredden og trender i det norske kunstfeltet. Halvparten av årets utstillere er debutanter. Det er bra, men det er like viktig at de mest etablerte kunstnerne stiller opp som en målestokk for hva debutantene har å strekke seg etter.

Det er få superetablerte koryfeer over seksti på årets utstilling, men Ingerid Kuiters på 85 år, Kjartan Slettemark og Hariton Pushwagners nære venn og samtidige, stikker hodet frem med sitt vitale og ungdommelige maleri – eller veggskulptur som arbeidet betegnes som i katalogen. I motsetning til de to mannlige geniforklarte kunstnerne, venter Ingerid Kuiters fortsatt på å få sine laurbær. Hennes kunst har røtter tilbake til 1960-tallets psykedeliske hippiekultur. 

Ingerid Kuiters er en av de mange kunstnerne på utstillingen som det er vanskelig å holde fast i en sjanger, ett uttrykk og ett medium eller faggruppe – hun fremstår som en verdig gallionsfigur for en mangfoldig kunstscene. 

    Stikkord