fbpx Anna-Eva Bergmans «Montagne bleue» (1967)

Ukens verk: Anna-Eva Bergmans «Montagne bleue» (1967)

Anna-Eva Bergman, Montagne bleue1967. Foto: Øystein Thorvaldsen

Anna-Eva Bergman, Montagne bleue, 1967
O.p.l.
150 x 250 cm
Henie Onstad Kunstsenter 

Som så mange kvinnelige kunstnere, levde også Anne-Eva Bergman (1909–1987) lenge i skyggen av sin berømte mann, Hans Hartung. Som hun skilte seg fra, for senere å gifte seg med ham om igjen. En rekke nasjonale og internasjonale utstillinger i 1960-årene gav henne imidlertid den høye anerkjennelsen hun fortjente, og Anna-Eva Bergman ansees i dag som en av våre viktigste malere og grafikere. Hun er representert ved de største museene både i Europa og USA. 

Anna-Eva Bergman blir ofte feilaktig fremstilt som fransk, men hun var norsk. I sitt hjem og atelier i Paris, senere Antibes, var det naturen i Nord-Norge som inspirerte henne og som i stor grad var utgangspunkt for hennes arbeider. Den dramatiske nordnorske naturen ble oversatt til hennes helt eget, geometriske formspråk. Noen ganger nesten som et smykke i gull, kopper eller sølv. Skåret i, slik at undermalingen kommer til syne, som uendelige dybder. Eller med farger transparente som luft og ugjennomtrengelige som stein. Slik fremstår Montagne bleue - Blått fjell - som et uttrykk for den nordnorske naturmystikken, som et allmenngyldig, monumentalt symbol.

Hvor:
Henie Onstad Kunstsenter 
Sonja Henies vei 31, 1311 Høvikodden 
I utstillingen «En heftig opplevelse for et ungt sinn»
18. juni 2020 – 3. april 2023
Kurator: Elise Storsveen

anne.vira.figenschou@kunstavisen.no

Hold deg oppdatert med vårt ukentlige nyhetsbrev.