Oppslukende multisensorisk Monet-utstilling
Monet & Friends er en digital multisensorisk utstilling med verk av Claude Monet og 17 andre impresjonister. Multisensoriske utstillinger har blitt en global trend, hvor klassiske malerier vises digitalt, som en sanselig opplevelse med lyd, lys og lukt.
Grande Experiences
Monet & Friends – Life, Light & Colour
Galleri 2, Hadeland Glassverk, Jevnaker
Utstillingen står til 26. september.
«Impresjonistene utholdt latterliggjøring og nedlatenhet, før de satte kunstverdenen i et nytt lys, med sine friske farger, dristige estetikk og opprørske ånd», skriver Bruce Peterson, administrerende direktør for Grande Experiences, i utstillingens offisielle program. Grande Experience leverer digitaliserte utstillinger med SENSORY4-teknologi. Det vil si at dette er en digital immersive utstilling. Immersive kunstutstillinger og -verk skaper en egen verden rundt betrakteren på en måte som får dem til å føle seg som en del av og inne i annen verden. Ved å bringe de besøkende inn i kunsten på denne måten, utvider utstillingen deres virkelighet, les utvidet virkelighet. Utstillingen formidles ved bruk av teknologi slik at de besøkende kan oppleve kunsten med flere sanser enn hva et maleri kan aktivere. Vanligvis presenteres slik kunst i store rom på en måte som oppsluker betrakteren, og som sammen med musikk og andre sensoriske signaler gir seeren en totalopplevelse.
Monet & Friends - Life, Light & Colour er ikke bare en digitalisert utstilling av impresjonistiske malerier, men også en sanselig opplevelse med HD flerskjermsgrafikk supplert av klassisk musikk fra impresjonister, som Claude Debussy og Maurice Ravel. Det hele i kinokvalitet surround-lyd. I utstillingen vises malerier av Claude Monet og 17 andre impresjonister - som Paul Cézanne, Edgar Degas, Èdouard Manet - blåst opp og projisert på vegger, stolper og gulv. Idet man som publikum trer inn i utstillingen på Hadeland Glassverk, er det fort gjort å bli overveldet av de visuelle inntrykkene. Her ses gjengivelser av malerier overalt, og da jeg oppsøkte utstillingen i mai måtte jeg bruke en del tid på først å orientere meg. Den beste løsningen var å velge ut en plass og et område som dekket et 180 graders synsfelt med lys og bilder og så sette meg ned på en stol. Selv blindsonen var fylt med et og annet maleri. Som publikum i denne utstillingen sitter vi ikke bare foran et maleri, vi føler at vi oppholder oss i maleriene: I løpet av minutter hadde jeg seilt i en i båt, gått forbi en frodig åker og vandret i en blomstereng.
De kuraterte sekvensene av de digitale bildene av maleriene har naturlige og myke overganger, og dukker opp i takt med musikken. På enkelte av skjermene vises det jevnlig sitater av kunstnere. Ved å erstatte verkstitler med sitater, blir blikket vårt geleidet til å se verkene gjennom kunstnerens tanker og intensjoner istedenfor å sitte og tolke titler. Animert snø som daler nedover motiver av vinterlandskapene setter stemningen for kunstopplevelsen, slik den aldri har gjort før. Høydepunktet for meg var den dekonstruerte og dansende animasjonsgrafikken av vannliljer. En moderne vri på Monets Vannliljer.
Det helt spesielle med utstillingen er at publikum blir sittende, mens maleriene beveger seg. Egentlig helt perfekt under en pandemi, men etter min mening kunne hele gulvet ha vært dekket med projiseringer. Man kan selvsagt velge å gå rundt i denne store utstillingssalen, men her har man altså en utstilling hvor man uten å røre på seg, kan ta inn alt.