fbpx Et uheldig kunstvalg for Oslo

Et uheldig kunstvalg for Oslo

Moren av Tracey Emin utenfor Munchmuseet. Foto: Istvan Virag, Kulturetaten, Oslo kommune.

Skissen og den vesle modellen av The Mother har ekspressive og friske kvaliteter, men mye av dette er gått tapt i den ni meter høye bronseskulpturen som nå står godt synlig på Inger Munchs plass i Bjørvika.  

De syv jurymedlemmene som, etter sammensetningen å dømme, burde ha vært i stand til å ta et godt valg med hensyn til nytt kunstprosjekt i Bjørvika, har feilet. Ingen kan bebreide det uredde feministikonet, den høyt respekterte og internasjonalt anerkjente kunstneren, og, ikke minst, en av Storbritannias mest profilerte kunstnere, Tracey Emin, for å ha sendt inn – på Kulturetaten/Oslo kommunes oppfordring – sitt forslag til kunstprosjekt. Det er juryen som har foretatt et forkjært valg, muligens først og fremst basert på ambisjonen om å skape et nytt landemerke. Kanskje ble det store navnet Tracey Emin litt for fristende å bruke i denne sammenhengen.

Modell i leire av Moren. Foto: Kulturetaten, Oslo kommune.

På pressekonferansen på Munchmuseet torsdag i forrige uke, la Tracey Emin frem sine tanker om skulpturen, hva den skulle symbolisere og hva den potensielt vil kunne tilby både Munch og Oslos befolkning. At Emin har de beste intensjoner og en rekke egne ambisjoner med å realisere det aktuelle kunstprosjektet, er det ingen tvil om. Det hjelper bare så lite når resultatet har blitt som det har blitt. Å overføre en liten skisse til monumentalskulptur i storformat krever nøye vurdering – om skissen er egnet til nettopp det, om den bevarer friskheten og om prosessen holder estetisk.

The Mother, tilvirket i et nyekspresjonistisk, potensielt grensesprengende formspråk, oppleves ikke, i sin nåværende form, som interessant og heller ikke som et spesielt godt landemerke for Oslo.

En av skissene laget av Moren. Foto: Kulturetaten, Oslo kommune.

I et intervju med kurator for museumsutstikkeren og avdelingsdirektør Utstilling og samling, Munchmuseet, Jon-Ove Steihaug, skinner det gjennom at tanken om å lage et nytt landemerke for Oslo nok har bidratt til å skygge for den klare vurderingen

-Den fysiske størrelsen er en viktig faktor i hvordan dette verket virker. Den kan oppleves på relativt stor avstand og det er et aspekt ved skulpturen, at den blir et landemerke. Jeg synes også det er en fin dimensjon at den har gått fra denne lille, våte leireklumpen i hånda til kunstneren og nå får en så monumental størrelse. 

De seks øvrige kunstnerne som ble invitert til å sende inn et forslag var Matias Faldbakken, A K Dolven, Christina Iglesias, Olafur Eliasson, Ragnar Kjartansson og Adrián Villar Rojas.

Her kan du lese mer om Oslo kommunes kunstordning, juryens fulle og hele begrunnelse og veien frem mot realiseringen av Tracey Emins The Mother.

Stikkord