Kunstforlaget Orfeus Publishing har fått nye eiere

Sjefredaktør Inger Schjoldager og redaktør Birgitte M. Siem foran Orfeus Publishings nye lokaler i Thomas Heftyes gate på Frogner.  Foto: Hilde Mørch.

Kunstforlaget Orfeus (http://orfeuspublishing.com/no/forside/) har fått nye eiere. Forlaget, som ble etablert av kunsthistoriker Ole Rikard Høisæther i 1995, ble ved årsskiftet overtatt av redaktørene Inger Schjoldager og Birgitte M. Siem.

Orfeus Publishing feiret 25-årsjubileum i 2020 og har vært en viktig forlagsaktør innen kunstbokbransjen. Sjefredaktør Schjoldager har drevet forlaget sammen med Høisæther siden 2011, og fra 2019 i samarbeid med redaktør Birgitte M. Siem. Forlaget var en del av Cappelen Damm de første ti årene, men ble i 2011 et selvstendig forlag. Fra 2011 har de gitt ut over 80 titler innenfor illustrerte kunst-, arkitektur- og designbøker. I en tid da de store forlagene har minimalisert sine kunstbokutgivelser, har Orfeus Publishing vært en svært viktig leverandør og utgiver av sakprosa for fagfeltet.

Blant Orfeus utgivelser finner man store og viktige utgivelser som Edvard Munch. Samlede malerier (Bind I-IV) (Cappelen Damm, 2008) og Edvard Munch. Samlede grafiske verk (Orfeus 2012), begge forfattet av Gerd Woll, en av våre aller fremste Munch-spesialister. Videre har de utgitt Lotte Konow Lund – Hold allting kjært (2016) av Marit Paasche og Wendy Vogel, samt en serie bøker om Christian Skredsvig; først og fremst praktverket, Skredsvig (2018), skrevet av Anne Vira Figenschou, Kjersti S. Sissener og Øystein Sjåstad, som inneholder en omfattende oeuvrekatalog, men også Poesi (2016), Lysglimt (2017) På reise (2018), Eggedal (2019) og Salon (2020), forfattet av de to førstnevnte.

Sjefredaktør Inger Schjoldager og redaktør Birgitte M. Siem i Orfeus Publishing. Foto: Hilde Mørch.

Forlaget har spesialisert seg på kunstnermonografier og samarbeider med kunstinstitusjoner som KODE, Henie Onstad Kunstsenter, Nasjonalmuseet, Haugar Kunstmuseum, Lillehammer Kunstmuseum og Munchmuseet. Det siste året har de stått for flere bokutgivelser i forbindelse med museumsutstillinger, blant annet Svein Bolling skrevet av Nils Messel (Haugar Kunstmuseum), og Henrik Vibskov. (PLEASE!) CLEAN UP, HONEY, av Ragnhild Brochmann og Cecilie Skeide (Lillehammer Kunstmuseum).

Kunstavisen fikk noen ord med de to nye eierne, Inger Schjoldager og Birgitte M. Siem.

Gratulerer til dere begge som nye eiere av Orfeus Publishing! Vil eierskiftet resultere i endringer av forlagets profil?
Inger Schjoldagerr og Birgitte M. Siem: Tusen takk. Dette er vi veldig tilfredse med. Vi har ønsket dette lenge, å eie og drifte forlaget alene. Orfeus har alltid hatt hovedfokus på kunst, arkitektur og design. Vi ønsker å fortsette med å utvikle og rendyrke denne profilen ytterligere, og forbli det ledende kunstforlaget i Norge fremover.

Hvis så, hvordan?
IS og BMS: Vi ønsker å fortsette det gode samarbeidet med kulturelle institusjoner og utvikle forlagets kontakter innen kunst- og arkitekturfeltet. Vi satser på dyktige og spennende skribenter innenfor fagene. Vi ønsker å være et fleksibelt forlag som rendyrker kvalitet i alle ledd. Vi samarbeider med landets beste verksfotografer og grafiske designere.

Forlaget har flyttet fra Bygdøy allé 56 til Thomas Heftyes gate 41 A. Hva har det å si for forlaget?
IS og BMS: Vi har vært litt bortgjemt i de tidligere lokalene, nå sitter vi mer synlig i landskapet, og ønsker å være et mer åpent og tilgjengelig forlag. Vi vil gjerne ha lav terskel overfor oppdragsgivere og kunder, i de gode dialogene oppstår spennende prosjekter og samarbeid.

Hvilke bokutgivelser kan vi se frem til i år – og neste år?
IS og BMS: Vi har flere store utgivelser fremover. Vi starter året med boken om det nye Nasjonalmuseet vårt. Planlagt lansering av norsk og engelsk utgave i januar/februar. Dette er et prosjekt som har gått over flere år. I mars kommer den unike utgivelsen BOK. Høydepunkter fra 33 norske boksamlinger. Den blir gitt ut i anledning 100-årsjubileet til Bibliofilklubben. I sommer kommer boken om Munch og Vågå. Høstens store utgivelse blir Nicolai Tangens kunstsamling i samarbeid med AKO-stiftelsen i både norsk og engelsk praktutgave. En annen viktig publikasjon i høst blir Blomqvists 150 års historie. I 2023 kommer vi med praktbok om Bård Breiviks store skulpturpark på Klosterenga i Oslo. Samme år kommer også jubileumsbok for Eckbos Legater. I serien om bygningsmonografier planlegges en vakker bok om Holmenkollen kapell. I tillegg til dette er vi i gang med flere kunstnermonografier. Lenger frem i tid planlegges bok om Rådhusatelierene i Oslo.

Vil det være mulig å komme innom deres nye lokaler og kjøpe bøker?
IS og BMS: Ja, som sagt ønsker vi alle velkomne innom for en prat eller bokkjøp. Våre titler vil alltid være til salgs i forlaget.

Tanker om digitale kunstbøker?
IS og BMS: Vi ser faktisk at omsetning på papirbøker har gått opp under koronaen. Vi tror digitale bøker har et begrenset uttrykk. Vi har stor tro på det taktile en papirbok utgjør. Vi tror at nettopp kunstbøker har en større verdi på papir enn digitalt. Dette handler om det taktile og opplevelsen av å se og bla. Vi tenker heller å satse på spesielt god grafisk design og påkostede bøker med topp kvalitet i alle ledd.

Hva tenker dere om kunstbokbransjens fremtid og muligheter?
IS og BMS: Vi ser at dokumentasjon innenfor vårt fag blir viktigere og viktigere. Utstillinger har kort varighet, bygg kan rives, samlinger kan oppløses. Da blir bøkene stående som tidsvitner og dokumentasjon. Som for eksempel vår bok om Y-Blokka. Utfordringen er finansiering av prosjektene, da kunstbøker sjelden når høye salgstall, og marginene blir dårlige. Bøker av denne typen er kostbare å produsere, vi håper at publikum etter hvert vil ha bedre forståelse for verdien, og viser en høyere betalingsvilje på denne typen bøker. Noen sentrale stiftelser som Fritt Ord, Kulturrådet og Sparebankstiftelsen DNB er avgjørende i finansieringen av mange kulturprosjekter og blir dermed viktige støttespillere for hele bransjen.

 

Stikkord