fbpx Kort innføring i Hege Lønnes «Ranunkulus Acris», 2002

Kort innføring i Hege Lønnes «Ranunkulus Acris», 2002

Stillbilde, Hege Lønnes videoanimasjonsverk Ranunkulus Acris, 2002.

Hege Lønne
Ranunkulus Acris, 2002
Videoanimasjon med lyd, 2 min, 29 sek
Stemmer: Arild Bergström, Bodil Nielsen
Redigering: Nikolai Bergström
Sang: Valentyna Breslavska
Privat eie
Vises i utstillingen Hege Lønne – Retrospektiv i Trondheim Kunstmuseum frem til søndag 14. august

Med varmen fra en smørblomst

Liker du smør? spør en mannsstemme innledningsvis på norsk. Til bakgrunnsmusikk av den franske slageren av L´ete indien (Joe Dassin, 1975) som i videoanimasjonen covres av en polsk sanger. Mens en smørblomst stille og forsiktig beveger seg langs bena til en liggende, kritthvit modellert kvinnefigur med struttende bryster, rødt hår og yppige, røde lepper. Kroppen er liten, hodet stort. Smørblomsten smyger seg sensuelt over kroppen og stanser oppunder kvinnens hake, der den lyser varmgult mot huden. Da sier mannsstemmen, Ja, det gjør du. Og en kvinnestemme svarer på dansk: Ja, det gjør jeg. Hele tiden til tonene fra L´ete indien mens den modellerte kvinnefiguren vifter frydefullt med tærne, blunker og omfavner blomsten.

Hege Lønnes (1961-2018) videoanimasjon, Ranunkulus Acris fra 2002, vises på en liten skjerm lavt nede på gulvet i hjørnet av utstillingens første rom og angir - med sangen som strømmer lavmælt og repeterende ut i rommet - en stemning som følger meg gjennom utstillingen. Verkstittelen Ranunkulus Acris er det latinske navnet på engsoleie, også kalt smørblomst. Smørblomsten, sammen med de andre soleiene, har skinnende gule blomster og er ofte sammenlignet med solen – og varmen. Smørblomsten er imidlertid giftig. Derfor unngår beitedyra å spise den, slik at gule «øyer» ofte lyser opp på beitemarkene.

Som barn stakk vi ofte smørblomster oppunder haken på hverandre og spurte hverandre om vi likte smør. Ble huden gul, ja, og så likte vi smør. Og lo. Men hva betyr det i Hege Lønnes videoanimasjon, hva symboliserer smørblomsten? Er det kun humor eller hinter den i mer tvetydig retning? Varme og sol, ja, og kanskje fare – fordi den er giftig. Nærhet, sex og sårbarhet innebærer alltid en risiko for avvisning. Liker du smør? Ja, det gjør jeg, kan på subtilt og humoristisk vis være en invitasjon og et ja til sex. Sangteksten til L´ete indien handler for øvrig om en kjærlighetshistorie under en «indian summer» med en kjæreste som sangeren har mistet kontakten med – altså om gode, heftige og kanskje melankolske minner og tilbakeblikk.

På 2000-tallet skapte Lønne en serie korte videoarbeider; animasjoner utført i stop motion-teknikk, deriblant Ranunculus Acris. Med enkle materialer fremstilte hun humoristiske og tvetydige scener fra ulike hverdagssituasjoner.

I samme rom er teppeinstallasjonen Uten tittel, 2015-16, utført i metall, montert fra taket som en «skog» og setter verket – som kanskje mest av alt humoristisk tematiserer mennesket, naturen, sensualitet og sex - i en videre sammenheng med naturen, skogen og plantene. Ranunkulus Acris er underfundig og skiller seg fra de mange øvrige verkene som siden slutten av mars har blitt vist i Trondheim Kunstmuseums store retrospektive utstilling over Hege Lønne.

Hege Lønne var for meg - frem til jeg så utstillingen i Trondheim Kunstmuseum - en kunstner jeg kjente lite til. Museet skal ha ros for å hente frem mindre kjente kunstnerskap. Siste mulighet å få den med seg er søndag 14. august. Benytt anledningen.

Utstillingen i Trondheim Kunstmuseum er er en del av Hannah Ryggen Triennale 2022: Anti-monument. Den er kuratert av Marianne Zamecznik i samarbeid med Zacheta - National Gallery of Art i Warszawa og gjennomført med støtte fra EE Grants. Utstillingen er også vist ved Zacheta i Warszawa (7.10.2021-6.2.2022).

 

FAKTA
Hege Lønnes kunstnerskap strekker seg over mer enn tre tiår og inkluderer verk i mange formater; objekter, tekstverk, video, performance og installasjon - alle med nær relasjon til utstillingsrom og omgivelser. Hun eksperimenterte fritt og fordomsfritt med former, materialer og rom, inspirert av sin samtid i Norge og Øst-Europa. På 1990-tallet ble hun opptatt av økologi og naturens kretsløp, og mange arbeider har tematikker som berører forholdet mellom menneske og natur, vår utnyttelse av naturressursene og global oppvarming.

Hege Lønne pendlet i mange år mellom Oslo og Warszawa.  Lønne studerte først ved Kunstakademiet i Trondheim (1979-84) og flyttet deretter til Polen for å studere skulptur ved Kunstakademiet. Tilhørigheten til to land spilte en viktig rolle i både liv og verk. Helt frem til hun døde i 2018, bare 57 år gammel, var hun nært knyttet til Polen.

Hege Lønne, websider: https://www.hegeloenne.info/.

 

Stikkord