Ukens verk: Dette naustet råtner ikke

Rachel Whiteread, The Gran Boathouse, 2010Betong. Foto: André Løyning / Skulpturstopp

Rachel Whiteread, The Gran Boathouse, 2010 
Betong

Tar man av fra Riksvei 4 mot Brandbu og kjører ned til Randsfjorden, dukker det opp et naust ved vannkanten – ikke helt likt andre naust. Man kan ikke gå inn i det. Båthuset er fylt med betong, før trebekledningen er skrellet av, og et negativt avtrykk av det indre rommet trer frem. Man ser utsiden av innsiden, så og si. Luften i rommet er mumifisert, frosset fast i tid, og båthuset får en helt ny personlighet. Verket heter The Gran Boathouse og er laget av den britiske kunstneren Rachel Whiteread (f. 1963). 

Rachel Whiteread var del av YBA, Young British Artists, som omformet det engelske kunstuttrykket på 1990-tallet. Damien Hirst, Sarah Lucas og Tracey Emin var blant dem. De hadde en total åpenhet både til materialbruk i kunstverkene, og til hva man kunne kalle kunst. Whiteread laget avstøpninger av alt fra skjeer og drivved, til de typisk britiske stuene med gasspeiser – og i 1993 av et treetasjes, viktoriansk hus i et rivningstruet strøk i Øst–London. Den massive betongskulpturen, House, sto i ensom majestet på det sanerte området i elleve uker før den ble revet av utbyggerne. The Gran Boathouse blir stående som et vitne om stedets historie. Som et portrett av det Hadelandske båthuset, utført i betong. Dette naustet vil ikke la seg rikke og det råtner heller ikke.

Hvor:
Kjørkevegen, 2760 Brandbu 
skulpturstopp.no 
Gave fra Sparebankstiftelsen DnB

anne.vira.figenschou@kunstavisen.no

    Stikkord