Verdens største skulpturmuseum ligger i Nordland

Kjell Erik Killi Olsen, «Mannen fra havet», 1994. Støpejern og bergkrystall, høyde: 430 cm. Foto: Vegard Moen

Hvordan skape et sentrum ut av noe som i kunstens verden er en utkant? Jo, man tar i bruk hele det langstrakte Nordland fylke på 40.000 km2, der nesten alle kommunene ligger ut mot havgapet. Med den lave havhorisonten som står i sterk kontrast til dramatiske fjellformasjoner. 

Kjell Erik Killi Olsen, «Mannen fra havet», 1994
Støpejern og bergkrystall

36 betydelige nasjonale og internasjonale samtidskunstnere, som Dan Graham, Bård Breivik, Per Kirkeby, Hulda Hákon – for å nevne noen – fikk i perioden 1992-2015 i oppdrag å lage 36 verk i 36 kommuner i Nordland fylkeskommune. Skulpturene skulle ha en tilknytning til stedene de er plassert på, der geografi og de til dels ekstreme, klimatiske værforholdene gav premissene for kunstverkene. Slik står de i en tradisjon fra amerikanske «Land Art» fra 1960 og -70 tallet. Men til forskjell fra for eks. Robert Smithsons “Spiral Jetty” (1970), som nå ligger under vann, er ikke disse verkene forgjengelige, men skal tåle både oversvømmelser og vinterstormer. (Selv om værgudene en vinter «annekterte» badekaret av irske Dorothy Cross` «Hai-Ku- badekar»).

Kjell Erik Killi Olsens fire meter høye skulptur, «Mannen fra havet», er plassert i Bø kommune, helt vest i Vesterålen. I hånden holder han varsomt en obelisk i bergkrystall som bryter lyset, et lys som kan oppleves på lang avstand og viser vei i et ulendt landskap. Skulpturen har en åpning i ryggen, som en nisje, med en liten menneskeskulptur plassert inni. Favner han om det det lille individet i den uforutsigbare naturen?

Den knudrete overflaten gir assosiasjoner til skjell og tangrester og, ut fra tittelen, til hans tidligere tilholdssted i havdypet. Men mannen står nå trygt plassert med meterdype bolter på Vinjesjøhaugene, et viktig senter tilbake til jernalderen. Det er som om den majestetiske skulpturen bærer i seg en erfaring fra hele denne tidslinjen

Killi Olsens «Mannen fra havet» er kanskje aller finest å kunne oppleve i mørketiden, med det blålige dagslyset som tegner silhuettene skarpt mot himmelen, fjellene og havgapet. En idé å besøke for «søringer», som ikke vet at man finner verdens største skulpturmuseum i Nordland?

Hvor:
Bø kommune i Vesterålen
Nordland
Skulpturlandskap Nordland
www.skulpturlandskap.no

anne.vira.figenschou@kunstavisen.no

    Stikkord