Geniet på Louisiana
Barna danser rundt på gresset og etterligner Max Ernst (1891-1976) lekne bronseskulptur, Le Grand Génie (Le Grand Assistant),1967/1975, denne solfylte sensommerdagen på Louisiana.
Skulpturen er omgitt av to mindre og lavere plasserte skulpturer, Le Grand Assistant (La Grande Grenouille) og La Grande Tortue (begge 1967/1976). Skulpturene er godt synlige og har tilgang gjennom glassveggene i nordfløyen, som er del av det første museumsbygget fra 1958. Le Grand Génie (Le Grand Assistant) finnes i åtte eksemplarer, i offentlige og private samlinger over hele verden.
Opprinnelig laget Ernst skulpturene som del av en fontene i forbindelse med et kommisjonsoppdrag i den franske byen Amboise ved Loireelven. Der Ernst bodde på 1960-tallet med sin fjerde og siste kone, den amerikanske kunstneren Dorothea Tanning. De tre bronseskulpturene er plassert på steinformasjoner, som kan minne om et historisk monument, med Le Grand Génie (Le Grand Assistant) plassert sentralt på en høy sokkel. Ernst dedikerte fontenen til et av sine store forbilder, renessansemaleren Leonardo da Vinci, som bodde i byen siste delen av sitt liv, og er begravet der. På fontenen står imidlertid innrisset, Aux Cracheurs, au Drôle, au Génie, kanskje til ære også for «spyttere» og «raringer», som kanskje oppholdt seg på plassen ved fontenen.
Den antropomorfe bronsefiguren Le Grand Génie (Le Grand Assistant) er fremstilt i menneskehøyde med fugleansikt og runde, ugleaktige øyne. Armene står ut fra kroppen, nesten som vinger. De gir den tunge, store bronsen en letthet - som en Ikaros som er i ferd med å ta av fra jorden. Jeg får samtidig assosiasjoner til Den vitruviske mannen av da Vinci, geniet fontenen er tilegnet.
Max Ernst hadde en fascinasjon for fugler. Som liten opplevde han at hans elskede papegøye døde akkurat den dagen hans kjære lillesøster ble født. Den skjellsettende opplevelsen forfulgte ham hele livet, og fugler ble et yndet motiv i hans bilder fra midten av 1920-tallet. Da tilførte han også andre figurer med flyvende armer på sine overmalte collager. På begynnelsen av 1930-tallet skaper så Ernst «Loplop»; en mystisk fuglemann - nærmest med chamanistiske evner - som fremstilles i forskjellige former i en lang rekke verk. Som også Le Grand Génie (Le Grand Assistant) kan assosieres med. Av surrealistvennene ble «Loplop» oppfattet som Ernsts alter ego, og selv lignet han faktisk med alderen mer og mer på en fugl.
Surrealismen utfordrer tilskueren med nye og overraskende manipuleringer av virkeligheten. Ved å låne karaktertrekk fra fugler, som så forvandles til en menneskelig, men likevel amorf form, kjennes Le Grand Génie (Le Grand Assistant) på samme tid forstyrrende og humoristisk. Man ønsker å komme tilbake til Louisiana for å oppleve den igjen.