Børre Sæthre og Nitja vant Kunstkritikerprisen 2021
Kunstkritikerprisen 2021 er tildelt Børre Sæthre og Nitja senter for samtidskunst for utstillingen The Sound of the Atoms Splitting. Utdelingen ble markert på Nitja torsdag kveld i forrige uke med formell overrekkelse, etterfulgt av en samtale mellom kritiker Andreas Breivik og prismottakerne, kunstner Børre Sæthre og kuratorene Rikke Komissar og Tor Arne Samuelsen.
Børre Sæthre (f. 1967) er kjent for å lage installasjoner som tar form av en total overtakelse av visningsrommet. Han har utmerket seg som Festspillutstiller i Bergen i 2007 og har, blant annet, stilt ut på Kunstnernes hus, Henie Onstad Kunstsenter og Astrup Fearnley Museet, i tillegg til en rekke internasjonale utstillinger. Utstillingen The Sound of the Atom Splitting, som ble vist på Nitja i oktober 2021, sentrerte seg rundt en replika av det offentlige urinalet i Stensparken i Oslo, et stykke funkisarkitektur ferdigstilt i 1937, tegnet av byarkitekt Harald Aars. Pissoaret ble i 2009 fredet, blant annet, for sin rolle som møtested for homofile gjennom tidene. Det ble underveis også diskutert hvorvidt slike møteplasser i offentlige rom er på vei til å dø ut, til fordel for dating-apper.
Sæthres installasjoner preges gjerne av hans interesse for film, scenografi, skeiv kultur og popkultur, noe som også ble tatt opp i samtalen.
Årets nominasjoner ble gjort av et arbeidsutvalg bestående av Eirik Zeiner-Henriksen (leder), Zofia Cielatkowska, Vilde M. Horvei og Gustav Svihus Borgersen, etter innsendte forslag fra kunstseksjonen i Norsk kritikerlag. Det dreide seg om Opplevelser av olje på Stavanger kunstmuseum, utstillingsserien Voi voi, vi er på utstilling! av Samisk senter for samtidskunst og Norske kunstforeninger, i tillegg til Sæthres utstilling på Nitja.
– For nominasjonen av Sæthre vektla vi blant annet den store og nesten utelukkende hyllende mottakelsen utstillingen fikk av norske kritikere, og vi vektla det kunsthistoriske i hvordan Børre Sæthre, som var en av de mest sentrale norske kunstnerne på 2000-tallet evnet å returnere med sin første separatutstilling i Norge på 10 år, og vise at han fortsatt er aktuell og at han klarer å skape engasjerende og emosjonell kunst også i dag, sa Zeiner-Henriksen under arrangementet på Nitja.