Kjærlighetskarusellen avduket

Funkispissoar bygget av byarkitekt Harald Aars i 1952 er restaurert med en lysinstallasjon av kunstner Per Barclay. Foto: Mona Gjessing

Temporær lysinstallasjon av Per Barclay inne i funkispissoar ble avduket i Stensparken i går. Se bilder av prosjektet.

Fra innsiden av det funksjonalistiske pissoaret i Stensparken kommer det et lys. Urinalet kalles også Kjærlighetskarusellen, ettersom det ble brukt som møtested for homofile da homofili var ulovlig. Lysinstallasjonen er et bidrag av kunstner Per Barclay, som også har tatt initiativ til restaureringen av det skeive kulturminnet. Tak og vegger er tilbakeført til sine originale farger, hvitt og lyseblått.

Kunstner Per Barclay var tilstede på avdukningen med sine to dachshunder. Foto: Tiril Flom

Det var kurator og prosjektleder i Oslo kommunes kunstsamling, Ole Slyngstadli, som åpnet arrangementet i går kveld. I talen trakk han fram byggets skeive historie med et dikt av Frank O´Hara. Deretter kom et kunstnerisk innslag av sanger Nils Bech, som oppfordret publikum til å samle seg tett inntil det runde bygget. Selv sto han på innsiden og fremførte There Is a Light That Never Goes Out av det engelske bandet The Smiths.

Publikum samlet seg rundt urinalet for en musikalsk fremføring av Nils Bech, som sang fra innsiden. Foto: Tiril Flom

Kulturbyråd Omar Samy Gamal og byantikvar Janne Wilberg hold også taler. Etter en gjennomgang av urinalets historie og verning i 2009, sa Wilberg at hun selv husker da homofili var ulovlig i Norge. Hun påpekte at det fremdeles likevel må kjempes.

Lysinstallasjonen er innkjøpt og forvaltes av Oslo kommunes kunstsamling. Den skal stå frem til sommeren, men kan i praksis settes opp igjen senere. Til våren kommer en bok om prosjektet med bilder av fotograf Fin Serck-Hanssen og en samtale med arkitektens barnebarn, sexolog Haakon Aars.

Haakon Aars fotografert foran det nyrestaurerte kulturminnet. Foto: Mona Gjessing

    Stikkord