En invitasjon inn i tomrommet

Henry Moores store bronseskulptur, Torso - Great Arch, finner man på Huk badestrand, ved Bygdøy i Oslo.
©Henry Moore/BONO 2021. Oslo Kommunes Kunstsamling.
Foto: Anne Vira Figenschou.

Ytterst på Hukodden på Bygdøy ruver en seks meter høy bronseskulptur, Henry Moores Torso – Great Arch fra 1963-1969. Det finnes flere utgaver av skulpturen, blant annet et mindre eksemplar på MoMA i New York. Verket ble innkjøpt i 1975 etter en stor utstilling av Moores arbeider på Henie Onstad Kunstsenter, som også eier en skulptur av ham, Standing Figure: Knife Edge, 1961-76.

Henry Moores (1898-1986) arbeider fjerner seg fra det klassisk greske uttrykket, og befinner seg et sted mellom det figurative og det nonfigurative, der tomrommet er like viktig som selve det fysiske materialet. Som man ser blant annet i hans mange skulpturer av mor og barn. Moore har alltid vært fascinert av benstrukturer, og i Torso – Great Arch har han blitt inspirert av det mannlige skulderpartiet i spenn.

Tittelen indikerer at det er en torso – en kropp uten armer og ben – og samtidig en portal. Ser man den mot sjøen, er den som portal, eller en arkade – formet av naturen gjennom årstider - som fanger utsikten mot Oslofjorden og Nesoddlandet. Ser man den fra den motsatte siden, er det som en torso som favner nettopp dette utsynet. Menneskets og naturens former glir over i hverandre og blir til et hele.

 

Stikkord