Hårfagre fortellinger

Utstillingen har dypere undertoner som utforsker hva som betegnes som normalt i vårt samfunn. Installasjonsbilde fra Grow It, Show It! A Look at Hair from Diane Arbus to TikTok, med fotografier av Helmut Newton. © Helmut Newton Stiftung & Suffo Moncloa © Suffo Studio. Foto: © Museum Folkwang, Sebastian Drüen. 

Den nyåpnede utstillingen med tema hår på Museum Folkwang er en underholdende, men også sår, utforskning av hvordan frisyrer utfordrer oss i vår forståelse av hvem vi er.

Essen, Tyskland
Museum Folkwang
Gruppeutstilling
Grow it! Show it! 
A Look at Hair from Diane Arbus to TikTok 
Kamerabasert kunst
Utstillingen står til 12. januar, 2025 

Gjennom 280 nye og eldre verk – fotografier, magasiner, filmer og installasjoner – tar utstillingen for seg hårets historiske, politiske og kulturelle betydning. Det hele begynner med Leyla Yenirces videoinstallasjon Night. Sleep. The Stars, en visuelt kraftfull opplevelse der store propeller og film av vind som blåser gjennom hår nullstiller sinnet. Dette forbereder publikum på å ta inn det store mangfoldet av uttrykk som følger. 

Rommene er luftige og gir hvert arbeid nok plass til å formidle sin historie. Dette skaper også rom for dialoger mellom kunstverkene. Et eksempel er Herlinde Koelbls fotoserie av Angela Merkel, som beskriver hvordan frisyrene hennes signaliserer en endret tilnærming til offentligheten. Rett ved henger Rineke Dijkstras dokumentariske portretter av Almerisa, en bosnisk flyktning som hun har fulgt fra barndommen og inn i voksenlivet. Begge historier skildrer liv levd på hver sin måte. Eller Torbjørn Rødlands verk Legs and Tails, som viser bakbein og en (svært nygredd) hale på en hest [red. se bildet under]. Fotografiet er plassert nær en vitrine som inneholder oppslag fra Butt Magazine og et intervju med Madonnas frisør. Det blir til en humoristisk passiar om hårkunst. 

Dette fotografiet av norske Torbjørn Rødland - med den nygredde hestehalen -  er humoristisk plassert ved siden av vitrinen med Butt Magazine. Torbjørn Rødland, Legs and Tails, 2020 © Torbjørn Rødland.

Jeg blir også rørt over inkluderingen av portrettet av Annie Jones, damen med skjegg som ble vist frem som en kuriositet for over hundre år siden. Portrettet henger sammen med Zoe Leonards Bearded Lady Calendar fra 1998, hvor Jennifer Miller tydelig selv bestemmer over egen representasjon. Annie Jones skulle sett denne hyllesten – da kunne hun kanskje ha sluppet å være et freakshow. 

I et av utstillingsrommene er det et stort vindu ut til gaten, forbipasserendes frisyrer blir en mulig naturlig del av utstillingen. Installasjonsbilde fra Grow It, Show It! A Look at Hair from Diane Arbus to TikTok, med fotografier av Doris Quarella. © Fotostiftung Schweiz Winterthur & © ChaumontZaerpour. Foto: © Museum Folkwang, Sebastian Drüen. 

Midt i utstillingen er Hairena, en sittegruppe designet av den franske fotografiduoen Chaumont-Zaerpour. Disse benkene, dekorert med arkivbilder av hår, fungerer som et sosialt samlingspunkt der publikum kan ta en pause og reflektere over de mange inntrykkene utstillingen gir. 

Temaet mangfold går som en rød tråd gjennom utstillingen, og reflekterer museets ambisjon om å fremme ulike perspektiver. Dette vises tydelig i Hoda Afshars verk In Turn, som viser kvinner som fletter hverandres hår som et symbol på fellesskap og solidaritet. Verket ble skapt som en respons på det iranske kvinneopprøret, der kvinner kastet sløret i protest mot regimet. Denne typen verk innbyr til en dypere refleksjon om hvordan hår har vært – og fortsatt er – en politisk markør. Grow it! Show it! byr på en overflod av ideer og perspektiver som blir værende i tankene lenge etter besøket. 

Utstillingen avsluttes med Marie Tomanovas film Beat of My Heart, der unge mennesker fra New York, med elegante frisyrer, blir intervjuet om sine drømmer. Marie Tomanova, Beat of my Heart, 2023, © Marie Tomanova. 

    Stikkord