Eventyr i bronse

Dyre Vaa © D. Vaa/BONO. Foto: Anne Vira Figenschou

Vi kan lett bli blinde for hva vi ser, når vi ser det ofte nok. Mange skulpturer går oss hus forbi, noen med god grunn. Ikke gå i blinde forbi Dyre Vaas skulpturer på Ankerbroen.

Dyre Vaa
Kari Trestakk, Kvitebjørn Kong Valemon, Veslefrikk med Fela og Peer Gynt
Bronse
(1933-36)

Etter at Ankerbroen/Ankerbrua, utallige ganger hadde rast sammen på grunn av leirgrunnen som sviktet, ble trebroen på 1920-tallet omsider erstattet med en steinbro. En staselig bro over Akerselven på brokar formet som borgtårn, prydet med byvåpen. Noen år senere vant Dyre Vaa (1903-1980) konkurransen om utsmykningen av broen med de fire skulpturgruppene: Peer Gynt, Kari Trestakk, Kvitebjørn Kong Valemon og Veslefrikk med Fela – den første fra Ibsens dramatiske dikt, de tre sistnevnte fra folkeeventyrene.

Dyre Vaa © D. Vaa/BONO. Foto: Anne Vira Figenschou

Dyre Vaa: Navnet oser av eventyr. Men billedhuggeren var lenge imot alt som kunne minne om litterært innhold i skulpturer, som vi blant annet ser eksempel på i de strengt formede bronseskulpturene, Ulveparet (1929), plassert foran trappene opp mot Ila-komplekset. Inspirert av arkaisk gresk kunst. Den faste innstillingen til form myknet med årene. Vaa ble friere i uttrykket og fremstod som den store fortelleren blant de norske skulptørene. Slik vi ser i eventyrgruppene på Ankerbroen, som har en mye løsere, mer ekspressiv form. 

Dyre Vaa © D. Vaa/BONO. Foto: Anne Vira Figenschou

Det vidtfavnende temaet for skulpturene skulle være «mennesket møter naturen», men de tre folkeeventyrene som Vaa materialiserte(i tillegg til det dramatiske diktet Peer Gynt) viser snarere betydningen av moral, samarbeide og kjærlighet. Temaer som må ha passet godt i en tid med depresjon, store sosiale ulikheter og mye fattigdom. Eventyrene var også en del av det kulturelle felleseiet, på tvers av sosiale samfunnslag, og skulpturene var derfor lett forståelige for alle.

I dag kan skulpturene begeistre med sin fortellerglede - og kanskje inspirere til å finne frem eventyrbøkene igjen. 

Hvor:
Ankerbroen 
Oslo, Sentrum, bydel Grünerløkka, bro over Akerselva i forlengelsen av Torggata langs Ankertorget til Søndre gate.   

Dyre Vaas skulpturer inngår i Oslo kommunes kunstsamling. Skulpturene ble restaurert i 2017/2018. okk.kunstsamlingen.no/search/dyre%20vaa

anne.vira.figenschou@kunstavisen.no