Et trollspeil på menneskesinnet

Tori Wrånes videoinstallasjon, Ældgammel baby, 2017, vises nå på Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal © Tori Wrånes/BONO 2021.

Tori Wrånes
Ældgammel baby, 2017
Videoinstallasjon, som består av fem projeksjoner og lyd

I annen etasje på Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal møter man for tiden et drømmeaktig, parallelt univers. Der vises Tori Wrånes (f. 1978) videoinstallasjon, Ældgammel baby, fra 2017 - fem projeksjoner med lyd, som opprinnelig ble laget for Kunsthal Charlottenborg i København. De «ældgamle» trollbabyene flyter rundt som i en vektløs tilstand. Som er kunstneren forkledd i de mest fantasifulle trollkostymer. Hun spiller på fløyte med rå, dype toner, hun bruker stemmen med en lyd som en overlevning fra en fjern fortid, eller hun borer øynene inn i en som om hun besitter en urgammel trolldomskraft.

Wrånes er sanger og kjent for sin spesielle stemmebruk, som hun bruker i surrealistiske og grensesprengende performancer. Hun «tegner» med lyd, hun lar den danse rundt oss helt fysisk. Som for eksempel i Stone and Singer fra 2014, der stemmen hennes kom ut av en enorm stein som beveget seg som en pendel under taket, samtidig som lyden ble «blåst ut» på tvers av pendelen. Slik at lydbildet fremstod som et kors. Wrånes leker med forkledninger og identiteter, med rom, lyd, bilde, lys og bevegelse, som oppleves parallelt og samtidig. Forskjellige kunstuttrykk overskrider hverandre og smelter sammen til en total kunstopplevelse.

På Bomuldsfabriken Kunsthall kommuniserer trollene med et ikke-verbalt språk. De fremstår som et speil på menneskesinnet - de lyse, så vel som de ubehagelige, mørke sidene. Et trollspeil som viser hva det vil si å være menneske.

Stillbilde fra videoverket Ældgammel Baby (2017) © Tori Wrånes/BONO 2021.

Ældgammel baby vises på Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal til 9. mai 2021.

Stikkord