Intervju med Margrethe Lømo Edvard Munchs lito-steiner i ny utstilling på Ramme

Med lito-steinene sentralt plassert i salen. Installasjonsbilde fra utstillingen «EDV. MUNCH at Ramme featuring WORKS ON PAPER». Foto: M. Lømo

Munchs vitalistiske malerier i beslektet koloritt er en del av Ramme billedgalleri sin faste samling. I år presenteres i tillegg «EDV. MUNCH at Ramme featuring WORKS ON PAPER» der tre av Munchs egne lito-steiner troner midt i den nye utstillingen. Det trekker ikke akkurat ned opplevelsen.

Kunsthistoriker og kurator for Ramme billedgalleri, Margrethe Lømo, har all grunn til å være stolt av Rammes unike samling av Edvard Munchs kunst – alle motiver er fra Nedre Ramme, Hvitsten. 

Kurator og kunsthistoriker ved Ramme billedgalleri, Margrethe Lømo foran reproduksjonen av Edvard Munchs Munch og Schifeler i Hvitsten (1911-12). Det originale tresnittet finnes i ytterst få eksemplarer og måler bare 34,5 x 54,7 cm. I utstillingen EDV. MUNCH at Ramme featuring WORKS ON PAPER, som åpnet i Ramme billedgalleri 6.mai 2023, vises verket forstørret til hele 316 x 492 cm. Motivet viser Edvard Munch og den tyske mesenen og kunstkritikeren Gustav Schiefler på Nedre Ramme romjulen 1911. Foto: Knut-Magnus Fjeldstad

Hvordan kom dere over disse lito-steinene?
I forundersøkelsene til utstillingen oppdaget vi at flere relevante lito-steiner var bevart i Munchmuseets samling. Tre av disse har vi fått låne. Steinene veier ca. 40 kilo hver, og det er aller første gang Munchmuseet låner ut akkurat disse. De tilfører utstillingen noe spesielt, ikke minst i formidlingsøyemed, og de gjør det mulig for publikum å komme tett innpå Munchs arbeid med det grafiske verket Fjordlandskap (1913-14). Vi har både det første trykket i svarthvitt og et prøvetrykk i farger montert i utstillingen. I tillegg har vi en grafisk presse. Publikum får med andre ord innsikt i prosessen, fra kunstnerens tegning på stein, til trykking og ferdig kunstverk.

Edvard Munch: Fjordlandskap (prøvetrykk i farger), 1913-14. Litografi. Foto: Helene Skoglund Johnsen

Tittelen på verket er «Fjordlandskap». Hvor er det fra?
Motivet i steinene er hentet fra Nedre Ramme, Munchs tidligere eiendom. I 1949 fant man den første steinen, knekt, ved Munchs villa. Steinen viser det speilvendte utsnittet av naturen i nærheten av villaen, på vår anlagte kultursti I Munchs fotspor. Da steinen knakk overførte Munch motivet til en duplikatstein. Begge disse, samt steinen han brukte til å skape farger i verket, ser man nå i utstillingen.

Hvilke Munch-eksperter har du samarbeidet med om tekstmaterialet knyttet til steinene og utstillingen?
Det er flere. Jeg vil trekke frem Gerd Woll, Ute Falck og Petra Pettersen fra Munchmuseet, og Hans-Martin Frydenberg Flaatten. Sistnevnte har skrevet om Munchs tid på de ulike stedene han var. Flaatten har bidratt med god og grundig informasjon, både til oss her på Ramme og de andre stedene i Munch-nettverket.

Et av høydepunktene i den permanente samlingen med motiver fra Hvitsten. Edvard Munch: Bølger, 1919. Olje på lerret. Foto: Munchmuseet.

Kan du fortelle noe om denne utstillingen vi nå står inne i?
Utstillingen er samlingsbasert og skal stå i ett år. I Ramme billedgalleri får vi vist frem en del av Munch oeuvre som skiller seg fra den symbolske, tunge og dystre kunsten han kanskje er mest kjent for. Vi bidrar til å løfte frem mangfoldet i kunstnerskapet, og får vist at han i tillegg til å oppholde seg i Åsgårdstrand og på Ekely også oppholdt seg mye her. Forskerne og Alma Mater-motivene, som han laget i forbindelse med arbeidet til Aula-dekorasjonene, fant Munch på Nedre Ramme. Sistnevnte motiv, i ulike varianter, jobbet han med frem til det siste. Til tross for at Munch noen ganger uttalte at stedet nærmest var for vakkert til å være arbeidsted, fortsatte han å komme hit.

Munchs kunstneriske produksjon på Nedre Ramme er vitalistisk. Det er natur, mennesker og dyr i idylliske omgivelser. Han kjøpte eiendommen i 1910 og beholdt den til sin død i 1944. Han kom hit for å fullføre Aula-dekorasjonene som i dag henger i Universitetets aula i Oslo. I tillegg lagde han også dekorasjonene i redusert størrelse her, før de ble sendt på turné i hovedstaden og utlandet.

På Ramme lagde Munch også flere flotte motiver. Noen av dem kan du se på landets største museer, andre kan du se her i Ramme billedgalleri, i tillegg til kunst fra andre samtidige kunstnere som også var i området. Den nye utstillingen, EDV. MUNCH at Ramme featuring WORKS ON PAPER viser Munchs kunst på papir, og inkluderer tegning, akvarell, radering, tresnitt og litografier. Det har også sneket seg inn et lite «unntak», nemlig Edvard Munchs Absintdrikkere fra 1890, som er pastell utført på lerret – med for å vise Munchs venner i Paris og deler av tidens ånd.

Edvard Munch: Absintdrikkerne, 1890. Pastell på lerret. Foto: Munchmuseet

Utstillingen supplerer vår faste samling. Alt i 1912 fikk Munch installert en grafisk presse i villaen på Nedre Ramme, slik at han kunne arbeide med grafikken, som er en stor del av hans kunstnerskap. Han lagde motiver som Fjordlandskap og flere andre der han inkluderte landskapet, vennene og dyrene som omga ham.

På vei ned trappen til utstillingen beskrev du hele Ramme som et eneste stort «Gesamtkunstwerk». Kan du utdype det?
Petter Olsen arvet Ramme i 1966. I 2010 fikk han mulighet til å kjøpe Nedre Ramme, Edvard Munchs tidligere eiendom. Olsen, med en rekke gode medarbeidere, har i en årrekke arbeidet med utviklingen og fullførelsen av kulturdestinasjonen Ramme som åpnet for publikum i 2021.

Ramme fremstår i dag som et «Gesamtkunstwerk». På sin særegne måte henger alt sammen. Fargepaletten i Edvard Munchs kunst er fortsatt å finne i naturen, den er med oss også i bebyggelsens eksteriør, interiør og i vår designmanual. Ramme fjordhotell er bygget etter forbilder fra sent 1700- og 1800-talls arkitektur, og innredet med kunst og antikviteter. De ulike rommene er dedikert Munchs kunstverk og personer med tilknytning til stedet. Edvard Munchs tidligere hjem, Villa Munch, er restaurert og fremstår i dag som et historisk miljø fra kunstnerens egen tidsepoke. Ivaretakelse av Munchs tid og virke på Nedre Ramme er sentralt for oss, og vi er veldig stolte av at vi kan vise frem både hans originale kunst, hans villa og hans eiendom, samt lito-steinene fra Munchmuseet.

Ramme har også en flott have, Havlystparken, som publikum kan besøke. Inkludert i dette parkanlegget finnes skulpturer som spenner fra oldtiden, via mytologi og klassisk stil, til vår egen tid. Foto: Per Sollermann

Stikkord