fbpx Det var på Toten det startet for Peder Balke

Ukens verk: Det var på Toten det startet for Peder Balke

Peder Balke, Alta-Talvik, 1834.  Eier: Peder Balke-senteret. Foto: Jan Tore Øverstad
En del eldre, norske kunstnere har de siste årene berettiget blitt trukket frem i lyset. Med utstillingen på National Gallery i London i 2014/15 fikk Peder Balke (1804-1887) vel fortjent, internasjonal anerkjennelse for sine mesterlige sjø- og landskapsskildringer fra Nord-Norge.

Peder Balke, Alta-Talvik, 1834
Olje på vegg
Eier: Peder Balke-senteret

Men det var på Toten det startet. Født fattig på Helgøya, midt i Mjøsa, ble han hjulpet frem av velgjørere. Først som husmaler, og senere – i utgangspunktet for å unnslippe militærtjeneste - med kunstutdannelse i Christiania og Stockholm. Oppholdet i Stockholm førte til at han ble innkjøpt av Kong Karl Johan.

I denne tiden foretok han lange studiereiser til fots over Dovre til Trondheim, og i båt til Nordkapp, Vardø og helt øst til Alta og den russiske grensen. Klosterruinene på Tautra i Trondheimsfjorden skulle bli et yndet motiv, sammen med de dramatiske skildringene av den nordnorske naturen i skiftende vær. 

Balke vendte tilbake til Toten som landskapsmaler i 1833, og fikk dekorere festsalen på tre storgårder, med sjø- og landskapsbilder i romantisk stil, malt direkte på veggen. En av gårdene brant ned, en er i privat eie, og den tredje, Billerud gård, huser Peder Balke-senteret. Her har Balke malt 12 veggmalerier som viser ruinene fra Tautra, romantiske fantasilandskap, samt «gårdsportretter» for eierne - på den tiden ofte mer populære enn personportretter. Og det er her vi finner de første monumentale skildringene fra hans store reise nordover. Maleriene som igjen har gitt Balke berømmelse. 

Og - det største verket er malt på fondveggen i festsalen på Peder Balke-senteret. 

Hvor:
Peder Balke-senteret
Mjøsvegen 703
2849 Kapp

PS
De som ønsker å besøke senteret i sommer, får også med seg en flott utstilling av Elena Engelsens dyreskulpturer. Blant annet av pangolinen, som helt ufrivillig har blitt «coronaberømt». 

anne.vira.figenschou@kunstavisen.no

Hold deg oppdatert med vårt ukentlige nyhetsbrev.